Scenarios mobilized in remote math classes during the pandemic: a reality of teachers in Theo public school of Ji-Paraná (RO)
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2979Keywords:
Mathematics Education. , Scenarios. , Pandemic. , Remote teaching.Abstract
This study aimed to know the scenarios mobilized by teachers for the process of teaching mathematics in remote classes. The research corpus contains data from interviews and questionnaires applied to six mathematics teachers from the state network of the city of Ji-Paraná/ RO who worked in the final years of elementary school during the COVID-19 pandemic. The research had a qualitative approach, the analysis of the data based on the techniques of Bardin (2016) and supported by the similarity graph for the lexical analyzes. It was noticed that the scenarios most used by teachers occurred by the use of Google Classroom platforms, Meet and WhatsApp application. According to the results, scenarios of Mathematics teaching permeated by the TDICs and the need for technological resources and continuing education for the performance in this period were evidenced.
Downloads
References
AGNE, L. Inovação em Educação Matemática. GravataÃ: edição do autor, 2019. Edição do Kindle.
BACICH, L; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução de LuÃs A. Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2016.
BEHAR, A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. UFRGS. DisponÃvel em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/ Acesso em: mar. 2021.
BORBA, M. C; SILVA, R. S. R.; GADANIDIS G. Fases das tecnologias digitais em educação matemática: sala de aula e internet em movimento. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Portaria 343. 17.03.2020. BrasÃlia. DisponÃvel em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 19 nov. 2021.
CARNEIRO, R. dos S.; LOPES, T. B.; DIAS, C. M. S. L. Ensino de matemática na Revista Prática docente: uma análise de similitude com o uso do IRaMuTeQ. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 7, n. 1, p. e35, 2022. DOI: 10.23926/RPD. 2022. v7. n.1.e35.id1586. DisponÃvel em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1586. Acesso em: 7 mar. 2023.
GARNICA, A. V. M. História Oral e Educação Matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (Org). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000.
IMBERNÓN, F. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
MORAN, J. M. O que é educação a distância. In M. Silva (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. (pp. 39-50). São Paulo: Loyola, 2003. DisponÃvel: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/educacao_online/contrib.pdf. Acesso em: 04 setembro, 2020.
RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. S. Pandemia do covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Interfaces CientÃficas - Educação, Aracaju, v. 10, n. 1, 2020. p. 41-57.
SALVIATI, M. E. Manual do aplicativo IRaMuTeQ. Planaltinha, mar. 2017. DisponÃvel em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-iramuteq-par-maria-elisabeth-salviati. Acesso em: set. 2021.
VALENTE, J. A. Integração currÃculo e tecnologia digitais de informação e comunicação: a passagem do currÃculo da era do lápis e papel para o currÃculo da era digital. In: CAVALHEIRI, A.; ENGERROFF, S. N.; SILVA, J. C. (Orgs.). As novas tecnologias e os desafios para uma educação humanizadora. Santa Maria: Biblos, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.