Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3380

Keywords:

Analysis of Written Production, Basic Mathematics, Extension Project

Abstract

This work is part of the development and results obtained in a research and extension project conducted at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná, which aimed to provide participants with situations that favored the learning of basic mathematics. The actions were guided by the evidence of knowledge of the participants, identified in the analysis of their written productions, during the meetings, which served for the assessment of learning and for the redirection of actions, aiming at the learning of the participants. The results pointed to a “mechanism” in relation to the knowledge revealed in the written productions. In conclusion, we point out that the Analysis of Written Production can play a fundamental role in the design of basic mathematics subjects in extension projects and the importance of directing the contents from what is presented by the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Artigo 207, Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 07 jun. 2022.

BURIASCO, R. L. C.; FERREIRA, P. E. A.; CIANI, A, B. Avaliação como prática de Investigação: alguns apontamentos. Bolema, ano 22, n. 33, p. 69-96, 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2912/291221900005.pdf. Acesso em: 17 dez. 2022.

CABRAL, T. C. B. Metodologias Alternativas e suas Vicissitudes: ensino de matemática para engenharias. Perspectivas da Educação Matemática, n. 17, v. 8, p. 208-245, 2015.

CAREGNATO, R. C. A.; MUTTI, R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, 2006 Out-Dez; 15(4): 679-84. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/9VBbHT3qxByvFCtbZDZHgNP/?format=html. Acesso em: 07 jun. 2022.

CIANI, A. B. O realístico em questões não-rotineiras de matemática. 2012. 166f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012. Disponível em: https://pos.uel.br/pecem/wp-content/uploads/2021/08/CIANI-Andreia-Buttner.pdf. Acesso em 17 dez. 2022.

CURY, H. N. Pesquisas em análise de erros no ensino superior: retrospectiva e novos resultados. In: FROTA, M. C. R.; NASSER, L. (Orgs.). Educação Matemática no ensino superior: pesquisas e debates. Recife: SBEM, 2009. p. 223-238.

DAVID, M. M.; MOREIRA, P. C.; TOMAZ, V. S. Matemática escolar, matemática acadêmica e matemática do cotidiano uma teia de relações sob investigação. Acta Scientiae, Canoas, v. 15, n. 1, p. 42-60, jan./abr. 2013. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/viewFile/349/365. Acesso em: 07 jun. 2022.

OLIVEIRA, M. C. A.; RAAD, M. R. A existência de uma cultura escolar de reprovação no ensino de Cálculo. Boletim do GEPEM, n. 61, p. 125-137. Rio de Janeiro, 2012.

REZENDE, W. M. O ensino de Cálculo: dificuldades de natureza epistemológica. 2003. 468f. São Paulo. Tese (Doutorado) Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

SANTOS, E. R. Análise da produção escrita em matemática: de estratégia de avaliação a estratégia de ensino. 2014. 157f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014. Disponível em: https://pos.uel.br/pecem/wp-content/uploads/2021/08/SANTOS-Edilaine-Regina-dos-1.pdf. Acesso em: 03 mai. 2022.

SILVA, V. K. Feedback: Recurso para aulas de Matemática. 2020. 68f. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020. Disponível em: http://www.uel.br/grupo-estudo/gepema/Dissertacoes/2020_Silva_dissertacao.pdf. Acesso em: 03 maio 2022.

SILVEIRA, J. A. Material Dourado de Montessori: Trabalhando com os algoritmos de Adição, Subtração, Multiplicação e Divisão. Ensino em Re-vista, v. 6(1), p. 47-63, 1998.

TALL, D. Advanced Mathematical Thinking. Dordrecht, Kluwer Academic Publishers, 1991.

Published

2024-02-28

How to Cite

Zanelatto, H., Ciani, A. B., & Lovatto, G. G. (2024). Mathematical Foundations: Paths from identification of knowledge. Educação Matemática Em Revista, 29(82), 1-12. https://doi.org/10.37001/emr.v29i82.3380

Issue

Section

Relatos de Experiência