Research from Paraíba in Mathematics: what brought us Ubiratan D’Ambrosio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i79.3388

Keywords:

Ubiratan D’Ambrosio, Degree in Mathematics, Mathematics Education, Bibliographic Research, Paraíba

Abstract

In this paper we have analyzed possible contributions by Ubiratan D'Ambrosio to many research in Paraíba in Mathematics Degree, guided by the question: What theoretical-methodological aspects are observed in Paraíba research in Mathematics Degree involving the scientific production of Mathematics Educator Ubiratan D'Ambrosio? The theoretical-methodological contributions are linked to Mathematics Education and descriptive bibliographical research in a quantitative and qualitative approach. We consulted the UFPB, IFPB, UFCG and UEPB institutional repositories in the time frame from 2017 to 2021, observing which Course Completion Works mentioned Ubiratan D'Ambrosio. A total of 228 citations were found in 59 validated works, which allow us to infer that Ubiratan D'Ambrosio's contributions are concentrated mainly in works developed at UFPB and UEPB, Basic Education/Higher Education and in studies of a theoretical nature, linked to themes such as Ethnomathematics, (Education) Mathematics and History of Mathematics. Studies of this nature make it possible to systematize and memorize the legacy of Ubiratan D'Ambrosio and research in Mathematics Education in Paraíba.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Alex Alves, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)/CAMPUS DE BAURU

Doutorando em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Bauru.
Professor da Secretaria de Estado da Educação e da Ciência e Tecnologia da Paraíba (SEECT). Paraíba, Brasil.

Claudilene Gomes da Costa, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutora em Engenharia Elétrica e de Computação (PPgEEC) da Universidade Federal do Rio Grande do
Norte (UFRN). Professora Associada II, da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Campus IV, Rio Tinto,
Paraíba, Brasil.

Agnes Liliane Lima Soares de Santana, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutoranda em Ciência e Engenharia de Materiais pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).
Professora Adjunta IV, da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Campus IV, Rio Tinto, Paraíba, Brasil.

Laís Cândido dos Santos, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Licencianda em Matemática pela Universidade Federal da Paraíba, Campus IV, Rio Tinto, Paraíba, Brasil

Marilene Silva de Almeida, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Licencianda em Matemática pela Universidade Federal da Paraíba, Campus IV, Rio Tinto, Paraíba, Brasil.

References

ALVES, Carlos Alex; COSTA, Claudilene Gomes da; SOARES, Agnes Liliane Lima; SILVA, Alexsander Bernado da; SILVA FILHO, Antonio Ribeiro da. Pesquisas paraibanas de pós-graduação em educação matemática: o que nos trouxe Ubiratan D’Ambrosio. Educação Matemática em Revista (EMR), Brasília, v. 27, n. 77, p. 115-130, dez., 2022.

BALDISSERA, Olívia. O que é etnomatemática e como trabalhá-la em sala de aula. 2021. Disponível em: http://poseducacao.unisinos.br/blog/etnomatematica#:~:text=A%20etnomatem%C3%A1tica%20%C3%A9%20o%20conjunto,pioneiro%20nas%20pesquisas%20sobre%20etnomatem%C3%A1tica. Acesso em: 04 mar. 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BORGES, Rosimeire Aparecida Soares; DUARTE, Aparecida Rodrigues Silva; CAMPOS, Tânia Maria Mendonça. A formação do educador matemático Ubiratan D’Ambrosio: trajetória e memória. Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), Rio Claro, v. 28, n. 50, p. 1056-1076, dez., 2014.

COLL, Liana. Professor Ubiratan D’Ambrosio uniu matemática, educação e busca por justiça social. 13 de mai. 2021. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/noticias/2021/05/13/professor-ubiratan-dambrosio-uniu-matematica-educacao-e-busca-por-justica. Acesso em: 04 mar. 2022.

CONRADO, Andréia Lunkes; MIRANDA, Gustavo Alexandre de; OLIVEIRA, Zaqueu Vieira (Orgs.). Ubiratan incomensurável. São Paulo: Livraria da Física, 2022.

CONRADO, Andréia Lunkes; VENANCIO, Valkiria. Do feito à mão à experiência Maker: um olhar d’ambrosiano entre modernidades e tradições. In: CONRADO, Andréia Lunkes; MIRANDA, Gustavo Alexandre de; OLIVEIRA, Zaqueu Vieira (Orgs.). Ubiratan incomensurável. São Paulo: Livraria da Física, 2022. p. 209-2019.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.

D’AMBROSIO, Ubiratan. A História da matemática: questões historiográficas e políticas e reflexos na educação matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (Org.). Pesquisa em educação matemática: concepções & perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999a. p. 97-115.

D’AMBROSIO, Ubiratan. A transdisciplinaridade como uma resposta à sustentabilidade. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 1-13, jan-jun., 2011.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. Campinas/SP: Editora Papirus, 2012.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: uma visão do estado da arte. Proposições, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 7-17, mar., 1993.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação para uma sociedade em transição. Campinas: Editora Papirus, 1999b.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed., 2. reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022.

D’AMBROSIO, Ubiratan. O programa etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n. 1, Jan-jun., 2008.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Por que se ensina matemática. Disciplina à distância/SBEM, 2000. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5793818/mod_resource/content/1/Ubiratan%20DAmbrosio%20-%20Por%20que%20se%20ensina%20matem%C3%A1tica.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.

DOMITE, Maria do Carmo Santos. Ubiratan D’Ambrosio e a etnomatemática. In: VALENTE, Wagner Rodrigues (Org.). Ubiratan D’Ambrosio: conversas; memórias; vida acadêmica; orientandos; educação matemática; etnomatemática; história da matemática; inventário sumário do arquivo pessoal. São Paulo: Annablume; Brasília: CNPq, 2007. p. 143-160.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

GOLDFARB, José Luis. Homenagem a Ubiratan D’Ambrosio: um intelectual referencial que irradiou por todo o planeta. In: CONRADO, Andréia Lunkes; MIRANDA, Gustavo Alexandre de; OLIVEIRA, Zaqueu Vieira (Orgs.). Ubiratan incomensurável. São Paulo: Livraria da Física, 2022. p. 17-24.

MORAES, Maria Cândida. Ubiratan D’Ambrosio: educador transdisciplinar. In: CONRADO, Andréia Lunkes; MIRANDA, Gustavo Alexandre de; OLIVEIRA, Zaqueu Vieira (Orgs.). Ubiratan incomensurável. São Paulo: Livraria da Física, 2022. p. 25-44.

NOBRE, Sergio Roberto. Ubiratan D’Ambrosio (1932–2021) – In memoriam. Revista Brasileira de História da Matemática (RBHM), Rio Claro, v. 21, n. 41 p. 1-10, ago., 2021.

ROSA, Milton. Etnomatemática e o papel de Ubiratan D’Ambrosio: contribuições para a educação matemática. Revista-Investigação e Práticas em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia (APEduC), Vila Real, v. 2, n. 2, p.13-26, nov., 2021.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Razões históricas do programa etnomatemática. Educação Matemática em Revista (EMR), Brasília, v. 12, n. 18-19, p. 5-14, jan., 2019.

Published

2023-06-30

How to Cite

Alves, C. A., Costa, C. G. da ., Santana, A. L. L. S. de ., Santos, L. C. dos ., & Almeida, M. S. de . (2023). Research from Paraíba in Mathematics: what brought us Ubiratan D’Ambrosio. Educação Matemática Em Revista, 28(79), 1-18. https://doi.org/10.37001/emr.v28i79.3388