Mathematics in Elementary Education: analysis of the methodological way of a Pedagogue Teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3547

Keywords:

Pedagogues, Teaching methodology, Math Education, Teacher training, Modeling

Abstract

This paper aims to present an analytical study on the methodological choice made by a pedagogue teacher during the proposition of a Mathematical Modeling activity for the primary years of Elementary School. Therefore, content analysis was used on the teacher's written speech to characterize and summarize the contents and, identify the model of methodological choice constructed by her. As a result, nine categories could be identified, and outlined in the interpretation process, generating three elements that, sequentially, constituted the methodological choice the teacher chose in the path described. In addition, it was possible to identify through the registration units that the methodological choices made by the teacher were triggered by placing the subjects who participated in the process, in this study designated by the pronouns “I” (the teacher), “They” (children) and “We” (teacher and children).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AEBY-DAGHÉ, S; DOLZ, J. Des gestes didactiques fondateurs aux gestes spécifiques à l’enseignement-apprentissage du texte d’opinion. In : BUCHETON, D ; DEZUTTER, O. (Org.). Le développement des gestes professionnels dans l’enseignement du français: un défi pour la recherche et la formation. Bruxelas: De Boeck, 2008, p. 81-105.

ALMEIDA, L. M. W.; BRITO, D. S. Atividades de Modelagem Matemática: que sentido

os alunos podem lhe atribuir? Ciência e Educação, v.11, n. 3, p. 483- 498, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000300011. Acesso em: 18 Jul. 2023.

ASTOLFI, J. P.; DEVELAY, M. A didática das ciências. 16 ed. Campinas: Papirus, 2012.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 1 ed. Lisboa: Edições 70, 1977.

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matema?tica. 3 ed. Sa?o Paulo: Contexto, 2015.

BURAK, D. Modelagem Matema?tica e a sala de aula. In: Encontro Paranaense de Modelagem Em Educac?a?o Matema?tica, 01, 2004, Londrina. Anais. Londrina: UEL, 2004, p. 1-10.

COLL, C. et al. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimentos y actitudes. Madri. Aula XXI/Santillana. 1992.

COSTA, J. de M.; PINHEIRO, N. A. M.; COSTA, E. A formação para matemática do professor de anos iniciais. Ciência & Educação (Bauru), v. 22, n. 2, p. 505–522, abr. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320160020014. Acesso em: 15 de Jul. 2023.

D’AMBROSIO, U. Da realidade à ação: reflexões sobre Educação e Matemática. Campinas: Ed. da Universidade Estadual de Campinas, 1986.

ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa Qualitativa em Educação: Fundamentos e tradições. Tradução Miguel Cabrera. Porto Alegre: AMGH e Artmed, 2010.

MOMETTI, A. C. Práticas inovadoras e o ensino de física: estudo dos percursos didáticos de um grupo de licenciandos por meio de projetos interdisciplinares. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. http://doi:10.11606/D.48.2019.tde-04112020-091339. Acesso em: 2024-05-31.

MOMETTI, C. Trilha Metodológica Maker-Science: proposição de uma metodologia para o Ensino de Ciências. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 5, n. 4, p. 420-435, 21 dez. 2022. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n4.12884. Acesso em: 2024-04-31.

ROSA, C. C. Modelagem Matemática e Formação de Professores: um diálogo entre ensinar e aprender. Perspectivas da Educação Matemática, v. 11, n. 26, 28 fev. 2019.

SCHRENK, M. J., & VERTUAN, R. E. (2022). Modelagem Matemática como prática pedagógica: uma possível caracterização em Educação Matemática. Revista Educação Matemática Pesquisa, 24(1), 194-224. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p194-224.

SILVA, V. da S.; BURAK, D. A Formação Matemática no curso de Pedagogia: aprendizagens a partir da modelagem matemática. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 24, n. esp., p. 159–175, 2018. DOI: 10.18764/2178-2229.v24n.especialp159-175. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/8075. Acesso em: 14 maio. 2023.

YIN, R. K. Case study research: design and methods. 3 ed. Sage publications, California, 2015.

Published

2024-07-26

How to Cite

Mometti, C. (2024). Mathematics in Elementary Education: analysis of the methodological way of a Pedagogue Teacher. Educação Matemática Em Revista, 29(84), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v29i84.3547