Combining Computational Thinking with Arithmetic in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3592

Keywords:

Computing in Basic Education, Mathematics, Unplugged activities

Abstract

This article presents a proposal for a didactic sequence involving Computational Thinking associated with Arithmetic content, such as Euclidean division, multiples and divisors. After elaborating the didactic sequence, the case study was carried with 33 students of the 6th year of Elementary School in a public school, totalizing 13 class hours. For data collection, two questionnaires were used, applied before and after the interventions, as well as a logbook prepared by the researchers, including observations and students' speeches during the application of the activities. Data analysis was performed following Bardin's content analysis methodology, through previously defined categories. The results obtained highlight significant improvements in students' performance in solving mathematical problems related to Euclidean division, multiples and divisors of a natural number and in the identification and use of the pillars of Computational Thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARR, Valerie., STEPHENSON, Chris. Bringing Computational Thinking to K-12: What is involved and what is the role of the computer science education community? ACM Inroads, 2(1), 48-54.

BRACKMANN, Christian P. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. 2017, 226 f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

CORRÊA, Bruno S. Programando com scratch no ensino fundamental: uma possibilidade para a construção de conceitos matemáticos. 2021, 174 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.

GUISSO, Luciana., GESSER, Marivete. Docência e Processos de Escolarização: Desafios nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Psicologia: Ciência e Profissão. v. 39, e186536, 1-16. 2019. https://doi.org/10.1590/1982-3703003186536.

GONZÁLEZ, Marcos R. Codigo alfabetización y pensamiento computacional en educación primaria y secundaria: validación de un instrumento y evaluación de programas. 2016, 720 f. Tese (doutorado em educação) – UNED, Espanha, 2016.

HENRIQUE, Mychelline S. et al. Proposta para Construção de Sequências Didáticas para aulas de Matemática com uma Atividade de Computação Desplugada. 2013. Anais do Congresso Internacional de Informática Educativa. Disponível em: http://www.tise.cl/volumen9/TISE2013/369-374.pdf. Acesso em: 20 ago.2023.

HORBACH, Ivan C. Semelhança de triângulos: um estudo propositivo através do Scratch. 2020. 70 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó, 2020.

MANNILA, Linda. Computational Thinking in K-9 Education. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/273772180_Computational_Thinking_in_K-9_Education. Acesso em: 29 ago.2023.

PAPERT, S., SOLOMON, C. Twenty things to do with a computer. Educational Technology Magazine, 1972. Disponível em: http://www.stager.org/articles/twentythings.pdf. Acesso em 29 ago. 2023.

PAPERT, Seymour. Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas. New York: Basic Books, 1980.

PUCCI, Mariana O. O uso do Scratch para o ensino e aprendizagem de equações algébricas do primeiro grau. 2019. 106 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó-SC, 2019.

SILVA, Leonardo C. L. A relação do Pensamento Computacional com o Ensino de Matemática na Educação Básica. 2019. 131 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - PROFMAT) - Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente, 2019.

WAPPLER, Fernanda P. Pensamento Computacional e Divisão Euclidiana: Possíveis Conexões na Aprendizagem. 2021. 132 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó-SC, 2021.

WING, Jeannette M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33, 2006.

WING, Jeannette M. Computational thinking and thinking about computing. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, v. 366, n. 1881, p. 3717–3725, 2008.

Published

2024-07-29

How to Cite

Reichert, J. T., & Wappler, F. P. . (2024). Combining Computational Thinking with Arithmetic in Basic Education . Educação Matemática Em Revista, 29(84), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3592

Issue

Section

Pesquisas com Implicações para Sala de Aula