Digital geoplane as a resource for learning geometry and practicing computational thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3556

Keywords:

Geoplane, Geometry, Computational thinking

Abstract

For many educators, teaching geometry is challenging, as they do not always have access to resources that facilitate their pedagogical work, such as the geoplane. The recent incorporation of computational thinking (CT) into curricula increases this challenge, as more research is still needed on how to incorporate it into mathematics classes. Given this scenario, this article aims to report an experience with the digital geoplane as a resource for geometry learning and practicing computational thinking. Configured as a qualitative case study, the work was conducted with 29 undergraduate mathematics students. The results revealed that using the digital geoplane allows the mobilization of students' geometric skills and the improvement of computational thinking. Furthermore, they pointed out the need for actions that enable undergraduate students to understand the connections that can be established between the CT and the different knowledge that is worked on in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria

e aos métodos. Porto: Porto editora, 1994.

BRACKMANN, C. P. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. 2017.Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Programa de pós-graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2017. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/172208. Acesso em: 23 abr. 2024.

BRASIL. Base nacional comum curricular. Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 18 abr. 2024.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer 02/2022. Relator: Ivan Cláudio Pereira Siqueira. abr 2021. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular. n. 02, p. 55, 2022. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=235511-pceb002-22&category_slug=fevereiro-2022-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 17 abr. 2024.

CARVALHO, F. J. R. de. Introdução à programação de computadores por meio de uma tarefa de modelagem matemática na educação matemática. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Programa de Pós-Graduação em Ensino, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, PR, 2018. Disponível em: https://tede.unioeste.br/handle/tede/3850. Acesso em: 23 abr. 2024.

COSTA, D. E.; PEREIRA, M. J.; MAFRA, J. R. S. Geoplano no ensino de matemática: Alguns aspectos e perspectivas da sua utilização na sala de aula. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 7, n. 14, p. 43-52, jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1695. Acesso em: 15 abr. 2024.

GRAY, D. E. Pesquisa no mundo real. Porto Alegre: Penso, 2010.

KALEFF, A. M. M.; ROSA, F. M. C. A importância da habilidade da visualização para a aprendizagem matemática e para a inclusão do aluno com deficiência visual. In: KALEFF, A. M. M. Vendo com as mãos, olhos e mente: recursos didáticos para laboratório e museu de educação matemática inclusiva do aluno com deficiência visual. Niterói: CEAD/UFF, 2016, p. 28-36.

KNIJNIK, G.; BASSO, N. V. de A.; KLÜNSENER, R. Aprendendo e Ensinando

Matemática com o Geoplano. 2 ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004.

LORENZATO, S. Por que não ensinar Geometria? Educação matemática em revista, v. 3, n. 4, p. 03-13, dez. 1995. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/1311. Acesso em: 24 abr. 2024.

PEI, C.; WEINTROP, D.; WILENSKY, U. Cultivating Computational Thinking Practices and Mathematical Habits of Mind in Lattice Land. Mathematical Thinking and Learning, Philadelphia, United States, v. 20, n. 1, p. 75-89, jan. 2018. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10986065.2018.1403543. Acesso em: 23 abr. 2024.

SANTOS, A. C.; PEROVANO, A. P. Relatando a experiência de uma oficina sobre quadriláteros. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 15, n. 20, p. 629–639, dez. 2018. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/254. Acesso em: 23 abr. 2024.

SHUTE, V. J.; SUN, C.; ASBELL-CLARKE, J. Demystifying computational thinking. Educational Research Review, [S.l.], v. 22, p. 142-158, nov. 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1747938X17300350. Acesso em: 23 abr. 2024.

SIBIYA, M. R.; MUDALY, V. The effects of the geoboard on learner understanding of geometry theorems. PONTE: Multidisciplinary Journal of Sciences and Research, Florence, Italy, v. 74, n. 11, p. 90-98, nov. 2018. Disponível em: http://www.pontejournal.net/mainpanel/abstract.php?TOKEN=gRkgF5411G&PID=PJ-6DE26. Acesso em: 23 abr. 2024.

SILVA, A. J.; CORRÊA, C. F.; CIVARDI, J. A. O Ensino e a Aprendizagem de Noções Básicas de Geometria Analítica na Primeira Fase do Ensino Fundamental. Educação Matemática em Revista, São Paulo, n. 30, p. 30-37, ago. 2010. Disponível em: http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/article/view/180. Acesso em: 23 abr. 2024.

SOUZA, D. S. Problemática do ensino de geometria: desafios, possibilidades e experiências. Caminhos da Educação Matemática em revista, Aracaju, v. 11, n. 3, p. 242-263, ago. 2021. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/29845/1/Souza2021Problematica.pdf. Acesso em: 23 abr. 2024.

VIANA, L. H. O Pensamento Computacional e as suas conexões com o ensino e a aprendizagem da Geometria. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2020. Disponível em: https://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/tede/3849. Acessado em: 24 abr. 2024.

VIANA, L. H.; MOITA, F. M. G. S. C.; LUCAS, L. M. Jogo das congruências: um diálogo entre a aprendizagem de geometria e o pensamento computacional. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 13, n. 5, p. 1-24, dez. 2022. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3674. Acessado em: 19 abr. 2024.

VILAÇA, M. Investigando o modo que licenciandos em matemática utilizam o geoplano durante atividades envolvendo as características dos quadriláteros. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, Paraná, v. 9, n. 19, p. 750-772, dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6201. Acesso em: 23 abr. 2024.

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, NewYork, v. 49, n. 3, p. 33-35, mar. 2006. Disponível em: https://www.cs.cmu.edu/afs/cs/Web/People/15110-s13/Wing06-ct.pdf. Acesso em: 23 abr. 2024.

Published

2024-05-21

How to Cite

Viana, L. H., Moita, F. M. G. da S. C. ., & Lucas, L. M. . (2024). Digital geoplane as a resource for learning geometry and practicing computational thinking. Educação Matemática Em Revista, 29(83), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3556

Issue

Section

Relatos de Experiência