The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.3361

Keywords:

Jogos para o Ensino de Matemática. , Divisão de Números Naturais. , Educação Matemática.

Abstract

The purpose of this report is to present a way to use the game Advancing with the Remainder as a pedagogical resource for teaching mathematics, based on problem-solving. Suggestions and proposals for using the game to teach mathematics were illustrated with data obtained from a workshop conducted with students in a Mathematics course at a public university in Paraná, Brazil, who participated in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships. The data were obtained from the written records of the students' responses to problem-solving situations contextualized in the game. Some of the potential of the Advancing with the Remainder game in a problem-based approach include: contextualization of mathematical concepts in the situations and characteristics of the game, and the possibility of addressing multiple interrelated mathematical concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdete dos Santos Coqueiro, Universidade Estadual do Paraná - Campus de Campo Mourão

Campo Mourão/PR

Wellington Hermann, Universidade Estadual do Paraná - Unespar - campus de Campo Mourão

Campo Mourão/ PR.

References

BORIN, Júlia. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. São Paulo: IME-USP, 1995.

BRENELLI, Rosely Palemo. O jogo como espaço para pensar: A construção de noções lógicas e aritméticas. Campinas: Papirus, 1996.

GRANDO, Regina Célia. O jogo e a Matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Pioneira, 1998.

MACEDO, Lino de; PETTY, Ana Lúcia Sícoli; PASSOS, Norimar Christe. Aprender com jogos e situações-problema. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; CÂNDIDO, Patrícia. Cadernos do Mathema: Jogos de Matemática de 1° a 5° ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.

Published

2023-03-31

How to Cite

Coqueiro, V. dos S. ., & Hermann, W. (2023). The Problem-Solving Situations Contextualized in the Game Advancing with the Remainder. Educação Matemática Em Revista, 28(78), 175-185. https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.3361

Issue

Section

Recursos Didáticos para a aula de Matemática