Research from Paraíba in Mathematics: what brought us Ubiratan D’Ambrosio
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v28i79.3388Keywords:
Ubiratan D’Ambrosio, Degree in Mathematics, Mathematics Education, Bibliographic Research, ParaíbaAbstract
In this paper we have analyzed possible contributions by Ubiratan D'Ambrosio to many research in Paraíba in Mathematics Degree, guided by the question: What theoretical-methodological aspects are observed in Paraíba research in Mathematics Degree involving the scientific production of Mathematics Educator Ubiratan D'Ambrosio? The theoretical-methodological contributions are linked to Mathematics Education and descriptive bibliographical research in a quantitative and qualitative approach. We consulted the UFPB, IFPB, UFCG and UEPB institutional repositories in the time frame from 2017 to 2021, observing which Course Completion Works mentioned Ubiratan D'Ambrosio. A total of 228 citations were found in 59 validated works, which allow us to infer that Ubiratan D'Ambrosio's contributions are concentrated mainly in works developed at UFPB and UEPB, Basic Education/Higher Education and in studies of a theoretical nature, linked to themes such as Ethnomathematics, (Education) Mathematics and History of Mathematics. Studies of this nature make it possible to systematize and memorize the legacy of Ubiratan D'Ambrosio and research in Mathematics Education in Paraíba.
Downloads
References
ALVES, Carlos Alex; COSTA, Claudilene Gomes da; SOARES, Agnes Liliane Lima; SILVA, Alexsander Bernado da; SILVA FILHO, Antonio Ribeiro da. Pesquisas paraibanas de pós-graduação em educação matemática: o que nos trouxe Ubiratan D’Ambrosio. Educação Matemática em Revista (EMR), BrasÃlia, v. 27, n. 77, p. 115-130, dez., 2022.
BALDISSERA, OlÃvia. O que é etnomatemática e como trabalhá-la em sala de aula. 2021. DisponÃvel em: http://poseducacao.unisinos.br/blog/etnomatematica#:~:text=A%20etnomatem%C3%A1tica%20%C3%A9%20o%20conjunto,pioneiro%20nas%20pesquisas%20sobre%20etnomatem%C3%A1tica. Acesso em: 04 mar. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BORGES, Rosimeire Aparecida Soares; DUARTE, Aparecida Rodrigues Silva; CAMPOS, Tânia Maria Mendonça. A formação do educador matemático Ubiratan D’Ambrosio: trajetória e memória. Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), Rio Claro, v. 28, n. 50, p. 1056-1076, dez., 2014.
COLL, Liana. Professor Ubiratan D’Ambrosio uniu matemática, educação e busca por justiça social. 13 de mai. 2021. DisponÃvel em: https://www.unicamp.br/unicamp/noticias/2021/05/13/professor-ubiratan-dambrosio-uniu-matematica-educacao-e-busca-por-justica. Acesso em: 04 mar. 2022.
CONRADO, Andréia Lunkes; MIRANDA, Gustavo Alexandre de; OLIVEIRA, Zaqueu Vieira (Orgs.). Ubiratan incomensurável. São Paulo: Livraria da FÃsica, 2022.
CONRADO, Andréia Lunkes; VENANCIO, Valkiria. Do feito à mão à experiência Maker: um olhar d’ambrosiano entre modernidades e tradições. In: CONRADO, Andréia Lunkes; MIRANDA, Gustavo Alexandre de; OLIVEIRA, Zaqueu Vieira (Orgs.). Ubiratan incomensurável. São Paulo: Livraria da FÃsica, 2022. p. 209-2019.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.
D’AMBROSIO, Ubiratan. A História da matemática: questões historiográficas e polÃticas e reflexos na educação matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (Org.). Pesquisa em educação matemática: concepções & perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999a. p. 97-115.
D’AMBROSIO, Ubiratan. A transdisciplinaridade como uma resposta à sustentabilidade. Revista Terceiro IncluÃdo, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 1-13, jan-jun., 2011.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. Campinas/SP: Editora Papirus, 2012.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: uma visão do estado da arte. Proposições, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 7-17, mar., 1993.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação para uma sociedade em transição. Campinas: Editora Papirus, 1999b.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed., 2. reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022.
D’AMBROSIO, Ubiratan. O programa etnomatemática: uma sÃntese. Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n. 1, Jan-jun., 2008.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Por que se ensina matemática. Disciplina à distância/SBEM, 2000. DisponÃvel em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5793818/mod_resource/content/1/Ubiratan%20DAmbrosio%20-%20Por%20que%20se%20ensina%20matem%C3%A1tica.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.
DOMITE, Maria do Carmo Santos. Ubiratan D’Ambrosio e a etnomatemática. In: VALENTE, Wagner Rodrigues (Org.). Ubiratan D’Ambrosio: conversas; memórias; vida acadêmica; orientandos; educação matemática; etnomatemática; história da matemática; inventário sumário do arquivo pessoal. São Paulo: Annablume; BrasÃlia: CNPq, 2007. p. 143-160.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
GOLDFARB, José Luis. Homenagem a Ubiratan D’Ambrosio: um intelectual referencial que irradiou por todo o planeta. In: CONRADO, Andréia Lunkes; MIRANDA, Gustavo Alexandre de; OLIVEIRA, Zaqueu Vieira (Orgs.). Ubiratan incomensurável. São Paulo: Livraria da FÃsica, 2022. p. 17-24.
MORAES, Maria Cândida. Ubiratan D’Ambrosio: educador transdisciplinar. In: CONRADO, Andréia Lunkes; MIRANDA, Gustavo Alexandre de; OLIVEIRA, Zaqueu Vieira (Orgs.). Ubiratan incomensurável. São Paulo: Livraria da FÃsica, 2022. p. 25-44.
NOBRE, Sergio Roberto. Ubiratan D’Ambrosio (1932–2021) – In memoriam. Revista Brasileira de História da Matemática (RBHM), Rio Claro, v. 21, n. 41 p. 1-10, ago., 2021.
ROSA, Milton. Etnomatemática e o papel de Ubiratan D’Ambrosio: contribuições para a educação matemática. Revista-Investigação e Práticas em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia (APEduC), Vila Real, v. 2, n. 2, p.13-26, nov., 2021.
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Razões históricas do programa etnomatemática. Educação Matemática em Revista (EMR), BrasÃlia, v. 12, n. 18-19, p. 5-14, jan., 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.