The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop

Authors

Keywords:

Teaching materials, Teaching Algebra, Mathematics Education

Abstract

This report aims to describe and reflect on pedagogical practices experienced in a workshop with students in the 8th grade of Elementary School, based on the use of manipulative materials, focusing on teaching-learning of algebraic contents. The workshop took place in the second half of 2022, in a public school in the municipality of Senhor do Bonfim, in Bahia. Starting from the experiences provided, we perceive the role of manipulative materials, when assumed ludic by the participants, for the teaching-learning process of Algebra. Furthermore, we noticed that the use of manipulative materials contributed significantly to the construction of algebraic knowledge and to the redefinition of the perception of Mathematics, bringing them closer to this science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alice Bispo dos Santos, Universidade do Estado da Bahia

Licencianda em Matemática. Universidade do Estado da Bahia/UNEB, Senhor do Bonfim, Bahia e Brasil. E-mail: alicebisposobrinho2020@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0009-0003-9585-135X.

References

ASSUNÇÃO, T. V; NASCIMENTO, R. R. O inventário de estilos de aprendizagem de David Kolb e os professores de ciências e matemática: diálogo sobre o método de ensino. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 14(1): 14-34. 2019. Disponível em: http://doi.org/10.14483/23464712.12942. Acesso em: 19 maio. 2023.

BIANCHINI, B. L.; LIMA, G. L. A Ãlgebra e seu papel: reflexões a partir das produções do GT 04 da SBEM. Bolema, Rio Claro (SP), v. 35, n. 70, p. 981-999, ago. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a19. Acesso em: 19 maio. 2023.

COELHO, F; SCHEID, E. Reflexões sobre uso de material didático manipulável no ensino de matemática: da ação experimental à reflexão. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, v. 7, n. 2, p. 187-196, 2012. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/25339/1/Coelho2012Reflex%C3%B5es.pdf. Acesso em: 25 fev. 2023.

D'AMBROSIO, B. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-Posições, v. 4, n. 1, p. 35-41, 1993. Disponível em: file:///C:/Users/DGRAU/Desktop/ESTAGIO/texto%204.pdf. Acesso em: 03 fev. 2023.

FERNANDES, E. O trabalho cooperativo num contexto de sala de aula. Análise Psicológica, Lisboa, v. 15, n. 14, p. 563-572, dez. 1997. Disponível em: https://repositorio.ispa.pt/bitstream/10400.12/5751/1/1997_4_563.pdf. Acesso em: 19 maio. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, K. H. et al. Reflexões sobre as dificuldades dos alunos na aprendizagem de Ãlgebra. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Rio Grande do Sul, p. 120. 2008.

HENN, K; FELICETTI, V. L. Reflexões sobre as dificuldades apresentadas na aprendizagem da álgebra por estudantes da 7ª série. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v. 1, n. 1, p. 19-35, 2016. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/29987/1/Henn2016Reflexoes.pdf. Acesso em: 21 fev. 2023.

LORENZATO, S. (Org). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2010

LUCKESI, C. Ludicidade e formação do educador. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, v. 3, n. 2, 2014. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1aykzcSxg-JQaBARN-lHrRcevZKIx98Qc/view?usp=drivesdk. Acesso em: 22 fev. 2023.

MUNIZ, C. A. Educação lúdica da Matemática, Educação Matemática lúdica. In: SILVA, A. J. N; TEIXEIRA, H. S. (Org.). Ludicidade, formação de professores e Educação Matemática em diálogo. Curitiba: Appris, 2016, p. 12-28.

PAVIANI, N. M. S. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura: filosofia e educação, v. 14, n. 2, 2009. Disponível em: http://ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/16. Acesso em: 28 fev. 2023.

RODRIGUES, F. C; GAZIRE, E. S. Reflexões sobre uso de material didático manipulável no ensino de matemática: da ação experimental à reflexão. Revemat: R. Eletr. de Edu. Matem. eISSN 1981-1322. Florianópolis, v. 07, n. 2, p. 187-196, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n2p187/23460. Acesso em: 19 maio. 2023.

SANTOS, S. M. P; CRUZ, D. R. M. O lúdico na formação do educador. In: SANTOS, S. M. P. (Org.). O lúdico na formação do educador.9. ed. Campinas: Autores Associados, 2011, p. 7-18.

SCOLARO, M. A. O uso dos Materiais Didáticos Manipuláveis como recurso pedagógico nas aulas de Matemática. Dia a Dia Educação, v. 6, p. 1666-8, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1666-8.pdf. Acesso em: 26 fev. 2023.

SILVA, A. J. N. Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática do campus VII da UNEB: espaço de formação e desenvolvimento do conhecimento lúdico e pedagógico do conteúdo. In.: VIEIRA, AR L; SILVA, AJN. O futuro professor de Matemática: vivências que intercruzam a formação inicial. Ponta Grossa: Editora Fi, 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1KagdhaNOjN4ObRhC3xySmaeKe-2SSsUF/view?usp=drivesdk. Acesso em: 20 fev. 2023.

SILVA, A. J. N. DA. O educador matemático e o planejamento da atividade pedagógica: o que revela um estudo de caso com professores do semiárido baiano? Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 13, n. 2, p. 1-17, 2023a. Disponível em: sbemrevista.com.br/revista/index.php/ripem/article/view/3423/2324. Acesso em: 19 maio. 2023.

SILVA, A. J. N. A ludicidade e o ensino de Matemática: ampliando o olhar acerca de uma atividade extensionista no Ensino Fundamental. Revistade Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–16, 2023b. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/4489/2059. Acesso em: 19 maio. 2023.

SILVA, A. J. N; NASCIMENTO, A. M. P; MUNIZ, C. A. O necessário olhar do professor sobre a produção matemática das crianças nos anos iniciais. Educação Matemática em Revista (SÃO PAULO), v. 22, p. 48-55, 2017. Disponível em: http://www.sbemrevista.com.br/revista/index.php/emr/article/view/627/pdf. Acesso em: 19 maio. 2023.

SILVA, A. J. N. A ludicidade no laboratório: considerações sobre a formação do futuro professor de Matemática. Curitiba: Editora CRV, 2014.

VELOSO, D. S; FERREIRA, A. C. Uma reflexão sobre as dificuldades dos alunos que se iniciam no estudo da álgebra. 2010. Disponível em: https://www.repositorio.ufop.br/bitstream/123456789/1292/1/EVENTO_Reflex%c3%a3oDificuldadesAlunos.pdf. Acesso em: 03 fev. 2023.

Published

2023-05-29

How to Cite

Santos, A. B. dos ., & Silva, A. J. N. da. (2023). The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop. Educação Matemática Em Revista, 28(79), 1-15. Retrieved from https://sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368

Issue

Section

Relatos de Experiência