Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3465

Keywords:

Geometry, Didactic Engineering, Geometric solids, Augmented Reality

Abstract

Augmented Reality combines the real world with virtual objects on the mobile screen in such a way that they appear to emerge from the real world. The objective of this research is to describe an experience in the field of Mathematics, using augmented reality for the learning of geometric solids, targeting students in the final years of Elementary School. Based on a study conducted in a 6th-grade class, an interactive activity was developed and proposed, consisting of a tool created in an application called "Solid AR" for smartphones. The work was carried out in a public school, where the majority of students were considered digital immigrants. The results of the study were satisfactory, demonstrating that the use of the "Solid AR" application and augmented reality interface create a favorable school environment for the teaching and learning process, incorporating digital technology in the instruction of geometric solids.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, F. R. V. Situação didática olímpica (SDO): aplicações da Teoria das Situações Didáticas para o ensino de olimpíadas. Revista Contexto & Educação, v. 36, n. 113, p. 116–142, 2021.

AMORIM, L. L. Contribuições do aplicativo Sólidos RA para o desenvolvimento da visualização interpretada na perspectiva da realidade aumentada. 2022. 104 f. Monografia (Graduação em Licenciatura em Matemática) - Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2022. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/2406. Acesso em: 12 mar. 2023.

AZUMA, R. T. A Survey of Augmented Reality. In: Presence: Teleoperators and Virtual Environments, Columbus, v. 6, n. 4, p. 355-385, 1997. Disponível em: https://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf. Acesso em: 24 fev. 2023.

BORGES NETO, H. et al. A Sequência de Fedathi como proposta metodológica no ensino-aprendizagem de matemática e sua aplicação no ensino de retas paralelas. In: Encontro

de Pesquisa Educacional do Nordeste – EPENN, 15, Anais... São Luís, 2001.

KIRNER, C.; TORI, R. Fundamentos da Realidade Aumentada. TORI, R.; KIRNER, C.; SISCOUTO, R. (Ed.) Fundamentos e Tecnologia da Realidade Virtual e Aumentada. Pré Simpósio SVR. Belém: SBC. 2006. p. 22-38.

MILGRAM, P. et al. Augmented Reality: A Class of Displays on the Reality-Virtuality Continuum. Telemanipulator and Telepresence Technologies, v. 2351, p. 282-292, 1994. Disponível em: https://www.spiedigitallibrary.org/conference-proceedings-of-spie/2351/0000/Augmented-reality--a-class-of-displays-on-the-reality/10.1117/12.197321.s hort?SSO=1. Acesso em: 11 mar. 2023.

PRESSER, A. E. L. et al. Data collection and analysis for preschoolers: An engaging context for integrating mathematics and computational thinking with digital tools. Early Childhood Research Quarterly, v. 65, p. 42-56, 2023. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S088520062300073X. Acesso em: 13 mar. 2023

SANTIAGO, P. V. da S.; ALVES, F. R. V. Resolução de um problema olímpico brasileiro em 3D para Realidade Aumentada no GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 12, n. 1, p. 144–150, 2023. DOI: 10.23925/2237-9657.2023.v12i1p144-150.

SOARES, F. R.; SANTANA, J. R.; SANTOS, M. J. C. dos. A realidade aumentada na aprendizagem de Geometria Espacial e as contribuições da Sequência Fedathi. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 4, p. 1–25, 2022. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3537. Acesso em: 12 mar. 2023.

VILLELA REIS, F. M.; KIRNER, T. G. Percepção de Estudantes quanto à Usabilidade de um Livro Interativo com Realidade Aumentada para a Aprendizagem de Geometria. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 10, n. 1, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/30814. Acesso em: 15 mar. 2023.

VALENTE, J. A. As tecnologias e as verdadeiras inovações na educação. In: ALMEIDA, M. E. B.; DIAS, P.; SILVA, B. D. (Org.). Cenários de inovação para a educação na sociedade digital. São Paulo: Edições Loyola, 2013. p. 35-46.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução: GRASSI, D. 2ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução: BUENO, D. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2024-02-15

How to Cite

Santiago, P. V. da S., & Araújo, F. C. de . (2024). Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil. Educação Matemática Em Revista, 29(82), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3465

Issue

Section

Relatos de Experiência