Implications of the historical-cultural perspective for the educational process of mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i80.3340

Keywords:

Historical-Cultural Perspective, Mathematics Education, Educational Process, Teacher Training

Abstract

The present article aims to highlight the implications of the Historical-Cultural approach for the educational process of mathematics. The Historical-Cultural theory is a concept developed by Lev Vygotsky, which postulates a social universe of learning, in which the individual effectively develops their learning process through social approximations of the object of knowledge with their daily life. To achieve this, intersections were made with the educational process of the mathematics discipline, which exhibits one of the highest rates of student rejection and difficulty. When planning their instruction, educators should organize the content in a way that enables students to grasp the meaning of the material. Thus, it is concluded that such a perspective leads to positive implications for mathematics learning, such as understanding the influence of historical and cultural context on the teaching process and the formation of scientific concepts among students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Flávia Ferreira da Silva, Universidade Federal de Uberlância/UFU

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (PPGED/UFU).

Emily de Vasconcelos Santos, Universidade Federal de Uberlância/UFU

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (PPGED/UFU).

Marcos Allan da Silva Linhares, Universidade Federal de Uberlância/UFU

Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM/UFPA). Doutorando em Educação (PPGED/UFU). Bolsista CAPES. Membro do Conselho Deliberativo da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBENBIO) - Regional 6.

References

AGUIAR, W. M. J. Consciência e Atividade: categorias fundamentais da psicologia sócio-histórica. In: BOCK, A. M. B.; FURTADO, O.; GONÇALVES, M.G. (org.). Psicologia Sócio-Histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. São Paulo: Cortez. 2001.

AGUIAR, W. M. J. (org.). Sentidos e Significados do Professor na Perspectiva Sócio-Histórica. Relatos de pesquisa. São Paulo: Casa do Psicólogo. 2006.

.

ASBAHR, F. Sentido pessoal, significado social e atividade de estudo: uma revisão teórica. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP, v.18, n. 2, p. 265- 272, 2014.

BLANCK, G. Vygotsky: o homem e sua causa. In: MOLL, L. C. (org.). Vygotsky e a educação: implicações pedagógicas da psicologia sócio-histórica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

GASPARIN, J. L.; PETENUCCI, M. C. Pedagogia Histórico Crítica: da Teoria à Prática no Contexto Escolar, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2289-8.pdf, Acesso em: 28.05.2022

GONZÃLEZ REY, F. L. As categorias sentido, sentido pessoal e sentido subjetivo: sua evolução e diferenciação na teoria histórico-cultural. Psicologia da Educação, [online]. 2007, n.24. p. 155-179. ISSN 1414-6975.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário. 1978.

LEONTIEV, A. Actividad, conciencia y personalidad. Havana: Editorial Pueblo y Educación. 1983.

LEONTIEV, A. N. Artigo de introdução sobre o trabalho criativo de L. S. Vigotski. In: VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996. p. 425- 470.

NAMURA, M. R. Por que Vygotsky se centra no sentido: uma breve incursão pela história do sentido na psicologia. Psicologia da Educação, n. 19, p. 91-117, 2004.

OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1992.

PIOTTO, D; ASBAHR, F; FURLANETTO, F. Significação e Sentido na Psicologia Histórico-cultural: implicações para a educação escola. In: MOURA, M. (org.). Educação Escolar e Pesquisa na Teoria Histórico-cultural. São Paulo: Loyola, 2017.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 10. ed. São Paulo: Cortez, 1991.

TULESKI, S. C. Vygotski: a construção de uma psicologia marxista. Maringá: EDUEM, 2002.

VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1998a.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998b.

VYGOTSKI, L. S. Imaginación y creación en la edad infantil. Habana: Pueblo y Educación, 1999.

VYGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes. 2000.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2023-09-24

How to Cite

Silva, A. F. F. da, Santos, E. de V. ., & Linhares, M. A. da S. . (2023). Implications of the historical-cultural perspective for the educational process of mathematics. Educação Matemática Em Revista, 28(80), 1-14. https://doi.org/10.37001/emr.v28i80.3340