Storytelling under the Interdisciplinary Perspective: a possible proposal in mathematical learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3490

Keywords:

Mathematical Learning, Interdisciplinarity, Storytelling, Financial Education, Elementary Education

Abstract

This article aims to present a pedagogical sequence that seeks to introduce Financial Education concepts in elementary school from an interdisciplinary perspective. This is an excerpt from the research developed in the Professional Master's Degree in Basic Education Practices (MPPEB) from Colégio Pedro II (CPII) by the main author. The study is based on interdisciplinarity and promotes a dialogue between mathematical learning and storytelling. It is a theoretical article that supports the construction of an educational product, divided into four units and applicable in elementary school. One of these units is presented and discussed here and the mathematical contents covered are developed through Financial Education. It is expected that this proposal, in addition to promoting criticality and the reflexive act in the teaching and learning processes, will be used by other teachers and contribute to the increase of interdisciplinary work in the classrooms in Brazilian’s schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOALER, Jo. The development of Disciplinary Relationships: Knowledge, Practice and Identity in Mathematics Classrooms. For the Learning of Mathematics, v. 22, n.1, p. 42-47, 2002.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Relatório Brasil no Pisa 2018: versão preliminar. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf. Acesso em: 02 abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 03 abr. 2023.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011, [1979].

GADOTTI, Moacir. Educação e compromisso. 2. ed. Campinas: Papirus, 1986.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1986.

TOMAZ, Vanessa Sena; MARTINS, Maria Manuela. Interdisciplinaridade e aprendizagem da Matemática em sala de aula. 3. ed., Belo Horizonte: Autêntica, 2013. (Coleção Tendências em Educação Matemática).

VEIGA-NETO, Alfredo José. Produção e construção do conhecimento nas diferentes disciplinas – a problemática da interdisciplinaridade. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 7, 1994, Goiânia. Anais do VII ENDIPE. Goiânia, 1994.

Published

2024-02-15

How to Cite

Araki Benjamin, T., & Sertã Costa, C. . (2024). Storytelling under the Interdisciplinary Perspective: a possible proposal in mathematical learning. Educação Matemática Em Revista, 29(82), 1-13. https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3490