Teacher's didactic decisions in academic-scientific production in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v28i79.3335Keywords:
Didactic decisions, Mapping in educational research, Horizontal and vertical mappingAbstract
This article presents a mapping, carried out between June and July 2022, with the objective of mapping research related to didactic decisions in Brazilian scientific production (theses, dissertations and articles). To carry out the mapping, the adaptation proposed by Cavalcanti (2015) was used as a methodology, based on the mapping in educational research developed by Biembengut (2008). We carried out the horizontal and vertical mapping without taking into account the time frame, that is, we carried out a survey of research carried out at any time. Based on this study, we identified a total of six works, being four articles, one dissertation and one thesis. Based on the mapping, it was possible to verify that studies related to teachers' didactic decisions are currently gaining strength.
Downloads
References
ALVES, Vanessa Ramos. A noção de relação ao saber e a teoria dos perfis conceituais: Um caminho para entender a valoração dos conceitos. 2022. 135f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Centro Acadêmico do Agreste. Universidade Federal de Pernambuco. Caruaru. 2022. DisponÃvel em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/46041. Acesso em: 12 de maio de 2022.
BASTOS, A. dos B.; CAVALCANTI, J. D. B. Panorama da Produção CientÃfica acerca da Noção de Relação ao Saber (Rapport au Savoir) no perÃodo de 2015 a 2018. IJET – International Journal Education ans Teaching. Recife: v. 1, n. 3, p. 127-152, Set-Dez, 2018 IJET. DisponÃvel em: https://journals.openedition.org/educationdidactique/7793. Acesso em: 09 de maio de 2022.
BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda, 2008.
BONNAT, C. et al. Proposition d’un modèle pour la compréhension des décisions didactiques d’un enseignant. Éducation et didactique, v. 14, n. 3, p. 69-90, 2020. DisponÃvel em: https://ijet-pdvl.com/index.php/pdvl/article/view/66/279. Acesso em: 09 de março de 2022.
CAVALCANTI, J. D. B. A noção de relação ao saber: história e epistemologia; panorama do cenário francófono e mapeamento de sua utilização na literatura cientÃfica brasileira. 2015. 427f. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco. Recife, 2015. DisponÃvel em: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/7458. Acesso em: 12 de maio de 2022.
CAVALCANTI, J. D. B.; LIMA, A. P. A. B. A utilização da noção de relação ao saber (rapport au savoir) no contexto do Ensino de Matemática: mapeamento inicial de referências bibliográficas. Ciênc. Educ., Bauru, v. 24, n. 4, p. 1065-1079, 2018. DisponÃvel em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/9bgjtDJ3FXdRfhKF6ptLVhB/?lang=pt. Acesso em: 24 de março de 2022.
ESPÃNDOLA, E. B. M.; SILVA, R. D. M.; JÚNIOR, J. J. R. T. B. Microdecisões didáticas em uma aula sobre volume de sólidos geométricos. EMR, Rio Grande do Sul, v. 2, n. 21. p.37, 2020.
ESPÃNDOLA, E. B. M.; JÚNIOR, J. J. R. T. B.; SILVA, R. D. M.; Recursos para o ensino de volume em nÃveis de atividade do professor de matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Ceará, v. 05, n. 15, p. 34-47, 2018. DisponÃvel em:
https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/979/84. Acesso em: 24 de março de 2022.
LIMA, Iranete Maria da Silva. Modelo, modelização e decisões didáticas. In: TELES, Rosinalda Aurora de Melo; BORBA, Rute Elizabete de Souza Rosa, MONTEIRO, Carlos Eduardo Ferreira. (Org.). Investigações em didática da matemática. Recife: Ed. UFPE, 2017. p.155-184. E-book. DisponÃvel em: https://editora.ufpe.br/books/catalog/download/207/217/628?inline=1. Acesso em: 30 de março de 2022.
MARGOLINAS, C. Situations, milieux, connaissances: analyse de l'activité du professeur. In Dorier, J.-L. et al. (Eds.), Actes de la 11 École d’Été de Didactique des Mathématiques, Grenoble: La Pensée Sauvage, p.141-156, 2002. DisponÃvel em: https://shs.hal.science/halshs-00421848. Acesso em: 30 de janeiro de 2022.
MORAIS, Mariana Ferreira da Silva. A relação ao saber matemático de professores no contexto da educação do campo do municÃpio de Belo Jardim-PE. 2019. 212f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Centro Acadêmico do Agreste. Universidade Federal de Pernambuco. Caruaru. 2019. DisponÃvel em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/35724. Acesso em: 30 de janeiro de 2022.
MUTTI, G. S. L.; KLÃœBER, T. E. Formato Multipaper nos programas de pós-graduação stricto sensu brasileiros das áreas de educação e ensino: um panorama. In: V Seminário Internacional de pesquisas e estudos qualitativos, Foz Iguaçu, PR, Brasil, 2018. DisponÃvel em: https://sepq.org.br/eventos/vsipeq/documentos/02858929912/11 Acesso em: 15 de janeiro de 2022.
Apêndice – lista de referências mapeadas para análise
LIMA, I. Prática Docente: conhecimentos que influenciam as decisões didáticas tomadas por professores. In DIAS, A. A; MACHADO, C. J. S.; NUNES, M. L. S. (Orgs.). Educação, Direitos Humanos e Inclusão Social: currÃculo, formação docente e diversidades socioculturais. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2009. v.1, p.51-67.
ESPÃNDOLA, E; TRGALOVÃ, J. Trabalho documental e decisões didáticas do professor de matemática: um estudo de caso. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v.6, n.3, 2015.
ESPINDOLA, E. B. D. M; LUBERIAGA, E.; TRAGALOVÃ, J. Decisões didáticas e fatores que as influenciam no ensino de razões trigonométricas. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.20, n.3, p. 263-279, 2018.
SILVA, T. R. F. D.; LIMA, A. P. A. B.; MENEZES, M. B. D. Fatores do tipo história didática e suas influências nas decisões didáticas no ensino de expressões algébricas. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, PR, Brasil, v.10, n.22, p.200-221, mai.-ago. 2021.
SILVA, Tony Regy Ferreira da. Decisões didáticas e contrato didático: inter-relações no ensino de um saber algébrico. 2020. 204f. Tese. (Doutorado em Ensino das Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco. Recife, 2021.
SILVA. Thales Pessoa de Souza. Ãrea de figuras planas: decisões didáticas de um professor nas aulas de matemática. 2022. 104f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Centro de Ciências e Tecnologia. Universidade Estadual da ParaÃba, Campina Grande, 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.