Learning difficulties in Mathematics: a case study in 1st year high school classes at a state school in Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2803

Keywords:

Mathematics. , Learning Difficulties. , High School. , Teaching. , Learning.

Abstract

The article presents reflections on learning difficulties in Mathematics of three classes of 1st year of High School in a state school in Rio Grande do Sul. It is a quantitative and qualitative research, with approximations of a case study. Based on a bibliographic study on the teaching of mathematics and learning difficulties, and a field research with 87 students from the 1st year of High School, we seek to identify causes of learning difficulties in mathematics. It was found that the difficulties are related to the degree of difficulty of the content worked in the classroom, the lack of interest of students to learn and the lack of basic knowledge of content developed in Middle School. In view of the above, curricular reorganization is suggested, valuing the student's active posture and the development of skills and competences; dynamization of teaching strategies; innovation of teaching materials; and reframing the evaluation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Malcus Cassiano Kuhn, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul Câmpus Lajeado.

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Estágio Pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM, na Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Chefe do Departamento de Ensino, Pesquisa e Extensão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Membro da Câmara de Ensino do IFSul.

Membro titular da Câmara de Pesquisa, Inovação e Pós-graduação do IFSul, representando a grande área de Ciências Exatas e da Terra.

Membro titular do Conselho Editorial da Editora IFSul.

Membro do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat.

Líder do Grupo de Pesquisa Estratégias de Ensino para Educação Básica e Profissional.

References

ANTUNES, C. Alfabetização Emocional: novas estratégias. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 15 mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 20 mar. 2021.

DAL-FARRA, R. A. P.; LOPES, T. C. Métodos Mistos de Pesquisa em Educação: pressupostos teóricos. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 24, n. 3, p. 67-80, set./dez. 2013. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2698. Acesso em: 5 maio 2021.

GARCÃA, J. N. Manual de dificuldades de aprendizagem: linguagem, leitura, escrita e matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

HUETE, J. C. S.; BRAVO, J. A. Fernández. O Ensino da Matemática: fundamentos teóricos e bases psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 2006.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo, EPU, 1999.

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2023-03-31

How to Cite

Kuhn, M. C. (2023). Learning difficulties in Mathematics: a case study in 1st year high school classes at a state school in Rio Grande do Sul. Educação Matemática Em Revista, 28(78), 141-152. https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2803