Unraveling the Secrets of Trigonometric Functions: a practical activity using GeoGebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3412

Keywords:

Trigonometric Functions, GeoGebra, Graphic Behavior

Abstract

This study aimed to analyze the development of students in relation to the graphical constructions of trigonometric functions using GeoGebra. The research adopted a qualitative approach of the case study type and had 24 students. The results revealed that the use of GeoGebra as an auxiliary didactic resource in the learning of trigonometric functions was effective, allowing the visualization of graphs and the understanding of their characteristics in a clearer and more objective way. It was also possible to show that the students found it easier to identify the parameters of the functions and understand how they influence their graphic behavior. In addition, the practical activity allowed participants to work in groups, developing interaction and collaboration skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Jussara de Loila; BORBA, Marcelo Carvalho. Construindo pesquisas coletivamente em educação matemática. In: BORBA, Marcelo Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loila (Orgs.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 27-47.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 3. reimp. da 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em educação matemática: sala de aula e internet em movimento. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática e educação matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

FONSECA, Laerte Silva. A aprendizagem das funções trigonométricas na perspectiva da teoria das situações didáticas. 195 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, 2011.

LIMA, Elon Larges, et al. A matemática do ensino médio, vol. 1. 11. ed. Rio de Janeiro: SBM, 2016. (Coleção do Professor de Matemática)

OLIVEIRA, Mateus Souza de. Formação continuada com tecnologias digitais: ensino de funções quadráticas. Curitiba: Appris, 2022.

OLIVEIRA, Mateus Souza de. Dificuldades na Aprendizagem Trigonométrica: reflexos da educação básica no Ensino Superior. INTERMATHS, Vitória da Conquista, v. 2, n. 2, p. 140-155, 2021. DOI: 10.22481/intermaths.v2i2.8529. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/intermaths/article/view/8529. Acesso em: 1 maio. 2023.

PAIVA, Manoel Rodrigues. Matemática, vol. 2. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2010.

SÁ, Adriana Lourenço; MACHADO, Marília Costa. O uso do software GeoGebra no estudo de funções. In: EVIDOSOL/CILTEC, 9, 2017, Santa Maria. Anais do EVIDOSOL/CILTEC: Novas Tecnologias e Educação a Distância. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2017, p. 120-127. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/anais_linguagem_tecnologia/article/viewFile/12142/10362. Acesso em: 1 maio. 2023.

Published

2024-03-28

How to Cite

Souza de Oliveira, M. ., & Deusa Ferreira da Silva, M. (2024). Unraveling the Secrets of Trigonometric Functions: a practical activity using GeoGebra. Educação Matemática Em Revista, 29(82), 1-12. https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3412