The Scenario of Mathematics Education by EMR: an analysis through co-authorship networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3669

Keywords:

Mathematics Education, Co-authorship Networks, EMR, Gephi

Abstract

Approaching its half-century since inception, Mathematics Education should be investigated as a way to understand its process of consolidation, its advancements, and its limitations. In light of this, through a qualitative approach with exploratory objectives and the use of co-authorship networks, this article aims to analyze the landscape of Mathematics Education based on the scientific contributions available in the journal Educação Matemática em Revista (EMR). As a result, the thirteen main clusters of researchers and their research topics, with the aim of providing knowledge to the scientific community about the most widespread themes and the areas that require greater attention and discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Paulo de Araújo Souza, Instituto Federal da Paraíba

 

 

References

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Artmed, 2006.

FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico: introdução à doutrina do estilo de pensamento e do coletivo de pensamento. Fabrefactum Editora, 2010.

GONZÁLEZ-ALCAIDE, G., ALONSO-ARROYO, A., GONZÁLEZ DE DIOS, J., SEMPERE, A. P., VALDERRAMA-ZURIÁN, J. C., & ALEIXANDRE-BENAVENT, R. Redes de coautoría y colaboración institucional en Revista de Neurología. Revista de neurología, v. 46, n. 11, p. 642-651, 2008.

HAYASHI, M. C.et al. Análise de redes de co-autoria de artigos científicos em educação especial. Liinc em revista, v. 4, n. 1, p. 84-103, 2008.

LORENZETTI, L.; MUENCHEN, C.; SLONGO, I. I. P. A epistemologia de Fleck como refere?ncia para a pesquisa em educac?a?o em cie?ncias no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAC?A?O EM CIE?NCIAS, 11, 2017, Floriano?polis Anais [...]Floriano?polis: Editora ABRAPEC, 2017. p. 1-9. Disponi?vel em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0314-1.pdf. Acesso em: 15 mar 2021.

MIGUEL, A., GARNICA, A. V. M., IGLIORI, S. B. C., & D'AMBRÓSIO, U. A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização. Revista brasileira de educação, p. 70-93, 2004.

NOGUEIRA, E. C. T., CARELLI, A. E., &; TOMAEL, M. I. Coautoria Como Indicador de Rede De Colaboração Cientifica Internacional: Brasil e Outros Países. In: XVI Encontro Nacional de Pesquisa em Pós-Graduação em Ciência da Informação. João Pessoa, 2015.

OLIVEIRA, W. A., SILVA, F. F., &; HAYASHI, C. R. M. Redes De Coautoria Em Educação: Uma Análise A Partir De Artigos Científicos Produzidos Nos Programas De Pós-Graduação. In: XVIII Seminário Nacional de Bibliotecas Universitárias. Belo Horizonte, 2014.

RIBEIRO, V. L. P. Redes de Coautoria da Base SciELO: avaliação da colaboração científica por medidas de centralidade de redes complexas. [Dissertação de Mestrado não publicada]. Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.

SAMPAIO, R. B., SACERDOTE, H. C. S., FONSECA, B. P. F., FERNANDES, J. H. C. A colaboração científica na pesquisa sobre coautoria: um método baseado na análise de redes. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 20, p. 79-92, 2015.

SANTOS, W. O perfil das produções científicas da REVEMAT: uma análise através das redes de coautoria. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 16, p. 1-19, 2021.

SANTOS, W. D. S., SOUZA, J. P. D. A., & OLIVEIRA, W. N. J. Os Coletivos de Pensamento do BOLEMA: uma análise através das redes de coautoria. Bolema - Boletim de Educação Matemática, v. 37, n. 76, p. 392-406, 2023.

SILVA, E. A., &; MARTINS, D. L. Rede de coautoria da Universidade Federal de Goiás: o impacto de publicações internacionais. AtoZ - novas práticas em informação e conhecimento, v. 5, n. 2, p. 91-103, 2016.

SILVA, C. R. M., LIMA, D. S. V. R., FARIAS, I. F., & OLIVEIRA, L. V. C. Produção científica sobre gestão ambiental no Brasil: um estudo bibliométrico e de redes de coautoria. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 7, n. 2, p. 426-451, 2018.

VANZ, S. A. S. & STUMPF, I. R. C. Scientific collaboration: theoretical and conceptual review. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 15, p. 42-55, 2010.

ZIKMUND, W. G. Business research methods. 5.ed. Fort Worth, TX: Dryden, 2000.

Published

2024-09-16

How to Cite

Santos, W. de S., de Araújo Souza, J. P., Ferreira Pessoa, M. ., & de Andrade Dantas, S. E. (2024). The Scenario of Mathematics Education by EMR: an analysis through co-authorship networks. Educação Matemática Em Revista, 29(84), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3669