Evaluating learning Mathematics: practices and reflections in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3535

Keywords:

Assessment, Learning, Methods, Mathematics Education

Abstract

This study aimed to investigate the concepts of learning assessment and the evaluation processes of teaching and learning Mathematics during the COVID-19 pandemic, in the academic years 2020 and 2021, in a public high school in Ararendá, Ceará, Brazil. The participants of the research were three Mathematics teachers from the mentioned school. The methodology used was qualitative, and a questionnaire was designed using Google Forms and sent via WhatsApp to the participants. The development of this study allowed us to identify the technological resources used in remote teaching during the academic years 2020 and 2021, and according to the teachers, analyze their effectiveness in the assessment process of students learning in Mathematics at this public high school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BURIASCO, R. L. C. e SOARES, M. T. C. Avaliação de sistemas escolares: da classificação dos alunos à perspectiva de análise de sua produção Matemática. In: VALENTE, W. R. Avaliação em Matemática: histórias e perspectivas atuais. 2ª ed. Campinas: Editora Papirus, 2013. pp. 11-38. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/8070_3992_ID.pdf. Acesso em: 12/04/2021.

BRASIL. Parecer CNE/CP nº 9/2020, que tratou da reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: MEC, 2020.

BRASIL. PNAD Contínua TIC 2019: internet chega a 82,7% dos domicílios do país. 14/04/2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/30521-pnad-continua-tic-2019-internet-chega-a-82-7-dos-domicilios-do-pais. Acesso em:16/05/2021.

CEARÁ. Documento Curricular Referencial do Ceará: educação infantil e ensino fundamental / Secretária da Educação do Estado do Ceará. - Fortaleza: SEDUC, 2019.

CEARÁ. Diretrizes para o período de suspensão das atividades educacionais presenciais por conta da situação de contenção da infecção humana pelo novo coronavírus no âmbito dos estabelecimentos de ensino da rede estadual do Ceará. / Secretaria da Educação do Estado do Ceará. – Fortaleza: SEDUC, 2020. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2020/03/Diretrizes_escolas.pdf. Acesso em: 16/05/2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HOFFMANN, J. Avaliação mito & desafio: uma perspectiva construtivista. 45. ed. Porto Alegre: Mediação, 2017.

HOFFMANN, J. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. 33ª ed. Porto Alegre: Mediação, 2014.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2ª Ed. São Paulo: Cortez, 2006. Disponível em: https://www.professorrenato.com/attachments/article/161/Didatica%20Jose-carlos-libaneo_obra.pdf. Acesso em: 20/03/2021.

LUCKESI, C. C. Avaliação da Aprendizagem Escolar: estudos e proposições -17ª ed.-São Paulo: Cortez, 1999.

LUCKESI, C. C. Entrevista à revista Nova Escola, nº 191, abril 2006. Disponível em: http://revistaescola.abril.com.br/formacao/cipriano-carlos-luckesi-424733.shtml. Acesso em: 08/04/2021.

NACARATO, A. M.; MENGALI, B. L. da S.; PASSOS, C. L. B. A Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/275607731_A_matematica_nos_anos_iniciais_do_ensino_fundamental_tecendo_fios_do_ensinar_e_do_aprender. Acesso em 05/05/2021.

SANTOS, M. da S.; SANT’ANNA, N. da F. P. Reflexões sobre os desafios para a aprendizagem Matemática na Educação Básica durante a quarentena. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 01, pp. 01-22, e202013, jan./dez., 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/baeducmatematica/article/view/10240. Acesso em: 08/04/2021.

SILVA, K. A. P. da; BORSSOI, A. H.; DALTO, J. O. Em direção à matematização em atividades de modelagem Matemática: intervenções mediadas pela avaliação em fases. Revista paranaense de educação Matemática, [s. L.], v. 10, n. 23, pp. 237–262, 2021. Doi: 10.33871/22385800.2021.10.23.237-262. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6689. Acesso em: 30 jan. 2021.

UNICEF. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil: Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. Cenpec Educação. 2020. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.pdf. Acesso em: 16/05/2021.

Published

2024-05-21

How to Cite

Nascimento, F. R. P. do ., Sousa, F. J. F. de, & Del Pino, J. C. (2024). Evaluating learning Mathematics: practices and reflections in times of pandemic. Educação Matemática Em Revista, 29(83), 1-14. https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3535