Towards a problematized approach to the Fundamental Theorems of Calculus in the initial mathematics teachers’ education

Authors

  • Hygor Batista Guse
  • Ivo da Silva Knopp UFRJ
  • Luísa Cardoso Mendes
  • Vinicius Linder

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2936

Keywords:

Problematized Mathematics. , Mathematics Teachers’ Education. , Calculus.

Abstract

This work aims to propose approaches that try to problematize the Fundamental Theorems of Calculus (FTC), in Calculus, in the initial mathematics teachers’ education. Our attempt is made on three fronts: (i) to address the conceptual question about the integral and its relation with the area; (ii) stress the reason why differentiation and integration operations can be considered as inverse of each other; (iii) deal with intuitive ways of approaching FTC prior to formalization. We hope that the discussions made here point to problematized approaches not only for FTC, but also for Calculus and other disciplines with mathematical content, such as Real Analysis, Abstract Algebra, Linear Algebra, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCOCK, Lara. How to Think About Analysis. 1. ed. Oxford: Oxford University Press, 2014.

BALDINO, Roberto Ribeiro. Infinitésimos: Quem Ri por Último? Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 36, p.69-82, jan. 2000.

BOALER, Jo. Mentalidades matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018.

BOS, Henk Jan Maarten. Differentials, higher-order differentials and the derivative in the Leibnizian calculus. Archive for History of Exact Sciences, v. 14, n. 1, p. 1-90, 1974.

FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Teresa de Carvalho Correa de. O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, n. 47, p. 917-938, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/99f8nsJSh8K9KMpbGrg8BrP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 de fev. de 2023.

GIRALDO, Victor. Que Matemática para a Formação de Professores? Por uma Matemática Problematizada. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÃTICA, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2019. Disponível em: https://www.sbemmatogrosso.com.br/xiiienem/anais.php. Acesso em: 08 de set. de 2021.

GIRALDO, Victor; ROQUE, Tatiana. Por uma Matemática Problematizada: as Ordens de (Re)Invenção. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/13409. Acesso em: 25 de fev. de 2023.

LINS, Rômulo Campos. A formação pedagógica em disciplinas de conteúdo matemático nas licenciaturas em matemática. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 18, p. 117-123, jun. 2005. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/267. Acesso em: 25 de fev. de 2023.

MORENO-ARMELLA, Luis. An essential tension in mathematics education. ZDM, v. 46, n. 4, p. 621-633, 2014.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 159-189.

STEWART, James. Cálculo. São Paulo: Thompson, 2006.

Published

2023-03-31

How to Cite

Batista Guse, H. ., da Silva Knopp, I., Cardoso Mendes, L. ., & Linder, V. . (2023). Towards a problematized approach to the Fundamental Theorems of Calculus in the initial mathematics teachers’ education. Educação Matemática Em Revista, 28(78), 91-101. https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2936