Authorial processes in 4th and 5th grade: creativity and diversity in mathematical learning
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v28i79.3389Keywords:
Authorial Processes, Mathematical Learning, 4th and 5th grade, Initial StagesAbstract
Concerned about the process of creation and of doing mathematics by students, as well as the observation of strategies they use to solve mathematical activities, during the last International Seminar on Mathematical Education Research, held in 2001, a group of researchers from GT01 at the Brazilian Mathematical Education Society, focused on early childhood education and the initial stages of primary education, expressed their desire to investigate the authorial processes of students in the 4th and 5th grades of primary education. Aided by a network of basic education teachers who contribute with protocols that indicate possible authorial processes on the part of students, this group has been carrying out some analyses that have enabled a rethink of the ways students learn and, consequently, the way teachers teach, proposing actions to train teachers.
Downloads
References
BARBOZA, Daiane; ZANELLA, Andréa Vieira. Integrando análise de conteúdo e análise microgenética em pesquisas no campo psi: a constituição do sujeito como foco. Porto Alegre, UFRGS, PSICOΨ v. 36, n. 2, p. 189-196, maio/ago. 2005.
GIOVANNI JUNIOR José Ruy. A Conquista da Matemática. V. 4. São Paulo: FTD, 2018. p.90-91.
GONZÃLEZ REY, Fernando. Ideias e Modelos Teóricos na Pesquisa Construtivo-Interpretativa. In: MITJÃNS MARTÃNEZ, Albertina; NEUBERN, MaurÃcio; MORI, Valéria Deusdará (Org.). Subjetividade Contemporânea: discussões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Editora Alinea, 2014.
GONZÃLEZ REY, Fernando. A configuração subjetiva dos processos psÃquicos: avançando na compreensão da aprendizagem como produção subjetiva. In: MITJÃNS MARTÃNEZ, Albertina, SCOZ, Beatriz Judith Lima, CASTANHO, Marisa Irene Siqueira, Ensino e Aprendizagem: a subjetividade em foco. BrasÃlia: Liber livros, 2012.
GONZÃLEZ REY, Fernando. Pesquisa Qualitativa em Psicologias: caminhos e desafios. Tradução de Marciel Aristides Ferrara Silva. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
MENEZES, LuÃs. Matemática, linguagem e comunicação. ProfMat99 – Encontro Nacional de Professores de Matemática. Portimão, 1999. p. 1-17. DisponÃvel em: https://www.researchgate.net/publication/270050659_Matematica_linguagem_e_comunicacao. Acesso em: 11 abr. 2023.
MITJÃNS MARTÃNEZ, Albertina. Aprendizagem criativa: uma aprendizagem diferente. In: MITJÃNS MARTÃNEZ, Albertina; SCOZ, Beatriz Judith Lima; CASTANHO, Marisa Irene Siqueira. Ensino e Aprendizagem: a subjetividade em foco. BrasÃlia: Liber livros, 2012.
MITJÃNS MARTÃNEZ. Albertina. Criatividade no Trabalho Pedagógico e Criatividade na Aprendizagem: uma relação necessária? In: TACCA, Maria Carmen Villela Rosa (Org.). Aprendizagem e Trabalho Pedagógico. 2. ed. Campinas: Editora Alinea, 2008.
MUNIZ, Cristiano Alberto. As crianças que calculavam: sentidos subjetivos na aprendizagem. 1. ed. Curitiba: Editora e Livraria APPRIS, 2021.
MUNIZ, Cristiano Alberto. Educação e Linguagem Matemática. In: Stella Maris Bortoni-Ricardo. (Org.). Organização do Trabalho Pedagógico. 1. ed. BrasÃlia: Universidade de BrasÃlia, 2001, v. 1-2, p. 07-94.
RODRIGUES, Margarida. Interacções sociais na aprendizagem da Matemática. Quadrante. v. 9, n. 1, p. 3-47. Lisboa: APM, 2000. DisponÃvel em: https://repositorio.ipl.pt/bitstream/10400.21/1153/1/Interac%c3%a7%c3%b5es%20sociais%20na%20aprendizagem%20da%20matem%c3%a1tica.pdf. Acesso em: 13 mai. 2023.
VERGNAUD, Gérard. O que é aprender? In: Muniz, Cristiano Alberto; Bittar, Marilena. (Org.). A aprendizagem matemática na perspectiva da Teoria dos Campos Conceituais. 1. ed. Curitiba: Editora: CRV, 2009, v. 1, p.1-93.
YACKEL, Erna: COBB, Paul; WOOD, Terry; WHEATLEY, Grayson; MERKEL, Graceann. A importância da interação social na construção do conhecimento matemático das crianças. Educação e Matemática, n. 18, p. 17-21. jun. 1991. DisponÃvel em: https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/258. Acesso em: 13 mai. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.