Relationship between Learning Critical Function Points and Records of Semiotic Representation
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2941Keywords:
Learning. , Calculus. , Critical Function Points. , Semiotic Representation Register System.Abstract
In this research, we sought to make a diagnosis of how students who have already attended the discipline of Calculus I demonstrated their knowledge regarding the concepts of Critical Function Points based on Raymond Duval's Theory of Representation Registers. Therefore, a test applied to obtain the data that analyzed qualitatively and quantitatively. We conclude that students have difficulties to recognize and make conversions between two or more representation registers for the concepts of Function Critical Points, for example: converting a graphic register into symbolic or natural language and vice versa. It affects the solution of optimization problems, as they do not understand these concepts.
Downloads
References
ALVARENGA, Karly Barbosa; DORR, Raquel Carneiro; VIEIRA, Vanda Domingos. O ensino e a aprendizagem de cálculo diferencial e integral: caracterÃsticas e interseções no centro-oeste brasileiro. REBES - Rev. Brasileira de Ensino Superior. v. 2. n. 4. p. 46-57, 2016.
ARTIGUE, Michèle. Ingénierie Didactique. Recherches en didactique des mathémaques. Grenoble: La Pensée Sauvage, 1988. v. 9, n. 3, p. 281-308.
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguÃstica geral. Tradução de Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. São Paulo: Editora Nacional, Editora da Universidade de São Paulo, 1976.
CHOMSKY, Noam. Reflexões sobre a linguagem. São Paulo: Cultrix, 1980.
DAMM, Regina Flemming. Registros de representação. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara et al. Educação matemática: uma introdução. 2.ed. São Paulo: EDUC, 2002. p. 135-153.
DUVAL, Raymond. Registre de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Annales de didactique et de science cognitives. Strasbourg: IREM – ULP, 1993. v. 5, p. 37-65.
DUVAL, Raymond. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003. p. 11-33.
DUVAL, Raymond. Sémiosis et pensée humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuals. Neuchâtel (Suisse): Peter Lang, 1995.
GODOY, Luiz Felipe Simões de. Registros de representação da noção de derivada e o processo de aprendizagem. 2004. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – PontifÃcia Universidade Católica, São Paulo.
GRANGER, Gilles-Gaston. Formes, Opérations, Objets. Paris: J. Vrin, 1994.
LEME, Jayme do Carmo Macedo. Aspectos processuais e estruturais da noção de derivada. 2003. 89 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – PontifÃcia Universidade Católica, São Paulo.
LOPES, Wagner Sanches. A importância da utilização de múltiplas representações no desenvolvimento do conceito de função: uma proposta de ensino. 2003. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – PontifÃcia Universidade Católica, São Paulo.
MEYER, Cristina. Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual. 2003. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – PontifÃcia Universidade Católica, São Paulo.
MORETTI, Méricles Thadeu. O papel dos registros de representação na aprendizagem de matemática. In: CONTRAPONTOS: Revista de Educação da Universidade do Vale do ItajaÃ. Ano 2, n. 6, p.343-362, ItajaÃ, set./dez. 2002.
NASSER, Lilian; SOUSA, Geneci Alves de; TORRACA, Marcelo André Abrantes. Aprendizagem de cálculo: dificuldades e sugestões para a superação. In: XIV Conferencia Interamericana de Educación Matemática, 2015, Tuxtla Gutierrez. Atas do XIVCIAEM, Tuxtla Gutierrez, México, 2015.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2005.
RAFAEL, Rosane Cordeiro; ESCHER, Marco Antonio. Evasão, baixo rendimento e reprovações em Cálculo Diferencial e Integral: Uma questão a ser discutida. Revista Brasileira de Educação Matemática, Juiz de Fora, v. 10, n. 3, p.75-81, jan. 2015.
SILVA, José Roberto Damasceno da. Um estudo de registros de representação semiótica na aprendizagem dos conceitos de máximos e mÃnimos de funções. 2005. 111f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS, Campo Grande, 2005.
TRALDI JÚNIOR, Armando. Sistema de inequações do 1º grau: uma abordagem do processo ensino-aprendizagem focando os registros de representações. 2002. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – PontifÃcia Universidade Católica, São Paulo.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.