Return to face-to-face teaching: experiences of a curricular internship in Mathematic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i79.3070

Keywords:

Non-face-to-face teaching, Learning gaps, Initial teacher education, Teaching practices

Abstract

This article is an exploratory and descriptive experience report, aiming to reflect on the practices, actions and teaching relationships carried out during the curricular internship in Mathematics when the school returns face-to-face teaching activities. Through direct, intensive and participant observation, the experiences of this stage of initial teacher education are explored, discussing the adaptation of students and teachers in the return to face-to-face teaching, describing how classes took place at school, still inserted in the Covid-19 pandemic, and the difficulties and challenges inherent to the teaching and learning processes. The intern planned activities and didactic resources that could be manipulated and the students' daily life to stimulate and promote teaching possibilities. Students needed to readapt to time, space and learning actions in the classroom, overcoming individual difficulties and becoming more participative and interested. Individualized teaching, with attention to the learning needs of each student, proved to be productive. For the intern, it was also a moment of discomfort and boldness, becoming a protagonist in the teaching process and construction of her professional identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Greice Kelly da Silva Borges, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha - IFFar

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Matemática

Siomara Cristina Broch, IFFarroupilha

Docente EBTT de Estatistica e Estágio Curricular Supervisionado

References

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020 - Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa, 25ª edição, São Paulo: Paz e Guerra, 2002.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 4ªed., São Paulo: Atlas, 1995.

PACIEVITCH, C.; Gil, C. Z. V.; SEFFNER, F. Entre monólogos assíncronos e diálogos síncronos: algumas cenas de estágio docente remoto no Ensino de História em 2020. Revista Prâksis. Novo Hamburgo, a. 18, n. 3, p. 293-310, set./dez., 2021.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 5ª edição, São Paulo: Cortez, 2010.

TARDIF, M., Saberes docentes e formação profissional, 11ª edição, Petrópolis: Vozes, 2010.

TONIN, C. M. C.; BELINAZO, N. B. C.; DRABACH, N. P. Diretrizes pedagógicas para o ensino remoto no IFFAR. 2020. Disponível em: https://www.iffarroupilha.edu.br/ensino-remoto/normativas-e-orienta%C3%A7%C3%B5es#outros-documentos-institucionais. Acesso em: 10 fev. 2022.

TUPANCIRETA. Secretaria Municipal da Educação. Projeto Político Pedagógico da Escola de Ensino Fundamental Frei Galvão, Tupanciretã, 2019.

Published

2023-06-30

How to Cite

da Silva Borges, G. K. ., & Broch, S. C. (2023). Return to face-to-face teaching: experiences of a curricular internship in Mathematic . Educação Matemática Em Revista, 28(79), 1-13. https://doi.org/10.37001/emr.v28i79.3070

Issue

Section

Relatos de Experiência