Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school

Authors

  • Davi Cézar da Silva Instituto Federal Catarinense
  • Jacqueline Gabriela Cantú Centro Universitário Assis Gurgacz (FAG)
  • Heloisa Cristina da Silva
  • Clodis Boscarioli Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2983

Keywords:

Interactive e-book. , Teaching of Mathematics. , High school. , Digital Technologies in Teaching.

Abstract

The use of digital technologies for teaching is necessary in a society that consumes them daily. This article proposes the use of an interactive e-book developed as a proposal for integration between the disciplines of mathematics, physics, and electrical measurements for technical courses in electrical electronics integrated in the high school of a Federal Institute. It is a qualitative study using numerical data to analyze the perceptions of the students and of the mathematics teacher in the use of the material. Was found that the use of interactive e-books by the students is not common and that the available resources contribute to the understanding of the contents and stimulation of the approaches. In future studies, it is suggested the use of the e-book in other classes to obtain more data, as well as the creation of a similar learning object for other curricular content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANJOS, O. S. VASCONCELLOS, R. F. R. R. E-book sala de aula híbrida: uma proposta para o ensino fundamental. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Duque de Caxias, v. 8, n. 2, p. 160-173, maio-ago., 2018.

AZEVEDO, L. M. D. Ebook vs. Livro tradicional como ferramenta educativa. 2012. 99f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias gráficas) - Instituto Superior de Educação e Ciências, Lisboa, 2012.

LIMA, E. BIDARRA, J. A produção e a Utilização de e-books Interativos e Multimídia em EaD. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÃTICA NA EDUCAÇÃO, 4, 2015, Maceió. Anais do IV CBIE: Ciência, Inovação e Empreendedorismo: Integração Latino-Americana pela Educação. Maceió: UFAL, 2015, p. 712-720. Disponível em: https://bit.ly/3cJvTZD. Acesso em 05 nov. 2021.

MENEZES, L. P. G.; SILVA, P. G. N. CORDEIRO, E. S. BOSCARIOLI, C. E-book interativo para o ensino de álgebra: reflexões do processo de criação. In: CONGRESSO BRASILEIRO INTERDISCIPLINAR EM CIÊNCIAS E TECNOLOGIA, 1, 2020. Anais do I CoBICET: Um mundo em constante transformação. 2020. Disponível em: https://bit.ly/30VgTFd. Acesso em 03 nov. 2021.

MUNHOZ, A. S. ABP: Aprendizagem Baseada em Problemas: ferramenta de apoio ao docente no processo de ensino e aprendizagem. 2ª Ed. São Paulo: Cengage Learning, 2015.

NASCIMENTO, E. G. A. do. Avaliação do uso do Software Geogebra no Ensino de Geometria: reflexão da prática na escolar. In: ENCONTRO DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA, 3, 2012, Fortaleza. Anais. Fortaleza: UNIFOR, 2012, p. 1-6. Disponível em: bit.ly/40PNMxv. Acesso em 13 fev. 2023.

TALBERT, R. Guia para utilização da aprendizagem invertida no Ensino Superior. Porto Alegre: Penso, 2019.

Published

2023-03-31

How to Cite

da Silva, D. C., Cantú , J. G., da Silva, H. C. ., & Boscarioli, C. (2023). Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school. Educação Matemática Em Revista, 28(78), 33-44. https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2983