Difficulties enunciated by teachers about Mathematics Teaching in Professional Technical High School Education: notes on the Mathematics Curriculum in São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v28i79.3011Keywords:
Mathematics Education, Professional and Technical Education, Mathematics CurriculumAbstract
The aim of this article is to discuss the difficulties in teaching Mathematics in Professional Technical High School Education (EPTNM) from the perspective of people who teach technological subjects with emphasis on Mathematics in technical courses. In this sense, people with the aforementioned characteristics were invited to participate in a group research to talk about the difficulties they face when teaching Mathematics. As results, we pointed out the difficulties encountered by teachers without a degree in Mathematics who teach curricular components with technological bases with emphasis in Mathematics in technical courses.
Downloads
References
BARBOSA, R. O. Experiências de formação docente: entre recomendações técnicas e ações comunicativas. 122f. Dissertação (Mestrado em Ensino e Processos Formativos) – Universidade Estadual Paulista, Ilha Solteira, 2021.
BRASIL. Decreto nº. 7.566, de 23 de setembro de 1909. Cria nas Capitais dos Estados da República Escolas de Aprendizes ArtÃfices para o ensino profissional primário e gratuito. Coleções de Leis do Brasil. Imprensa Nacional: Rio de Janeiro, 31 dez. 1909.
BRASIL. Constituição 1937. Constituição dos Estados Unidos do Brasil. DisponÃvel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao37.htm. Acessado em 08/10/2018.
BRASIL. Decreto-lei nº 4.244, de 9 de abril de 1942. Lei orgânica do ensino secundário. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 10 abr. 1942.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, BrasÃlia, DF, 22 dez. 1961.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. BrasÃlia: Congresso Nacional, 1996. DisponÃvel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 dez 2021.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 5 de janeiro de 2021. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. DisponÃvel em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-5-de-janeiro-de-2021-297767578. Acesso em: 20 dez. 2021.
CENTRO PAULA SOUZA. Portaria CETEC n° 38, de 30-10-2009. Plano de curso: técnico em mecânica. São Paulo: Centro Paula Souza, 2009.
CUNHA, L. A. O ensino de ofÃcios artesanais e manufatureiros no Brasil escravocrata. São Paulo: UNESP, 2000.
GONÇALVES, H. J. L.; PIRES, C. M. C. Educação matemática na educação profissional de nÃvel médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 28, n. 48, p. 230-254, abr. 2014.
GONÇALVES, H. J. L.; DIAS, A. L. B.; PERALTA, D. A. Estudo comparativo sobre o Ensino de Matemática em currÃculos de educação profissional técnica: Brasil e Estados Unidos. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, 2017.
PACHECO, J. A. Competências curriculares: as práticas ocultas nos discursos das reformas. Revista de Estudos Curriculares, São Paulo, n. 1, ano 1, p. 59-77, 2003.
PERALTA, D. A.; LOPES JUNIOR, J.; GONÇALVES, H. J. L.; DIAS, A. L. B. O Impacto dos Termos Competências e Habilidades na Prática Docente de uma Professora Paulista. Interfaces da Educação, ParanaÃba, v. 4, p. 219-232, 2013.
PERALTA, D. A. Habermas e as professoras e professores de matemática: vislumbrando oásis. 01. ed. Curitiba: Appris, 2019.
HABERMAS, J. Problemas de legitimación en el capitalismo tardÃo. Madrid: Cátedra, 1999.
SALES, P. E. N.; OLIVEIRA, M. A. M. PolÃticas de educação profissional no Brasil: trajetórias, impasses e perspectivas. In: CARVALHO, M. L. M. (Org.). Cultura, saberes e práticas: memórias e história da educação profissional. p. 165-184. São Paulo: Centro Paula Souza, 2011.
SILVA, M. A. D.; PIRES, C. M. C. Organização curricular da matemática no ensino médio: a recursão como critério. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 2, p. 249-266, 2013.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução à s teorias do currÃculo. 2ª Edição, Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.