Family, school and mathematics: a systematic bibliographical review from 2012 to 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3640

Keywords:

Child, Early Childhood Education, Elementary Education

Abstract

The text presented now addresses the relationship between family, school and mathematics. It aims to present results of research on the topic published in journals from 2012 to 2021. Using a qualitative approach, the study carried out a systematic bibliographic review with survey, selection, categorization and analysis of scientific articles on the family-school-mathematics relationship, published on the CAPES Journal Portal and Google Scholar, from 2012 to 2021. The following results stand out: few published research on the topic; indication of a family-school relationship restricted to specific events; emphasis on the positive impact of this relationship on children's mathematical learning in the few studies found. It concludes with the affirmation of the need for more studies on the topic, with an emphasis on building a partnership between family and school in the development and mathematical learning of children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOALER, J. Mentalidades matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador. Porto Alegre: Penso, 2018.

BOALER, J. Mente sem barreiras: as chaves para destravar seu potencial ilimitado de aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2020.

BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. A.; MACEDO, M. O método de revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, Belo Horizonte, v. 5, n.1 1, p.121-136, nov,2011.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf Acesso em: 20 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEB, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2010. Disponível em: www.portal.mec.gov.br Acesso em: 20 jan. 2023.

BRITO, R. G.; SOARES, S. S. Influência da família na aprendizagem escolar da criança: ponto de reflexão. Revista Exitus, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 241-253, 2016. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/140. Acesso em: 01 set. 2022.

CARVALHO, A. F.; MÜLLER, F. Ética na pesquisa com crianças: uma problematização necessária. In: MÜLLER, F. (Org.). Infância em perspectiva: políticas, pesquisas e instituições. São Paulo: Cortez, 2010. p. 17-38.

COLLI, D. R.; LUNA, S. V. Práticas de integração família-escola como preditoras do desempenho escolar de alunos. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 39, p. 1-13, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/P8JzbqfhDZp5PB9JsyZjm6K/?lang=pt&format=pdf#:~:text=Tais%20pr%C3%A1ticas%2C%20representadas%20por%20estas,da%20escola%20com%20a%20fam%C3%ADlia. Acesso em: 12 set. 2022.

COMERIO, N.; STROZZI, F. Tourism and its economic impact: a literature review using bibliometric tools. Sage Journals, v. 25, n.1, ago. 2019.

CORSARO, W. Sociologia na infância. Tradução de Lia Gabriele Regius Rei. São Paulo: Artmed, 2011.

GRIPP, G. S.; FARIA, E. R. A família diante da dificuldade de aprendizagem da criança. Taquara, RS: Universo Acadêmico, Taquara, v. 7, n. 1, 2014. Disponível em: https://www2.faccat.br/portal/sites/default/files/2_a_familia.pdf Acesso em: 12 set. 2022.

KNIJNIK, G.; JUNGES, D. L. V. A Relação Família-Escola e a Prática do “Dever de Casa” de Matemática: um estudo sobre seus tensionamentos. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 28, p. 662-681, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/3gwrs3Y3ccfsdbyc5qKtdQL/?lang=pt Acesso em: 10 set. 2022.

KRAMER, S. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, n. 116, p. 41-59, jul. 2002.

MARCONDES, K. H. B.; SIGOLO, S. R. R. L. Comunicação e envolvimento: possibilidades de interconexões entre família-escola?. Scielo, v. 22, n. 51, p. 91-99, ago., 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/wmHT7pZPnLS7L3vTDbC9tTP/?lang=pt Acesso em: 04 set. 2022.

MATEUS, M. N. E. Percepções da relação Escola e Família. Imagonautas, v. 6, n.7, p.44-61, maio, 2016. Disponível em: https://capes-primo.ez20.periodicos.capes.gov.br/primo explore/fulldisplay?docid=TN_cdi_dialnet_primary_oai_dialnet_unirioja_es_ART0000995951&context=PC&vid=CAPES_V3&lang=pt_BR&search_scope=default_scope&adaptor=primo_central_multiple_fe&tab=default_tab&query=any,contains,rela%C3%A7%C3%A3o%20fam%C3%ADlia%20escola,AND&query=any,contains,aprendizagem%20escolar,AND&mode=advanced&offset=0 Acesso em: 01 set. 2022.

MATOS, D. Impactos das práticas familiares sobre a proficiência em Língua Portuguesa e Matemática no Ensino Fundamental1. Pro-Posições, v. 28, p. 33-54, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/DP4FLCqqxBq7tj9JFNGfw5y/abstract/?lang=pt Acesso em: 10 set. 2022.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Educação Infantil: fundamentos e métodos. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

RAMOS, S.; FONSECA, L. Um meio de aproximação da família à escola através da matemática. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Portugal, v. especial, n. 5, p. 98-102, 2015. Disponível em: https://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2015.0.05.322 Acesso em: 04 set. 2022.

SARAIVA, L. A.; WAGNER, A. A relação família-escola sob a ótica de professores e pais de crianças que frequentam o ensino fundamental. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 21, p. 739-772, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/mQHVP55HKZghCGcrrqv9qzC/abstract/?lang=pt#:~:text=A%20escola%20parece%20ter%20dificuldades,do%20aluno%20no%20espa%C3%A7o%20acad%C3%AAmico. Acesso em: 12 de set de 2022.

SARMENTO, M.J. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação & Sociedade, v. 91, p. 361-378, 2005.

SARMENTO, M. J. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, V. R.; SARMENTO, M. J. (Orgs.). Infância (invisível.) São Paulo: Junqueira e Marin, 2007. p. 25-49.

SILVA, M. L. G.; CAVALCANTE, L. M. Relação Família-Escola: as contribuições da família no processo pedagógico vivido na Educação Infantil. Anais... In: Fórum Internacional de Pedagogia, Piauí. p.1-12, 2012. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/fiped/2012/7521662baf0ae9d3a041718d472f1c8b_1822.pdf Acesso em: 20 set. 2022.

SILVA, G. R. A importância de ensinar matemática e como ensiná-la na Educação Infantil. Castelo Branco Científica, v. 2, n. 3, p. 1-23, jan/jun, 2013. Disponível em: http://revista.fcb.edu.br/img.content/artigos/artigo66.pdf Acesso em: 10 set. 2022.

VASCONCELLOS, T. de (Org). Reflexão sobre infância e cultura. Nitéroi: Eduff, 2008.

ZOGAIB, S. D. Sentido espacial de crianças na educação infantil: entre mapas, gestos e falas. 2019. 241 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação/PPGE, 2019.

Published

2024-09-12

How to Cite

Vieira dos Santos, Y., & Zogaib, S. D. (2024). Family, school and mathematics: a systematic bibliographical review from 2012 to 2021. Educação Matemática Em Revista, 29(84), 1-17. https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3640