Reflections from an educational product on Financial Education for the World of Work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3715

Keywords:

High School, Financial education, World of Work, Critical Mathematics Education, Teaching resource

Abstract

This article presents an educational product developed from a Professional Master's degree research that investigated how Financial Education tasks could help high school students produce mathematical knowledge and develop a critical view in relation to challenges in the World of Work. We adopted as theoretical references the ideas of Critical Mathematics Education by Skovsmose, the reflections on the World of Work by Antunes and Sá and the notes on Financial Education according to Mazzi and Baroni. The teaching resource was created based on the results obtained with the intervention, being built based on Gabriel Kaplún, especially in relation to its conceptual, pedagogical, and communicational axes. In the end, we concluded that the pedagogical approach anchored in the teaching guide revealed another perspective of Financial Education, emphasizing students' ability to evaluate job offers and promoting awareness and reflection on the complexities of the World of Work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALRØ, H.; SKOVSMOSE, O. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. 2. ed. Tradução: Orlando de Andrade Figueiredo. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2010.

ANTUNES, R. Os modos de ser da informalidade: rumo a uma nova era da precarização estrutural do trabalho? Revista Praia Vermelha. Rio de Janeiro, v. 20, nº 1, p. 11-20 , Jan-Jun 2010.

ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado na era digital. 1ª ed. São Paulo: Boitempo, 2018.

CORDEIRO, R. V.; ALTOÉ, R. O. Fatores comunicacionais para elaboração de produtos/processos educativos em Programas Profissionais de Pós-graduação na área de Ensino/Educação em Ciências e Matemática: reflexões emergentes e em Movimento. In: Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.17, n. 39, 2021. P. 253-270.

DAMIANI, M. F. et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 45, n. 1, 2013.

DELESPOSTE, T. Educação Financeira em uma perspectiva crítica para o Mundo do Trabalho: uma proposta didática com estudantes do Ensino Médio Integrado. Dissertação (Mestrado Profissional) – Instituto Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática. Vila Velha, ES, 2023.

HARTMANN, A. L. B.; MARIANI, R. C. P.; MALTEMPI, M. V. Educação Financeira no Ensino Médio: uma análise de atividades didáticas relacionadas a séries periódicas uniformes sob o ponto de vista da Educação Matemática Crítica. Bolema, Rio Claro (SP), v. 35, n. 70, p. 567-587, ago. 2021.

KAPLÚN, G. Material educativo: a experiência de aprendizado. Comunicação & Educação, São Paulo, ano IX, n. 27, p. 46-60, maio/ago. 2003.

MAZZI, L. C.; BARONI, A. K. C. Diálogos possíveis entre Educação Financeira e a Educação Matemática Crítica. In: BARONI et al. (Org.) Uma abordagem crítica da Educação Financeira na formação do professor de matemática. 1ª ed. Curitiba: Appris, 2021.

RIZZATTI, I. M. et al. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. Actio, Curitiba, v. 5, n. 2, pp. 1-17, 2020.

RÔÇAS, G.; MOREIRA, M. C. A.; PEREIRA, M. V. “Esquece tudo o que te disse”: os mestrados profissionais da área de ensino e o que esperar de um doutorado profissional. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 8, n. 1, p. 59– 74, 2018.

SÁ, L. C. e. Educação Matemática na Educação Profissional e Tecnológica: contribuições para uma formação integral em resistência à precarização do trabalho. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Matemática, Programa de Pós-graduação em Ensino de Matemática. Rio de Janeiro, 2021.

SKOVSMOSE, O. Cenários para a investigação. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66- 91, set. 2000.

SKOVSMOSE, O. Um convite à Educação Matemática Crítica. Campinas: Papirus, 2014.

Published

2024-03-28

How to Cite

Delesposte, T., & Sá, L. C. e. (2024). Reflections from an educational product on Financial Education for the World of Work. Educação Matemática Em Revista, 29(82), 1-13. https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3715

Issue

Section

Recursos Didáticos para a aula de Matemática