The use of the Homemade Theodolite by high school students at a state school in the city of Araguanã – TO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3576

Keywords:

Manipulable Didactic Materials, Trigonometric ratios, Teaching Practice Project, Teaching Practice in Initial Training

Abstract

The context of this study is the classroom, and it intersects aspects of the initial training of teachers who teach mathematics and teaching practice in the supervised internship. The guiding question was expressed as: in what perspectives does the homemade theodolite contribute to the learning of trigonometric ratios in the right triangle? The methodological approach is of a qualitative nature, as it delimits the context of a second-year high school class for the development of activities linked to a teaching project. Data were produced through observation notes in a field notebook, as well as the recording of photographic images in a complementary way. The results point to the active participation of students; the homemade theodolites used fulfilled the role of Manipulable Didactic Material (MDL), in a double sense, while allowing students to make inferences and discoveries, they also show themselves to be generators of questions for the teacher's mediation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, Luiz Anderson de Morais Santos. Utilização de material concreto no ensino de matemática: uma experiência com o teodolito caseiro no ensino de trigonometria. 2015. Dissertação. Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional. Porto Velho, Rondônia 2015.

AMORIM, José Alves. A geometria plana no ensino fundamental: estudo prático sobre o teodolito. 2016. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática. Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação - ICMC-USP. São Carlos – SP, 2016.

ANDRADE, Susana Bertozi Tavares. Medindo alturas inacessíveis: aplicações com o teodolito caseiro e virtual no estudo da trigonometria. Dissertação (Mestrado) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional. Cornélio Procópio, 2017. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4555/1/CP_PROFMAT_M_Andrade%2c%20Susana%20Bertozi%20Tavares%20de_2018.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.

BACURY, Gerson Ribeiro. Práticas investigativas na formação de futuros professores de matemática. 2017, 187 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em

Ciências e Matemáticas, Belém, 2017. Disponível em: https://www.repositorio.ufpa.br/bitstream/2011/13334/1/PraticasInvestigativasFormacao_Tese.pdf. Acesso em: 13 ago. 2022.

BRANCO, E. P.; ADRIANO, G.; FÁVARO ALEGRÂNCIO IWASSE, L.; BATISTA DE GODOI BRANCO, A. Educación remota: posibilidades y desafío para la enseñanza y el aprendizaje en la pandemia Covid-19. Paradigma, [S. l.], v. 43, n. 2, p. 193-218, 2022. DOI: 10.37618/PARADIGMA.1011-2251. 2022. p193-218.id1101. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/1101. Acesso em: 2 nov. 2022

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 mar. 2022.

COSTA, D. V. S. D.; OLIVEIRA, S. Projeto de Atuação Docente como contribuições de ações da escola. In: VIII FÓRUM INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA. EDUCAÇÃO EM/PARA OS DIREITOS HUMANOS, DIVERSIDADE, ÉTICA E CIDADANIA, 8, v. 1. 2016, Imperatriz - MA. 2016. Anais do VIII FIPED. Campina Grande: Realize Editora, 2016. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/25669>. Acesso em: 02 jun. 2023

JANUARIO, Gilberto. Materiais Manipuláveis: uma experiência com alunos da Educação de Jovens e Adultos. In: PRIMEIRO ENCONTRO ALAGOANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. DIDÁTICA DA MATEMÁTICA: UMA QUESTÃO DE PARADIGMA. Arapiraca, 2008. Anais...do I EALEM. Arapiraca: SBEM-AL, 2008.

LORENZATO. Sergio. O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. Autores Associados. 3 ed. Campinas. São Paulo. 2012.

MAGNANI. José Guilherme Cantor. O (velho e bom) caderno de campo. Revista Sexta-feira n. 1, maio de 1997, São Paulo, 1997.

SANTOS, E. de V.; SANTOS, J. L. Desvendando Alturas Inacessíveis Por Meio do Teodolito e da Trigonometria. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 234–243, 2019. DOI: 10.17921/2176-5634.2019v12n2p234-243. Disponível em: https://jieem.pgsscogna.com.br/jieem/article/view/6258. Acesso em: 2 jul. 2022.

UFNT – Universidade Federal do Norte do Tocantins. Projeto Pedagógico do Curso (PPC) de Licenciatura em Matemática. Câmpus de Araguaína (atualização 2018). Araguaína – TO, 2018.

YIN, Robert K. Pesquisa Qualitativa do Início ao Fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2024-06-17

How to Cite

Lopes de Brito, G., Santos, R. S., & Oliveira, S. de. (2024). The use of the Homemade Theodolite by high school students at a state school in the city of Araguanã – TO. Educação Matemática Em Revista, 29(83), 1-14. https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3576

Issue

Section

Relatos de Experiência