Digital tools: an educational possibility in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v13i1.3326

Keywords:

Digital Tools, Mathematics Teaching, Pandemic

Abstract

The present work is a part of the Master's research in Education developed at the State Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). This is a qualitative research, directed by an exploratory and descriptive research. The objective was to identify the digital tools available for the implementation of remote education. The data constructed showed that the mobile phone with internet access was a device frequently used in remote practices; it was necessary for teachers to seek knowledge about digital possibilities for education; WhatsApp was one of the most widely used means to establish communication with students. The research may offer subsidies that include a specific period of mathematics teaching in the municipality. In the future, discussions about the theme contemplated in this work, triggering expanded understandings in relation to this conjuncture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bezerra, D. D. S. (2013) Trabalho docente: elementos, concepções e tensões. In: Anais do V Encontro Nacional Estadual de Didática e Prática de Ensino (pp. 1-15). Goiânia, GO.

Bona, A. S; Lucchesi, I. L. & Fioreze, L. A. (2021). A potencialização de estratégias de ensino durante o período de pandemia do coronavírus. In: L. A. Fioreze & F. F. Halberstadt (Org.). Aprendizagens e Vivências no Ensino da Matemática em tempos de pandemia. (pp.163-206). Porto Alegre, RS: Editora Fi.

Carvalho, J. P. & Macêdo, J. A. (2020). Desenvolvimento de uma ferramenta educacional para o ensino de Geometria Plana. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, 4(2), 40-57.

Cunha, L. F. F.; Silva, A. S. & Silva, A. P. (2020). O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Com Censo, 7(2), 27-37.

Cunha, M. I. (2012). O Bom Professor e sua Prática. (24. ed.). Campinas, SP: Papirus.

Fioreze, L. A.; Halberstadt, F. F.; Bitencourt, A. L.; Brant, N. & Rambo, P. H. S. (2021). Educação matemática durante o ensino remoto emergencial: experiências docentes de escolas públicas e privadas do Rio Grande do Sul. In: L. A. Fioreze. & F. F. Halberstadt (Org.). Aprendizagens e Vivências no Ensino da Matemática em tempos de pandemia. (pp. 15-78). Porto Alegre, RS: Editora Fi.

Garcia, C. M. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa (v. 2). Porto, Portugal: Porto Editora.

Gatti, B. A. (2020). Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, 34(100), 29-41.

Godoy, A. S. (1995). Introdução a pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, 35(2), 57-63.

Macêdo, J. A.; Almeida, S. N. & Voelzke, M. R. (2016). Descrições de programas livres e gratuitos para o ensino da Matemática. Abakós, 4(2), 3-19.

Macêdo, J. A.; Nunes, T. C. S. & Voelzke, M. R. (2015). Objetos de aprendizagem no estudo de tópicos de matemática. Revista Tecnologias na Educação, 7(13), 1-10.

Macêdo, J. A.; Pedroso, L. S.; Voelzke, M. R. & Araújo, M. S. T. (2014). Levantamento das abordagens e tendências dos trabalhos sobre as tecnologias de informação e comunicação apresentados no XIX simpósio nacional de ensino de física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 31(1), 167-197.

Moreira, J. A. M.; Henriques, S. & Barros, D. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, (34), 351-364.

Oliveira, A. M. & Oliveira, C. J. (2021). O Ensino remoto durante a pandemia de Covid-19: sala de aula invertida e o uso das tecnologias digitais de informação. In: Anais do IX Simpósio de Pesquisa e de Práticas Pedagógicas do UGB (pp. 1-13). Volta Redonda, RJ.

Palú, J. (2020). A Crise do Capitalismo, a Pandemia e a Educação Pública Brasileira: Reflexões e Percepções. In: J. Palú; J. A. Schutz & L. Mayer. (Org.). Desafios da educação em tempos de pandemia. (pp. 87-106). Cruz Alta, RS: Ilustração.

Rocha, F. S. M.; Loss, T.; Almeida, B. L. C.; Motta, M. S. & Kalinke, M. A. (2020). O uso de tecnologias digitais no processo de ensino durante a pandemia da Covid-19. Interacções, 16(55), 58-82.

Severino, A. J. (2007). Metodologia do Trabalho Científico (23. ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Tamayo, C. & Silva, M. T. (2020). Desafios e possibilidades para a Educação (Matemática) em tempos de “Covid-19†numa escola em crise. Revista Latinoamericana de Etnomatemática: Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática, 13(1), 29-48.

Tomé, D. F. (2021). O potencial do WhatsApp como ferramenta pedagógica: um aliado para o ensino de matemática em tempos de pandemia. 27f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências e Matemática). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. Patos, PB.

Published

2023-03-10

How to Cite

MARTINS, C. F. R.; MACÊDO, J. A. DE . Digital tools: an educational possibility in pandemic times. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 13, n. 1, p. 1-17, 10 Mar. 2023.