Financial Education in High School in Paraná: a study in the light of Learning Environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3577

Keywords:

Critical Mathematics Education, High School, Financial Education, Critical Education

Abstract

Financial Education has been gaining ground in the school environment and can be conducive to the formation of financially aware individuals. Therefore, by discussing this topic in conjunction with Mathematics, in line with Critical Mathematics Education, we sought to answer the question: "what learning environment(s) can be created through slideshows in the subject of Financial Education?". To this end, we analyzed files with slideshows made available by SEED for Financial Education teachers in 2021 in the public education network of the state of Paraná. These materials consist of slide shows made available online for the 1st, 2nd and 3rd grades of high school. The results point to different learning environments, which enable different situations for working with the subject of Financial Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APRENDER VALOR. O que é o programa Aprender Valor? 2019. Disponível em: https://aprendervalor.caeddigital.net/#!/programa. Acesso em: 28 jan. 2022.

BANCO CENTRAL DO BRASIL. O que é Cidadania Financeira? Definição, papel dos atores e possíveis ações. 2018. Disponível em: https://www.bcb.gov.br/content/cidadaniafinanceira/documentos_cidadania/Informacoes_gerais/conceito_cidadania_financeira.pdf. Acesso em: 31 jan. 2022.

BENNEMANN, Marcio; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Educação matemática crítica. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, v. 1, n. 1, 2012.

BIOTTO FILHO, Denival. O desenvolvimento da matemacia no trabalho com projetos. 2008. 101 f. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. Unesp. Rio Claro.

BRASIL. Decreto nº 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7397.htm. Acesso em: 10 dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http:// http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 out. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: Um Reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

MUNIZ JUNIOR, I. Educação financeira e sala de aula de Matemática: conexões entre a pesquisa acadêmica e a prática docente. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2016, São Paulo. Anais [...] . São Paulo: Sbem, 2016. p. 1-12. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6333_4396_ID.pdf. Acesso em: 26 out. 2022.

OCDE. Recomendação sobre os Princípios e as Boas Práticas de Educação e Conscientização Financeira. 2005. Disponível em: https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/[PT]%20Recomenda%C3%A7%C3%A3o%20Princ%C3%ADpios%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Financeira%202005%20.pdf. Acesso em: 30 nov. 2021.

OCDE. A OCDE e o Brasil: uma relação mutuamente benéfica. uma relação mutuamente benéfica. 2022. Disponível em: https://www.oecd.org/latin-america/paises/brasil-portugues. Acesso em: 25 out. 2022.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. Diretoria de Educação. Diretoria de Planejamento e Gestão Escolar. Instrução normativa conjunta nº 011/2020. Dispõe sobre a Matriz Curricular do Ensino Médio na rede pública estadual de ensino do Paraná. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação e do Esporte, 2020. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2021-01/instrucaonormativa_112020_curriculoem.pdf. Acesso em: 2 set. 2021.

PESSOA, C. A. S.; MUNIZ JUNIOR, I.; KISTEMANN, M. A. Cenários sobre educação financeira escolar: entrelaçamentos entre a pesquisa, o currículo e a sala de aula de Matemática. EM TEIA-Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 9, n. 1, p. 1-28, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/emteia/article/view/236466/pdf. Acesso em: 31 maio 2024.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para a investigação. Bolema – Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 13, nº 14, p. 66 a 91, 2000. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635/7022. Acesso em: 31 maio 2024.

SKOVSMOSE, Ole. A questão da democracia. 3. ed. Campinas: Papirus, 2001. 160 p.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em educação Matemática crítica. Campinas: Papirus, 2008. Tradução de: Orlando de Andrade Figueiredo e Jonei Cerqueira Barbosa.

SKOVSMOSE, Ole. Um convite a educação Matemática crítica. Campinas: Papirus, 2014. Tradução de: Orlando de Andrade Figueiredo.

Published

2024-07-26

How to Cite

dos Santos, T. K., Hermann, W. ., & Lorin, J. H. . (2024). Financial Education in High School in Paraná: a study in the light of Learning Environments. Educação Matemática Em Revista, 29(84), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3577