New High School Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.3319

Keywords:

New High School. , Formation Itineraries. , Common National Curriculum Base. , Curriculum Reform. , Mathematics Teaching.

Abstract

Being a teacher in Brazilian Basic Education means being tested at all times, adapting to continuous changes in educational guidelines, precarious initial and continuing formation and demands for improving educational indicators, despite the lack of available resources. We started the year of 2023 with schools impacted by the effects of the COVID-19 pandemic, such as lags, training gaps and low level of student engagement, experiencing a broad curriculum reform, triggered by the National Common Curricular Base, amid political turmoil, with exchanges of governors at federal and state level, ministers and secretaries, as well as public policies in Education, Culture, Science and Technology, Environment and related areas. In the New High School, we experienced the implantation and implementation of Formation Itineraries, Transversal Contemporary Themes, and the consequent restructuring of the curriculum. In high school for 30 years, this is the biggest change I've ever seen. That is what this article is about.

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Author Biography

Cassio Cristiano Giordano, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Pós-Doutorado em Educação em Ciências na Universidade Federal do Rio Grande (FURG).
É formado em Psicologia pela Universidade Metodista - SP (1993). Possui Licenciatura em Ciências e Matemática pela Universidade Ibirapuera - SP (2000). Possui Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos - SP (2021). Possui Especialização em Matemática no Ensino Médio, pela Pontifícia Universidade Católica - SP(2006), Especialização em Docência e Pesquisa no Ensino Superior, pela Universidade Metropolitana de Santos - SP (2009), Especialização em Novas Tecnologias no Ensino da Matemática, pela Universidade Federal Fluminense - RJ (2010), Especialização em Ensino da Matemática, pela Universidade Estadual de Campinas - SP (2013), Mestrado Acadêmico em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica - SP (2016) e Doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica - SP (2020). Atua como Professor de Educação Básica II - Secretaria de Estado da Educação do Governo do Estado de São Paulo (SEDUC-SP) desde 1993. Lecionou nas Faculdades Integradas de Guarulhos - SP, nos cursos de pós-graduação em Educação Matemática e em Psicopedagogia. Lecionou no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) como professor colaborador. Membro do GT12 - Educação Estatística. Membro da Sociedade Brasileira de Matemática (SBM). Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Membro da Red Latinoamericana de Investigación en Educación Estadística (RELIEE). Pesquisador Assistente do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática (GHEMAT). Membro do Grupo GEDIM/STATISTIC, ligado ao Grupo Estudo da Didática da Matemática (GEDIM), da Universidade Federal do Pará (UFPA). Membro do Grupo Colaborativo de Formação de Professores em Educação Estatística – MoSaiCo Edu e do Grupo Internacional Interdisciplinar de Pesquisa em Educação Estatística - GIIPEE, ambos, ligados à Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Membro do Corpo Editorial da Akademy Editora. Membro do International Statistical Institute (ISI). Membro do International Association for Statistical Education (IASE).

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Published

2023-03-31

How to Cite

Giordano, C. C. (2023). New High School Challenges. Educação Matemática Em Revista, 28(78), 186-190. https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.3319

Issue

Section

Reflexões docentes