Drawing as a representative element of the mathematical learning of deaf students: a semiotic reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2720

Keywords:

Semiotics. , Deaf Education. , Drawing. , Mathematics Learning.

Abstract

Aiming to analyze drawing as a representative element of mathematical learning by deaf students, this article with a qualitative approach reflects on the elements of semiotics in the drawings of two deaf students graduating from Basic Education. Discourse Analysis (DA) was used, based on Vigotsky (2001, 2007, 2010), which defines language quantitatively and qualitatively, deals with the psyche in the development of higher psychological functions, and considers social praxis as a mechanism for interpreting reality; in Radford's cultural semiotics (2006a; 2006b; 2014), through the objectification and reflection of social practice, and, in Peirce's visual semiotics (2005), built on the triadic relationship (firstness, secondness and thirdness); considering the relevance of Campello's (2007) imagery semiotics, which advocates visual pedagogy for curriculum adaptation in teaching deaf people. The importance of design for curriculum flexibility and the potential of semiotics in representing the mathematical learning of deaf students became evident.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eliana Soares, Universidade Federal do Pará

Autor: Possui Licenciatura em Pedagogia (2003) pela Universidade Federal do Pará (UFPA), mestrado em Docência em Ciências e Matemáticas (2017) pelo Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da UFPA; estudante de doutorado em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências e Matemática (PPGECM) da UFPA. Membro integrante do Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão Ruaké (Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências, Matemáticas e Inclusão) – IEMCI/UFPA. É professora colaboradora da UFPA, Campus Castanhal, Faculdade de Matemática; Professora de Atendimento Educacional Especializado (AEE) pela Secretaria Executiva de educação (SEDUC/PA); e atua na Coordenação Pedagógica pela SEDUC/PA.

Elielson Ribeiro de Sales, Universidade Federal do Pará

Possui Licenciatura Plena em Matemática (1996) pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas (2008) pela Universidade Federal do Pará (UFPA) e doutorado em Educação Matemática (2013) pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita (UNESP). Atualmente é professor Adjunto II da UFPA no Curso de Licenciatura Integrada em Ciências, Matemática e Linguagens, professor do programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM), vice-coordenador do PPGECEM, oferecido pela Rede Amazônica em Ciências e Matemática (REAMEC) polo UFPA, coordenador do Grupo Ruaké (Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências, Matemáticas e Inclusão) membro fundador do GT13 – Diferença, Inclusão e Educação Matemática da Sociedade de Educação Matemática e consultor ad hot da CAPES. Atua na área de Ensino com ênfase em Educação em Ciências e Matemática nos seguintes temas: Ensino e aprendizagem de ciências e matemática para pessoas com Necessidades Educacionais Especiais. 

References

BICUDO, M. A. V.; GARNICA, A. V. M. Filosofia da Educação Matemática. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Adaptações Curriculares. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEF/SEESP, 1999.

CAMPELLO, A. R. S. Pedagogia Visual na educação dos surdos-mudos. 2008. 169f. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 2008.

CAMPELLO, A. R. S. Pedagogia Visual/Sinal da comunicação dos surdos. In: QUADROS, R. M.; PERLIN, G. (Org.). Estudos Surdos II. Petrópolis: Arara Azul, 2007, p.100-131.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2006.

D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 17. ed. Campinas: Papirus, 2009.

MORALES, P. A relação professor-aluno – o que é como se faz. São Paulo: Loyola, 1999.

NÖTH, W.; SANTAELLA, L. Imagem, cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.

OLIVEIRA, M. K. Vigotsky – Aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 2010.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2009.

PEIRCE, C. S. Semiótica. Tradução José Teixeira Coelho Neto. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

QUADROS, R. M.; PERLIN, G. Estudos surdos II. Petrópolis: Arara Azul, 2007.

RADFORD, L. Cultura e história: dos conceptos difíciles y controversiales em las aproximaciones contemporáneas en la educación matemática. In: MENDES, I. A.; FARIAS, C. A. (Org.). Práticas socioculturais e Educação Matemática. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014, p. 49-69.

RADFORD, L. DEMERS, S.; MIRANDA, I. Processus d’abstraction em mathematics: repères pratiques conceptuels. Imprimeur de la Reine pour l’Ontario et Université Laurentienne, 2009.

RADFORD, L. Elementos de una teoria cultural de la objetivación. Revista Latinoamericana de Investigación em Matemática Educativa, Bogotá, v. 9, n. 1, p. 103-129, 2006a.

RADFORD, L. Semiótica y Educación Matemática. Revista Latinoamericana de Investigación em Matemática Educativa, Bogotá, v. 9, n. 1, p. 7-21, 2006b.

ROCHA, D.; DEUSDARÃ, B. Análise de Conteúdo e Análise do Discurso: aproximações e afastamentos na (re)construção de uma trajetória, ALEA, v. 7, n. 2, 305-322, jul./dez., 2005.

SALES, E. R. A visualização no ensino de Matemática: uma experiência com alunos surdos. 2013. 235f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Universidade Estadual Paulista. Rio Claro. 2013.

SANTAELLA, L. O que é semiótica? São Paulo: Brasiliense, 1983.

SANTAELLA, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

VEER, R. V.; VALSINER, J. Vigotsky: uma síntese. 6. ed. Tradução de Cecília C. Bartalotti. São Paulo: Loyola, 2009.

VIGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Tradução Nélson Jhar Garcia. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução José Cipolla Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

Published

2023-03-31

How to Cite

Soares, M. E. ., & de Sales, E. R. (2023). Drawing as a representative element of the mathematical learning of deaf students: a semiotic reflection. Educação Matemática Em Revista, 28(78), 45-59. https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2720