Teachers' conceptions of creativity and critical thinking in Mathematics: proposal of an instrument
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2532Keywords:
Mathematics Teaching. , Critical Thinking in Mathematics. , Continuous Education Programs.Abstract
This article is derived from a study that is being carried out in the context of the ProfMat Master's Program offered at the UFT (Polo de Arraias) and whose objective is to propose and validate an instrument to diagnose the conceptions held by professors of Mathematics on critical thinking and creative thinking, adopting the perspective formulated by the Pi Group of UnB. Criticality and creativity are considered strategic skills by virtue of the changes that have taken place in the labor market, due to automation processes and Artificial Intelligence. It is expected that the proposed instrument will allow to obtain useful data for the development of continuous training programs. The stage of the study referred to in this article was the exploratory bibliographical review, during which articles, conference proceedings and books that deal with the topic under study were analyzed. Based on this review, items were developed on three questions: How are they (criticality and creativity) manifested in action? How do you imagine they can be stimulated? What are your beliefs and conceptions on the subject? The subject is incipient and the items elaborated could also contribute to the formulation of learning expectations in relation to the subject.
Downloads
References
AKTAS, M. C. Turkish high school teachers’ conceptions of creativity in mathematics. Journal of Education and Training Studies, Ordu, v. 4, n. 2, p. 42-52, fev. 2016. DisponÃvel em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1080878.pdf. Acesso em: 16 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Economia. Na era das máquinas, o emprego é de quem? Estimação da probabilidade de automação de ocupações no Brasil. BrasÃlia: Rio de Janeiro: IPEA, mar. 2019. DisponÃvel em: https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=34650. Acesso em : 25 out. 2020.
CARVALHO, A. T. et al. Criatividade em Matemática: conceitos, metodologia e avaliação. BrasÃlia: Editora Universidade de BrasÃlia, 2019.
CARVALHO, A. T. Relações entre criatividade, desempenho escolar e clima para criatividade nas aulas de matemática de estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental. 2015. 133f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Faculdade de Educação. Universidade de BrasÃlia. BrasÃlia. 2015.
COSTA, I. L.; GONTIJO, C. H.; SILVA, A. L. Ativando o pensamento crÃtico e criativo das crianças: uma experiência com oficinas de criatividade em Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÃTICA, 13, 2019, Cuiabá. Anais... Cuiabá: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2019. DisponÃvel em: https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/download/1416/1919. Acesso em: 11 ago. 2020.
EC. Institute For Prospective Technological Studies. Creativity in schools: a survey of teachers in Europe. Luxemburgo: JRC – Scientific and Technical Reports, 2010. DisponÃvel em: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/111111111/15267/1/jrc59232.pdf. Acesso em: 15 maio 2020.
FARIAS, M. P. de. Criatividade em Matemática: um modelo preditivo considerando a percepção de alunos do Ensino Médio acerca das práticas docentes, a motivação para aprender e o conhecimento em relação à Matemática. 2015. 75f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação. Faculdade de Educação. Universidade de BrasÃlia. BrasÃlia. 2015.
FARIAS, M. P. de. Educação criativa: limites e possibilidades em uma escola de Ensino Médio. 2020. 214f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação. Faculdade de Educação. Universidade de BrasÃlia. BrasÃlia. 2020.
FONSECA, M. G. Construção e validação de instrumento de medida de criatividade no campo da Matemática para estudantes concluintes da Educação Básica. 2015. 104f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação. Faculdade de Educação. Universidade de BrasÃlia. BrasÃlia. 2015.
FONSECA, M. G.; GONTIJO, C. H. Pensamento crÃtico e criativo em Matemática em Diretrizes Curriculares Nacionais. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 27, n. 3, p. 956-978, maio, 2020a. DisponÃvel em: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54589. Acesso em: 1 set. 2020.
FONSECA, M. G.; GONTIJO, C. H. Pensamento crÃtico e criativo em Matemática: aspectos teóricos iniciais. YouTube. BrasÃlia, 2020b. DisponÃvel em: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=_n-1PJVTV4U. Acesso em: 22 out. 2020.
FONSECA, M. G.; GONTIJO, C. H.; SOUZA, J. C. S. de. Resolução de problemas em Matemática: colocando o pensamento crÃtico em ação. In: DÖRR, R. C.; NEVES, R. da S. (Org.). Formação de professores de Matemática: desafios e perspectivas. Curitiba: Appris, 2019.
FONSECA, M. G.; GONTIJO, C. H.; ZANETTI, M. D. T. Estimulando o pensamento crÃtico e criativo em Matemática a partir da “forca numérica†e o princÃpio fundamental da contagem. CoInspiração – Rev. de Prof. que Ensinam Matemática, Mato Grosso do Sul, v. 1, n. 2, p. 241-250, dez. 2018. DisponÃvel em: http://sbemmatogrosso.com.br/publicacoes/index.php/coinspiracao/article/view/37. Acesso em: 23 jul. 2020.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
GONTIJO, C. H. Resolução e formulação de problemas: caminhos para o desenvolvimento da criatividade em Matemática. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÃTICA, 2006b, Recife. Anais... Recife: UFPE, 2006b. DisponÃvel em: https://docplayer.com.br/20853282-Resolucao-e-formulacao-de-problemas-caminhos-para-o-desenvolvimento-da-criatividade-em-matematica-1.html Acesso em 2 set. 2020.
GONTIJO, C. H. Estratégias para o desenvolvimento da criatividade em Matemática. Linhas CrÃticas, BrasÃlia, v.12, n. 23, p. 229-244, 2006a. DisponÃvel em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/14025/1/ARTIGO_EstrategiasDesenvolvimentoCriatividade.pdf. Acesso em: 9 out. 2020.
GONTIJO, C. H. Relações entre criatividade, criatividade em matemática e motivação em matemática de alunos do ensino médio. 2007. 194f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia. Universidade de BrasÃlia, BrasÃlia. 2007.
LEIKIN, R. et al. Teachers’ views on creativity in mathematics education: an international survey. ZDM Mathematics Education, n. 45, p. 309-324, abr. 2013. DisponÃvel em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-012-0472-4. Acesso em: 5 jul. 2020.
MCKINSEY GLOBAL INSTITUTE. Skill shift: Automation and the future of the workforce. Discussion paper. 2018. DisponÃvel em: https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/skill-shift-automation-and-the-future-of-the-workforce. Acesso em: 29 ago. 2020.
OCDE – Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Desenvolvimento da Criatividade e do Pensamento CrÃtico dos Estudantes: o que significa na escola. Tradução Carbajal Traduções. São Paulo: Fundação Santillana, 2020. 359 p. Tradução de: Fostering students’ creativity and critical thinking: what it meas in school. DisponÃvel em: https://institutoayrtonsenna.org.br/content/dam/institutoayrtonsenna/documentos/instituto-ayrton-senna-documento-ocde-traduzido.pdf. Acesso em: 29 set. 2020.
OECD – Organization for Economic Co-operation and Development. PISA 2021 creative thinking framework. Third draft. 2019. DisponÃvel em: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA-2021-creative-thinking-framework.pdf. Acesso em: 05 maio 2020.
PANAOURA, G.; PANAOURA, A. Teachers’ awareness of creativity in mathematical teaching and their practice. IUMPST: The Journal. v. 4, jun. 2014. DisponÃvel em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1043048.pdf. Acesso em: 28 maio 2020.
SKOVSMOSE, O. Cenários para Investigação. Tradução de Jonei Cerqueira Barbosa. Bolema, V.13, n. 14, Rio Claro (SP), 2000. DisponÃvel em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br. Acesso em: 12 dez. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.