An Experience with Mathematical Tasks Addressing Zeno's Paradoxes in High School
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3416Keywords:
Mathematics Education, Mathematical Tasks, High School, Geometric Progression, Zeno's ParadoxesAbstract
In this text, we report a teaching practice in High School based on the work with two mathematical tasks involving the theme "paradoxes." We assume that in this context, it is possible to intuitively explore the concept of Geometric Progression and the sum of its infinite terms. We contextualize paradoxes in the scope of Mathematics, more specifically Zeno's Paradoxes, and a way to incorporate them into the proposed tasks. Then we report the experience of applying the task to 1st and 2nd-year High School students, concluding that this dynamic involving paradoxes and Geometric Progressions fostered interest, generating debates and reflections with depth, leaving indications on how this study can contribute to Mathematics Education.
Keywords: Mathematics Education. Mathematical Tasks. High School. Geometric Progression. Zenon's Paradoxes.
Downloads
References
BALIEIRO FILHO, I. F. Alguns Paradoxos da Matemática: Um Resgate Histórico e Possibilidades para o Ensino e Aprendizagem. In: Congresso Nacional de Matemática Aplicada e Computacional, XXXIII, 2010. Anais... São Paulo: SBMAC, v.3, 2010. p. 1752-1758.
CANAVARRO, A. P.; OLIVEIRA, H.; MENEZES, L. Práticas de Ensino Exploratório da Matemática: O caso de Célia. In: Encontro de Investigação em Educação Matemática, 2012. Anais... Portugal, 2012. p. 255-266.
D'AMBRÓSIO, B. S.; D'AMBRÓSIO, U. Atos de Pesquisa em Educação, v. 1, n. 1, p. 75-85, jan./abr. 2006.
D’AMBRÓSIO, U. Prefácio. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 11-23.
JESUS, C. C. D.; CYRINO, M. C. D. C. T.; OLIVEIRA, HÉLIA M. D. Análise de tarefas cognitivamente desafiadoras em um processo de formação de professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 21-46, 2018.
MICHAELIS, J. D. Dicionário escolar: língua portuguesa. São Paulo: Melhoramentos. 2015.
MONTEIRO, G. L.; MONDINI, F. Paradoxos falsídicos: os primeiros enfrentamentos do conceito de infinito no contexto da ciência matemática. Docência em Ciências, v. 2, p. 30-47, 2019.
PONTE, J. P. Gestão curricular em Matemática. In: GTI (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005. p. 11-34.
PONTE, J. P.; Tarefas no ensino e na Aprendizagem da Matemática. In: PONTE, J. P. (Org.). Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 13-30.
RODRIGUES, M. O. Zenão de Eléia, discípulo de Parmênides: um esboço. Kinesis, v. 1, n. 2, p.231-247, 2009.
QUINE, W.V. Ways of paradox and other essays. Cambridge: Harvard University Press, Massachusetts and London, 1976.
STEWART, James. Cálculo. Volume 1. 7. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.