The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop
Keywords:
Teaching materials, Teaching Algebra, Mathematics EducationAbstract
This report aims to describe and reflect on pedagogical practices experienced in a workshop with students in the 8th grade of Elementary School, based on the use of manipulative materials, focusing on teaching-learning of algebraic contents. The workshop took place in the second half of 2022, in a public school in the municipality of Senhor do Bonfim, in Bahia. Starting from the experiences provided, we perceive the role of manipulative materials, when assumed ludic by the participants, for the teaching-learning process of Algebra. Furthermore, we noticed that the use of manipulative materials contributed significantly to the construction of algebraic knowledge and to the redefinition of the perception of Mathematics, bringing them closer to this science.
Downloads
References
ASSUNÇÃO, T. V; NASCIMENTO, R. R. O inventário de estilos de aprendizagem de David Kolb e os professores de ciências e matemática: diálogo sobre o método de ensino. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 14(1): 14-34. 2019. DisponÃvel em: http://doi.org/10.14483/23464712.12942. Acesso em: 19 maio. 2023.
BIANCHINI, B. L.; LIMA, G. L. A Ãlgebra e seu papel: reflexões a partir das produções do GT 04 da SBEM. Bolema, Rio Claro (SP), v. 35, n. 70, p. 981-999, ago. 2021. DisponÃvel em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a19. Acesso em: 19 maio. 2023.
COELHO, F; SCHEID, E. Reflexões sobre uso de material didático manipulável no ensino de matemática: da ação experimental à reflexão. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, v. 7, n. 2, p. 187-196, 2012. DisponÃvel em: http://funes.uniandes.edu.co/25339/1/Coelho2012Reflex%C3%B5es.pdf. Acesso em: 25 fev. 2023.
D'AMBROSIO, B. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-Posições, v. 4, n. 1, p. 35-41, 1993. DisponÃvel em: file:///C:/Users/DGRAU/Desktop/ESTAGIO/texto%204.pdf. Acesso em: 03 fev. 2023.
FERNANDES, E. O trabalho cooperativo num contexto de sala de aula. Análise Psicológica, Lisboa, v. 15, n. 14, p. 563-572, dez. 1997. DisponÃvel em: https://repositorio.ispa.pt/bitstream/10400.12/5751/1/1997_4_563.pdf. Acesso em: 19 maio. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, K. H. et al. Reflexões sobre as dificuldades dos alunos na aprendizagem de Ãlgebra. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). PontifÃcia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Rio Grande do Sul, p. 120. 2008.
HENN, K; FELICETTI, V. L. Reflexões sobre as dificuldades apresentadas na aprendizagem da álgebra por estudantes da 7ª série. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v. 1, n. 1, p. 19-35, 2016. DisponÃvel em: http://funes.uniandes.edu.co/29987/1/Henn2016Reflexoes.pdf. Acesso em: 21 fev. 2023.
LORENZATO, S. (Org). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2010
LUCKESI, C. Ludicidade e formação do educador. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, v. 3, n. 2, 2014. DisponÃvel em: https://drive.google.com/file/d/1aykzcSxg-JQaBARN-lHrRcevZKIx98Qc/view?usp=drivesdk. Acesso em: 22 fev. 2023.
MUNIZ, C. A. Educação lúdica da Matemática, Educação Matemática lúdica. In: SILVA, A. J. N; TEIXEIRA, H. S. (Org.). Ludicidade, formação de professores e Educação Matemática em diálogo. Curitiba: Appris, 2016, p. 12-28.
PAVIANI, N. M. S. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura: filosofia e educação, v. 14, n. 2, 2009. DisponÃvel em: http://ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/16. Acesso em: 28 fev. 2023.
RODRIGUES, F. C; GAZIRE, E. S. Reflexões sobre uso de material didático manipulável no ensino de matemática: da ação experimental à reflexão. Revemat: R. Eletr. de Edu. Matem. eISSN 1981-1322. Florianópolis, v. 07, n. 2, p. 187-196, 2012. DisponÃvel em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n2p187/23460. Acesso em: 19 maio. 2023.
SANTOS, S. M. P; CRUZ, D. R. M. O lúdico na formação do educador. In: SANTOS, S. M. P. (Org.). O lúdico na formação do educador.9. ed. Campinas: Autores Associados, 2011, p. 7-18.
SCOLARO, M. A. O uso dos Materiais Didáticos Manipuláveis como recurso pedagógico nas aulas de Matemática. Dia a Dia Educação, v. 6, p. 1666-8, 2008. DisponÃvel em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1666-8.pdf. Acesso em: 26 fev. 2023.
SILVA, A. J. N. Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática do campus VII da UNEB: espaço de formação e desenvolvimento do conhecimento lúdico e pedagógico do conteúdo. In.: VIEIRA, AR L; SILVA, AJN. O futuro professor de Matemática: vivências que intercruzam a formação inicial. Ponta Grossa: Editora Fi, 2020. DisponÃvel em: https://drive.google.com/file/d/1KagdhaNOjN4ObRhC3xySmaeKe-2SSsUF/view?usp=drivesdk. Acesso em: 20 fev. 2023.
SILVA, A. J. N. DA. O educador matemático e o planejamento da atividade pedagógica: o que revela um estudo de caso com professores do semiárido baiano? Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 13, n. 2, p. 1-17, 2023a. DisponÃvel em: sbemrevista.com.br/revista/index.php/ripem/article/view/3423/2324. Acesso em: 19 maio. 2023.
SILVA, A. J. N. A ludicidade e o ensino de Matemática: ampliando o olhar acerca de uma atividade extensionista no Ensino Fundamental. Revistade Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–16, 2023b. DisponÃvel em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/4489/2059. Acesso em: 19 maio. 2023.
SILVA, A. J. N; NASCIMENTO, A. M. P; MUNIZ, C. A. O necessário olhar do professor sobre a produção matemática das crianças nos anos iniciais. Educação Matemática em Revista (SÃO PAULO), v. 22, p. 48-55, 2017. DisponÃvel em: http://www.sbemrevista.com.br/revista/index.php/emr/article/view/627/pdf. Acesso em: 19 maio. 2023.
SILVA, A. J. N. A ludicidade no laboratório: considerações sobre a formação do futuro professor de Matemática. Curitiba: Editora CRV, 2014.
VELOSO, D. S; FERREIRA, A. C. Uma reflexão sobre as dificuldades dos alunos que se iniciam no estudo da álgebra. 2010. DisponÃvel em: https://www.repositorio.ufop.br/bitstream/123456789/1292/1/EVENTO_Reflex%c3%a3oDificuldadesAlunos.pdf. Acesso em: 03 fev. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.