New High School Challenges
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.3319Keywords:
New High School. , Formation Itineraries. , Common National Curriculum Base. , Curriculum Reform. , Mathematics Teaching.Abstract
Being a teacher in Brazilian Basic Education means being tested at all times, adapting to continuous changes in educational guidelines, precarious initial and continuing formation and demands for improving educational indicators, despite the lack of available resources. We started the year of 2023 with schools impacted by the effects of the COVID-19 pandemic, such as lags, training gaps and low level of student engagement, experiencing a broad curriculum reform, triggered by the National Common Curricular Base, amid political turmoil, with exchanges of governors at federal and state level, ministers and secretaries, as well as public policies in Education, Culture, Science and Technology, Environment and related areas. In the New High School, we experienced the implantation and implementation of Formation Itineraries, Transversal Contemporary Themes, and the consequent restructuring of the curriculum. In high school for 30 years, this is the biggest change I've ever seen. That is what this article is about.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Educação Básica. BrasÃlia: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais Curriculares para a Elaboração de Itinerários Formativos. BrasÃlia, DF: MEC, 2019a. DisponÃvel em: http://novoensinomedio.mec.gov.br/resources/downloads/pdf/DCEIF.pdf. Acesso em: 04 fev 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: Contexto Histórico e Pressupostos Pedagógicos. BrasÃlia, 2019b. DisponÃvel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: 04 fev 2023.
GIORDANO, C. C.; LIMA, R. F.; SILVA, A. W. J. Literacia estatÃstica, probabilÃstica e financeira: caminhos que se cruzam. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 6, p. 1-26, 2021. DisponÃvel em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3229 . Acesso em 05 fev 2023.
KISTEMANN JR, M. A.; GIORDANO, C. C.; DAMASCENO, A. V. C. Cenários para entender o Novo Ensino Médio no contexto da Matemática e da Educação Financeira Escolar. Em Teia, v. 13, n.3, p. 261-289. DisponÃvel em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/254698. Acesso em 05 fev 2023.
SÃO PAULO. CurrÃculo Paulista: Ensino Fundamental. São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo – SEDUC/SP, 2019.
SÃO PAULO. CurrÃculo Paulista: Ensino Médio. São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo – SEDUC/SP, 2020.
SÃO PAULO. Matemática Conectada: Mappa - Material de Apoio ao Planejamento e Práticas de Aprofundamento. São Paulo: SEDUC/SP, 2022a. DisponÃvel em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2022/01/MAPPA_MAT_UC1-internet-1.pdf. Acesso em 05 fev 2023.
SÃO PAULO. Matrizes das Unidades Curriculares dos Aprofundamentos que compõem os Itinerários Formativos. São Paulo: SEDUC/SP, 2022b. DisponÃvel em: https://drive.google.com/file/d/1smyOUEol1Xoy4yGkMapjrFSeFyZ3-Fp-/view. Acesso em 05 fev 2023.
SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. Ser Protagonista: Matemática e Suas Tecnologias. São Paulo: SM Educação, 2020.
SOUZA, F. S.; VIEIRA, T. V.; KISTEMANN JUNIOR, M. A. Uma investigação sobre as concepções de letramento financeiro de professores de Matemática em três cidades com o suporte do CHIC. Educação Matemática Pesquisa, v. 23, n. 2, p. 16-46, 2021. DisponÃvel em https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/52865. Acesso em 05 fev 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.