Multiplicative problem-situations: a learning experience for all

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3475

Keywords:

Research-training, Multiplication, Simple proportion, Primary Education, Narratives

Abstract

This article is part of post-doctoral research carried out with 11 early year teachers and four undergraduate students, in 15 research-training meetings, during the first semester of 2023. In this text, we analyzed a multiplication situation, of simple proportion, which was narrated by one of the teachers participating in the research (Rosa). For this analysis, we rely on the studies of Josso and Bragança, for the discussion on research-training, and on the investigations of Vergnaud, Magina, Merlini and Santos, for the debate about the Multiplicative Conceptual Field. We observed that the research-training meetings, consisting of activities in the multiplicative field and sharing of practices among the participants, proved to have great potential for Rosa's professional development, enabling her to review her conceptions regarding the teaching of Mathematics, to the point of taking the risk of challenging students with multiplicative problem situations, not present in the books or in the 1st year curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRAGANÇA, I.F.S. Histórias de professoras e pesquisa formação: círculo virtuoso narrativa escuta. In: SANGENIS, L.F.C, OLIVEIRA, E.F.R., and CARREIRO, H.J.S., eds. Formação de professores para uma educação plural e democrática: narrativas, saberes, práticas e políticas educativas na América Latina [online]. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2018. p.30-49.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Notas Ana Maria Araújo Freire, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

JEFFERSON, G. Glossary of transcript symbols with an introduction. In G. H. Lerner, ed. Conversation Analysis. Studies from the first generation. Amsterdam: John Benjamins, p. 13–31, 2004. Disponível em: https://geacclissis.wordpress.com/servicos/transcricao/ Acesso em: 08 de junho de 2023.

JOSSO, Marie-Christine. Caminhar para si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.

JOSSO, Marie-Christine. Histórias de vida e formação: suas funcionalidades em pesquisa, formação e práticas sociais. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 13, p. 40-54, jan./abr. 2020

LEITE, Vania Finholdt Angelo. Paulo Freire e o desenvolvimento pessoalprofissional dos/das educadores/as. Formação em Movimento. V.4, i. 1, n.8, p.94-110, 2022.

LERNER, Délia; SADOVOSKY, Patrícia. O sistema de numeração: um problema didático. IN: PARRA, Cecília; SAIZ, Irma. Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas, Artes Médicas, 1996, p.73-155.

MAGINA, Sandra Maria Pinto; MERLINI, Vera Lucia; SANTOS, Aparecido dos. O raciocínio de estudantes do ensino fundamental na resolução de situações das estruturas multiplicativas. Ciência e Educação (UNESP) v. 20, 2014, p. 517-533.

MORAIS, Joelson de Sousa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Sousa. Pesquisa formação narrativa (auto)biográfica: da tessitura de fontes aos desafios da interpretação hermenêutica. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e75612, 2021, p. 1- 20.

MOTTA, Thais da Costa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisa formação: uma opção teórico-metodológica de abordagem narrativa (auto) biográficas artes de dizer fazer dizer os saberes da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa (auto)biográfica, Salvador, v. 04, n.12 p. 1034-1049, set/dez, 2019.

NACARATO, Adair Mendes; CUSTÓDIO, Iris Aparecida; LUVISON, Cidinéia da Costa. a narrativa como dispositivo de (auto)formação do professor que ensina matemática ao participar de um grupo colaborativo. Cadernos da Pedagogia, v. 17, n. 38, p. 156-170, maio-agosto/2023.

VERGNAUD, Gerard. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Curitiba: Ed. da UFPR, 2014.

VERGNAUD, Gérard. A comprehensive theory of representation for mathematics education. The Journal of Mathematical Behavior, Elsevier Inc, Amsterdam, Holanda. Volume 17, Issue 2, 1998, p. 167-181. Disponível: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0364021399800573) Acesso em: 12/12/2021

Published

2024-03-28

How to Cite

Finholdt Angelo Leite, V., Righi, D. A. da S. ., & da Silva, J. A. (2024). Multiplicative problem-situations: a learning experience for all. Educação Matemática Em Revista, 29(82), 1-16. https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3475