Part-whole fractional thinking in the fourth year of elementary school: a debate with children based on their mistakes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3510

Keywords:

Part-Whole, Early Years of Elementary School, Error Analysis, Fractions

Abstract

This research aims to analyze the debate process on the concept of part-whole fraction, from the perspective of error analysis, with 4th grade students from a public school in Canguçu/RS. The study was carried out with 29 students through an intervention based on the idea of part-whole, related to fractional thinking. Data analysis was based on a descriptive-narrative perspective, in which a procedural analysis is carried out. As a result, it was evident that the error analysis allowed a reflective process on the concept of fraction, generating a culture in the classroom that brings questioning as a student activity. In addition, it highlighted the reflection of ideas in fractional thinking, such as part and totality and different representations of fractions. Finally, it is clear that the action potentiated the construction of the concept of fraction and the creation of more elaborate understandings about it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. O que é um estudo de caso qualitativo em Educação? Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Marli-Andre/publication/311361132. Acesso em: 22 jan. 2022.

ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: questões de teoria e método. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO E CIÊNCIAS, 5, 2005, Bauru. Anais [...]. Bauru: ABRAPEC, 2005.

ARISTÓTELES. Metafísica. Tradução Valentin García Yebra. 2. ed. Madrid: Gredos, 1982.

BORASI, R. Reconceiving mathematics Instruction: a Focus on Errors. Norwood, Nj: Ablex Publishing Corporation, 1996.

BORDEAUX, A. L. et al. Novo bem-me-quer matemática, 4º ano. São Paulo: Editora do Brasil, 2007. (Coleção bem-me-quer).

BOYER, C. B. História da Matemática. Trad. Elza Gomide. 2. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BROUSSEAU, G. Les obstacles épistémologiques et les problémes en mathématiques. Recherches em didactique des Mathématiques, [s. l.], v. 4, n. 2, p. 165-168, 1983.

CARAÇA, B. J. Conceitos Fundamentais de Matemática. Lisboa, Portugal: [s. n.], 1951.

CAREY, D. The patchwork quilt: a context for problem solving. Arithmetic Teacher, Reston, v. 39, n. 4, p. 199-203, dez. 1992.

CAVALCANTI, E. M.; GUIMARÃES, G. L. O significado de frações em livros didáticos das Séries Iniciais. In: SIPEMAT – SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2, 2008, Recife. Anais [...]. Recife: UFRPE, 2008. (Publicado em CD-ROM).

CHEVALLARD, Y.; FELDMANN, S. Pour une analyse didactique de l’evaluation. Marseille: IREM, 1986.

CURY, H. N. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

CRUZ, L. Abordando frações em perspectiva histórica: uma possibilidade de ensino para a Educação Básica. 2016. Dissertação (Mestrado) — Universidade Federal do ABC. São Paulo. 2016.

CRUZ, M. S. S. Resolvendo adição de frações através de estimativas: um estudo exploratório. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2003.

DAMIANI, M. F. et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Revista Cadernos de Educação, [s. l.], n. 45, p. 57-67, 2013.

GENTILE, A. Skill acquisition: action, movement and neuromotor process. Rockville: Aspen, 1987.

JUCÁ, R. S. O estudo do erro: contributos para o trabalho docente do professor de matemática. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, [s. l.], p. 1-20, 2022.

KRUTETSKII, V. A. The psychology of mathematical abilities in schoolchildren. Chicago: The University of Chicago Press, 1976.

LEIBNIZ, G. Ensaios de Teodiceia. Trad. William Piauí e Juliana Cecci. São Paulo: Liberdade, 2013.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MACHADO, N. O pirulito do pato. [S. l.]: Scipione, 1992.

MORAES, J. C. P. Experiências de um corpo em Kandinsky: formas e deformações num passeio com crianças. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) — Centro de Ciências da Educação. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 2014.

MORAES, J. C. P. Insubordinação, Invenção e Educação: a produção de reflexões por meio do espaço na formação inicial docente em pedagogia. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo. 2018.

NUNES, T.; BRYANT, P. Crianças fazendo Matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

NUNES, T. et al. The effect of situations on children’s understanding of fractions. British Society for Research on the Learning of Mathematics. Oxford, jun. 2003.

PAVANELLO, R. M.; NOGUEIRA, C. M. I. Avaliação em Matemática: algumas considerações. Revista Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 17, n. 33, jan./abr., 2006.

PLATÃO. Sofista. Tradução Jorge Paleikat e João Cruz Costa. São Paulo: Victor Civita, 1972.

PROENÇA, M. C. O ensino de frações via resolução de problemas na formação de futuras professoras de pedagogia. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática. v. 29, n. 52, p. 729-755, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n52a15. Acesso em: 22 mar. 2022.

SANTO AGOSTINHO. A Cidade de Deus: contra os pagãos. Parte 2 (livros 11-22). Petrópolis: Vozes, 1999. (Pensamento Humano, 7).

SILVA, M.; ALMOULOUD, S. As Operações com Números Racionais e seus significados a partir da Concepção Parte-todo. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 21, n. 31, 2008. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2105. Acesso em: 22 mar. 2022.

SOUSA, M. C. A organização do ensino de fração na Educação Básica a partir do movimento lógico-histórico. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 7, n. 13, p. 60-83, 2014.

SOUZA, A.; OLIVEIRA, R. Articulação entre literatura infantil e matemática: intervenções docentes. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 23, n. 37, p. 955-975, dez. 2010.

TEIXEIRA, L. R. M. A análise de erros: uma perspectiva cognitiva para compreender o processo de aprendizagem de conteúdos matemáticos. Nuances, [s. l.], v. 3, p. 47-52, set. 1997.

WOLTER, L. R. ; MORAES, J. C. P. A fração nos Anos Iniciais: um enfoque nas pesquisas com crianças. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, Itabaiana, v. 7, p. 60-76, 2022.

WOLTER, L. R. Frações no quarto ano do Ensino Fundamental: um debate com crianças a partir de seus erros. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Pampa. Jaguarão. 2022.

Published

2024-05-21

How to Cite

Wolter, L. R., & Moraes, J. C. P. de . (2024). Part-whole fractional thinking in the fourth year of elementary school: a debate with children based on their mistakes. Educação Matemática Em Revista, 29(83), 1-17. https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3510

Issue

Section

Pesquisas com Implicações para Sala de Aula