Mathematical Investigation in Teaching Activities Proposed by Teachers in the Exploration of the Pythagorean Theorem in Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3387

Keywords:

Argumentation, Mathematical Investigation, Pythagorean Theorem, Elementary School, GeoGebra Software

Abstract

This article describes and analyzes mathematical investigation processes in teaching activities about the Pythagorean Theorem, mediated by a Virtual Learning Object (VLO), created by a teacher from the public education system, during the Training Course in partnership SBEM/UFFS. With a qualitative approach and using Content Analysis, the teacher's statements were investigated, based on the history of ways of developing mathematical knowledge and current conceptions of the use of school mathematical research. As an exercise in Pedagogical Imagination, other possibilities for generalizing the aforementioned theorem were created, testing its veracity for particular cases through the VLO and finally, arguing in mathematical language. The study highlighted the importance of technological resources in investigative processes, in the application of algorithms and in the visualization of numerical and graphical results. In this way, mathematical investigations tend to become more viable as teaching activities in school spaces and times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILAR JUNIOR, Carlos Augusto; NASSER, Lilian. Estudo sobre a Visão do Professor em Relação à Argumentação e Prova Matemática na Escola. Bolema, Rio Claro (SP), v. 28, n. 50, p. 1012-1031, dez. 2014.

ALMEIDA, Willa Nayana Corrêa.; MALHEIRO, José Manuel da Silva. A argumentação e a experimentação investigativa no ensino de matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 57-83, nov. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2018v11n2p57. Acesso em: 15 out. 2022.

EVES, Howard. Introdução à história da matemática. 4ª edição. Campinas, SP: UNICAMP, 2004.

FERRUZZI, Elaine Cristina; COSTA, Juliana Aparecida Alves. Investigação Matemática e seu aporte para a Aprendizagem. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 11, n. 3, p. 296-311, set./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6058. Acesso em: 14 out. 2022.

FINN, Gabriela; SCHEFFER, Nilce Fátima. As políticas educacionais e tecnologias digitais na matemática, EMSF - Revista Educação Matemática Sem Fronteiras, Chapecó (SC), v. 2 n.2 (2020), p. 113-133. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/EMSF/article/view/11764/7744. Acesso em: 31out.2022.

GRANDO, Neiva Inês; BALKE, Marlova Elizabete. Investigação matemática na sala de aula: tratamento da informação no ensino fundamental. Zetetiké, Campinas, v. 21, n. 2, p. 9-35, jul./dez, 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586. Acesso em: 14 out. 2022.

NUNES, José Messildo Viana; ALMOULOUD, Saddo Ag. A. O modelo de Toulmin e a análise da prática da argumentação em Matemática. Educação Matemática Pesquisa, v. 15, n. 2, p. 487-512, ago., 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/14592. Acesso em: 15 out. 2022.

PONTE, João Pedro; BROCARDO, Joana Brocardo; OLIVEIRA, Helia. Investigações matemáticas na sala de aula. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

SCHEFFER, Nilce Fátima; FINN, Gabriela; ZEISER, Mateus Henrique. Tecnologias digitais na área de matemática da Política Educacional da BNCC: reflexões para o ensino fundamental, ENCITEC - Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, Santo Ângelo (RS), v. 11, n. 2., p. 119-131, mai./ago. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.31512/encitec.v11i2.440. Acesso em: 31 out. 2022.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para Investigação. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, 2000 p. 66-91. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635. Acesso em: 23 out. 2022.

SKOVSMOSE, Ole. Pesquisando o que não é, mas poderia ser. In: D´AMBRÓSIO, B.S.; LOPES, C.E. (orgs.). Vertentes da subversão na produção científica em educação matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2015, p. 63-90.

VARGAS, Andressa Franco.; LARA, Débora da Silva; LEIVAS, José Carlos Pinto. Investigação Matemática como recurso metodológico para o ensino de geometria nos anos iniciais. Revista Insignare Scientia. Cerro Largo, v. 2, n. 4, p. 258-277, dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/10978. Acesso em: 14 out. 2022.

Published

2024-01-24

How to Cite

Scheffer, N. F., Borges, P. A. P. ., Finn, G. ., & Zeiser, M. H. . (2024). Mathematical Investigation in Teaching Activities Proposed by Teachers in the Exploration of the Pythagorean Theorem in Elementary School. Educação Matemática Em Revista, 29(82), 1-19. https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3387