Mathematics in Elementary Education: analysis of the methodological way of a Pedagogue Teacher
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3547Keywords:
Pedagogues, Teaching methodology, Math Education, Teacher training, ModelingAbstract
This paper aims to present an analytical study on the methodological choice made by a pedagogue teacher during the proposition of a Mathematical Modeling activity for the primary years of Elementary School. Therefore, content analysis was used on the teacher's written speech to characterize and summarize the contents and, identify the model of methodological choice constructed by her. As a result, nine categories could be identified, and outlined in the interpretation process, generating three elements that, sequentially, constituted the methodological choice the teacher chose in the path described. In addition, it was possible to identify through the registration units that the methodological choices made by the teacher were triggered by placing the subjects who participated in the process, in this study designated by the pronouns “I” (the teacher), “They” (children) and “We” (teacher and children).
Downloads
References
AEBY-DAGHÉ, S; DOLZ, J. Des gestes didactiques fondateurs aux gestes spécifiques à l’enseignement-apprentissage du texte d’opinion. In : BUCHETON, D ; DEZUTTER, O. (Org.). Le développement des gestes professionnels dans l’enseignement du français: un défi pour la recherche et la formation. Bruxelas: De Boeck, 2008, p. 81-105.
ALMEIDA, L. M. W.; BRITO, D. S. Atividades de Modelagem Matemática: que sentido
os alunos podem lhe atribuir? Ciência e Educação, v.11, n. 3, p. 483- 498, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000300011. Acesso em: 18 Jul. 2023.
ASTOLFI, J. P.; DEVELAY, M. A didática das ciências. 16 ed. Campinas: Papirus, 2012.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 1 ed. Lisboa: Edições 70, 1977.
BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matema?tica. 3 ed. Sa?o Paulo: Contexto, 2015.
BURAK, D. Modelagem Matema?tica e a sala de aula. In: Encontro Paranaense de Modelagem Em Educac?a?o Matema?tica, 01, 2004, Londrina. Anais. Londrina: UEL, 2004, p. 1-10.
COLL, C. et al. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimentos y actitudes. Madri. Aula XXI/Santillana. 1992.
COSTA, J. de M.; PINHEIRO, N. A. M.; COSTA, E. A formação para matemática do professor de anos iniciais. Ciência & Educação (Bauru), v. 22, n. 2, p. 505–522, abr. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320160020014. Acesso em: 15 de Jul. 2023.
D’AMBROSIO, U. Da realidade à ação: reflexões sobre Educação e Matemática. Campinas: Ed. da Universidade Estadual de Campinas, 1986.
ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa Qualitativa em Educação: Fundamentos e tradições. Tradução Miguel Cabrera. Porto Alegre: AMGH e Artmed, 2010.
MOMETTI, A. C. Práticas inovadoras e o ensino de física: estudo dos percursos didáticos de um grupo de licenciandos por meio de projetos interdisciplinares. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. http://doi:10.11606/D.48.2019.tde-04112020-091339. Acesso em: 2024-05-31.
MOMETTI, C. Trilha Metodológica Maker-Science: proposição de uma metodologia para o Ensino de Ciências. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 5, n. 4, p. 420-435, 21 dez. 2022. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n4.12884. Acesso em: 2024-04-31.
ROSA, C. C. Modelagem Matemática e Formação de Professores: um diálogo entre ensinar e aprender. Perspectivas da Educação Matemática, v. 11, n. 26, 28 fev. 2019.
SCHRENK, M. J., & VERTUAN, R. E. (2022). Modelagem Matemática como prática pedagógica: uma possível caracterização em Educação Matemática. Revista Educação Matemática Pesquisa, 24(1), 194-224. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p194-224.
SILVA, V. da S.; BURAK, D. A Formação Matemática no curso de Pedagogia: aprendizagens a partir da modelagem matemática. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 24, n. esp., p. 159–175, 2018. DOI: 10.18764/2178-2229.v24n.especialp159-175. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/8075. Acesso em: 14 maio. 2023.
YIN, R. K. Case study research: design and methods. 3 ed. Sage publications, California, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.