The Fedathi Sequence in Geometry Teaching for Elementary School: experience Report in a Peripheral School in Caucaia-CE-Brazil
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v28i79.3370Keywords:
Fedathi Sequence, Geometry, Teaching Practice, Student protagonismAbstract
The fedathian position is based on the fundamentals of the Fedathi Sequence, in which the teacher plans and develops activities based on investigative work, with the student as the protagonist of his learning. In this perspective, the objective is to describe an experience in the class of Mathematics, using the assumptions of the Fedathi Sequence, on the sum of the internal angles of the triangles, in the 7th grade class of a public school in Caucaia, Ceará. Thus, the questions asked by the teacher allowed the students to maintain an investigative and collaborative behavior, starting from the set of knowledge understood by them, so that they could find the solution to the problem. Three teams solved it and two others showed inconclusive answers, but with the application of their knowledge and the systematization of the activity, the students demonstrated that they understood the concepts. It was concluded that, from the planning to the execution of the activity, the teacher's mediation promoted the active participation of the students, aiming at a significant learning.
Downloads
References
BORGES NETO, HermÃnio (org). Sequência Fedathi: fundamentos. Curitiba: CRV, 2018.
BORGES NETO, HermÃnio (org). Sequência Fedathi no ensino de Matemática. Curitiba: CRV, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. BrasÃlia: MEC, 2017. DisponÃvel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 01 fev. 2023.
CARVALHO, Dione Lucchesi de. Metodologia do ensino da Matemática. São Paulo: Cortez, 1994.
CAUCAIA. Secretaria Municipal de Educação, Ciência e Tecnologia. Orientações Curriculares Prioritárias do MunicÃpio de Caucaia. Caucaia, 2021. DisponÃvel em: https://www.smecaucaia.com.br/downloads. Acesso em: 17 jul. 2022.
CAUCAIA, Secretaria Municipal de Educação, Ciência e Tecnologia. Orientações Curriculares Prioritárias do MunicÃpio de Caucaia. Caucaia, 2022. DisponÃvel em: https://www.smecaucaia.com.br/downloads. Acesso em: 17 jul. 2022.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus Editora, 2012.
DANTE, Luiz Roberto. Teláris Matemática 7º ano: ensino fundamental anos finais. 3 ed. São Paulo: Ãtica, 2018.
FELÃCIO, MilÃnia Sthepanie Nogueira Barbosa; MENEZES, Daniel Brandão; BORGES NETO, Herminio. Sequência Fedathi para mudança de prática: estudo de caso de uma experiência com o teatro cientÃfico. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 22, n. 64, p. 132-150, 2021. DisponÃvel em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/50751. Acesso em: 20 set. 2022.
ITZCOVICH, Horácio. Iniciação ao estudo didático da Geometria: das construções às demonstrações. São Paulo: Anglo, 2012.
ROSA NETO, Ernesto. Didática da Matemática. São Paulo: Ãtica, 1994.
SOUSA, Francisco Edisom Eugenio de. A pergunta como estratégia de mediação didática no ensino de Matemática por meio da Sequência Fedathi. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015. DisponÃvel em: http://blogs.multimeios.ufc.br/sitemmproducaocientifica/?smd_process_download=1&download_id=1264. Acesso em: 20 set. 2022.
TORRES, Antonia Lis de Maria Martins. Laboratório de Multimeios entre gigas e megabytes: (re)criando percursos formativos. Fortaleza: Edições UFC, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.