State of the Mathematics Learning Question in Brazil: What do Events and Research in Mathematics Education say?

Authors

  • Welita Santos Ribeiro Carvalho FURG
  • Rafaele Rodrigues de Araújo Universidade Federal do Rio Grande – FURG

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2620

Keywords:

Learning in Mathematics. , Mathematics Education. , State of Issue.

Abstract

In the last years Brazil has been appearing in the international rankings with unsatisfactory results exceptionally in the learning of Mathematics. Thus, the objective of the research was to investigate and understand how the Brazilian scientific community discusses the issue of learning in Mathematics in Basic Education, through the state of the question of Brazilian research carried out in the last five years. Therefore, it is characterized by a qualitative research, in which a fundamentally descriptive and interpretative study was carried out, using the research methodology of the State of the Question. Thus, issues related to evaluation methods, outdated methodologies, teaching focused on external evaluations, the fragility of initial teacher training and the extent to which the relationship established between teacher and student influences the learning process emerged. Thus, we argue that there is not a single problem or a single solution for all causes / reasons / consequences, there are countless factors that influence the learning indicators in Mathematics pointed out by national and international indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Elsa; BORALHO, António; LUCENA, Isabel. Avaliação das aprendizagens em Matemática em turma de anos iniciais. Brasília. Educação Matemática em Revista. 2017.

BASNIAK, Maria Ivete. Avaliação em Matemática: desafios que permeiam a prática dos professores em sala de aula. Brasília. Educação Matemática em Revista. 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília/DF. Ministério da Educação e do Desporto. 2018

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF. Casa Civil. 1996, disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 23 Set de 2020.

BORALHO, António; LUCENA, Isabel. Avaliação e Ensino na Educação Básica em Portugal e no Brasil: Relações com as aprendizagens (AERA). In: VI SEMINÃRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÃTICA, 2015., Pirenópolis-GO. Anais [...], Pirenópolis- GO, 2015. Disponível em: http://www.sbemrevista.com.br/files/visipem/anais/story_html5.html. Acesso em: 25 Jul. 2020.

CAIO, Eva Aparecida de Gois. Avaliações externas e consequências comuns na prática educativa. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÃTICA, 2016, São Paulo. Anais [...], São Paulo, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/. Acesso em: 15 Mai, 2020.

CASEIRO, Cíntia Camargo Furquim; GEBRAN, Raimunda Abou. Avaliação formativa: Concepção, práticas e dificuldades. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 15, n. 16, 2010.

FILHO, Vicente Henrique de Oliveira; GESSINGER, Rosana Maria; SANTOS, Gilberto Tavares. A percepção dos professores que ensinam Matemática sobre os processos de ensino e aprendizagem. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: SP, 2016, p. 1-11. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6547_3535_ID.pdf. Acesso em: 14 Mai, 2020.

HOFFMANN, J. Avaliação mito e desafio: uma perspectiva construtivista. Porto Alegre. Mediação. 2013.

JESUS, Janaína Isabela; BARROSO, Elizandra de Souza; MOURA, Daniela Alves da Silveira. Ensino de Matemática: Falhas e insucessos, um estudo de caso em uma escola de Pará de Minas-MG. São Paulo – SP. XII Encontro Nacional de Educação Matemática. 2016.

JUNIOR, Carlos Augusto Aguilar; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Avaliação em Matemática na Prova Brasil e condições socioculturais dos estudantes e suas famílias. In: VII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Foz do Iguaçu. Anais [...]. Foz do Iguaçu – PR, 2018. , p.1-8, 2018. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6171_2495_ID.pdf. Acesso em: 30 Jun, 2020

JÚNIOR, Valdomiro Pinheiro Teixeira; SILVA, Francisco Hermes Santos. Avaliação Formativa e a prática de provas: Uma análise das concepções de professores de Matemática. Brasília. Educação Matemática em Revista. 22(55), pp. 40-59, 2017.

MACIEL, Domício Magalhães. Avaliação Formativa e os instrumentos metacognitivos de avaliação em Educação Matemática: Uma ajuda efetiva ao ensino e aprendizagem. Brasília. Educação Matemática em Revista, 22(56), pp. 39-56, 2017.

MARZAGÃO, Mayara Andressa; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. A influência da afetividade na aprendizagem da Matemática na perspectiva de alguns professores que ensinam Matemática na Educação Infantil. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática, Cuiabá, 2019. Anais [...]. Cuiabá – MT, p.1-14, 2019. Disponível em: https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/view/1559/1860. Acesso em: 12 Jun, 2020.

MEDEIROS, Amanda Marina Andrade; MUNIZ, Cristiano Alberto. Dificuldade de aprendizagem Matemática escolar: Uma produção Subjetiva. In: VII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Foz do Iguaçu, 2018. Anais [...]. Foz do Iguaçu – PR, p.1-12, 2018. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/7886_4281_ID.pdf. Acessado em: 17 Jul, 2020.

NETO, Domenico Gallicchio. Influências de um processo formativo nas crenças e nos saberes de professores dos Anos Iniciais sobre ensinar e aprender Matemática. Campinas/SP., 2016. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. Pontifícia Universidade Católica. 2016.

NEVES, Rita de Araújo. Vygotsky e as teorias da aprendizagem. UNIrevista, v. 1, n. 2. 2006. Disponível em: http://repositorio.furg.br/bitstream/handle/1/3453/Vygotsky%20e%20as%20teorias%20da%20aprendizagem.pdf?sequence=1. Acesso em: 25 Jul de 2020.

OLIVEIRA, Raimunda. Aprendizagem Matemática de professores dos anos iniciais. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, 2016. Anais [...]. São Paulo – SP, p.1-12, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7417_3254_ID.pdf. Acessado em: 5 Jul, 2020.

OLIVEIRA, Tatiana Lais Freitas Fonseca. Desafios da prática de avaliação da aprendizagem na Educação Matemática. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, 2016. Anais [...]. São Paulo – SP, p.1-8, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/comunicacoes-cientificas-1.html. Acessado em: 5 Jun, 2020.

ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Práticas Avaliativas: que instrumentos são usados para avaliar os estudantes em salas de aula de Matemática? Brasília. Educação Matemática em Revista, v.22, n. 56: Out/Dez 2017, p.76-85.

PACHECO, Marina Buzin; ANDREIS, Greice da Silva Lorenzzetti. Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. João Pessoa. Revista Principia, n. 38. 2018.

PÃDUA, Gelson Luiz Daldegan de. A Epistemologia Genética de Jean Piaget. Revista FACEVV - 1º Semestre. Número 2. 2009. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3538813/mod_resource/content/1/Artigo_A%20epistemologia%20gen%C3%A9tica%20de%20Jean%20Piaget.pdf. Acesso em: 18 Jun de 2020.

ROCHA, Lenice Mirandola. Comprometimento dos alunos com a aprendizagem na disciplina de Matemática: considerações dos professores de uma escola federal do Rio Grande do Sul. Educação Matemática em Revista – RS, v. 2, n.16, p.1-8, 2015.

SANTOS, Ellis Regina Ferreira dos. et al. Discussões propostas sobre o papel das interações professor-aluno no processo de ensino-aprendizagem da Matemática. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, 2016. Anais [...]. São Paulo – SP, p.1-11, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/8079_3705_ID.pdf. Acessado em: 15 Jul, 2020.

SANTOS, Patrícia Corrêa; THIENGO, Edmar Reis; JUNIOR, Clovis Lisboa dos Santos. Os professores dos Anos Iniciais e sua relação com a Matemática. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, 2016. Anais [...]. São Paulo – SP, p. 1-12, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/4646_4181_ID.pdf. Acesso em: 15 Jul, 2020.

SCHWARTZMAN, Isabel Farah. et al. Percepções de estudantes do Ensino Fundamental II sobre o processo de ensino e aprendizagem de Matemática. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, 2016. Anais [...]. São Paulo – SP, p.1-12, 2016. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/7655_3687_ID.pdf. Acesso em: 18 Jul, 2020.

SILVA, Erick dos Santos. Concepções de licenciandos sobre a relação Ensino-Aprendizagem e a existência de uma barreira tradicional a ser transposta. Brasília. Educação Matemática em Revista, v.25, n.66, p.114-136. 2020.

SILVA, Vantielen da Silva; BURAK, Dionísio. A formação de pedagogos para o ensino de Matemática nos Anos Iniciais: Alguns apontamentos a partir de dissertações e teses. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, 2016. Anais [...]. São Paulo – SP, p. 1-12, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6449_2957_ID.pdf. Acesso em: 10 Ago, 2020.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr, n. 13, p. 5-24, 2000.

THERRIEN, Silvia Maria Nóbrega; THERRIEN, Jacques. Trabalhos Científicos e o Estado da Questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em avaliação Educacional, v. 15, n. 30, p.5-16, 2004.

VIANA, Renata Aparecida; BORTOLOTI, Roberta D’Angela Menduni. Avaliação da aprendizagem: Entre o quantitativo e o qualitativo. In: VII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Foz do Iguaçu, 2018. Anais [...]. Foz do Iguaçu – PR, p.1-13, 2018. Disponível em: http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/701/529. Acessado em: 10 ago, 2020.

ZACARIAS, Sandra Maira Zen. A matemática e o fracasso escolar: medo, mito ou dificuldade. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste Paulista. Programa de Pós-Graduação em Educação. Presidente Prudente/SP. 2008.

ZUCULA, António Fernando; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Avaliação da aprendizagem e exame: Uma revisão bibliográfica. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, 2016. Anais [...]. São Paulo – SP, p.1-12, 2016. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/6374_2712_ID.pdf. Acessado em 10 Ago, 2020.

Published

2023-03-31

How to Cite

Santos Ribeiro Carvalho, W., & Rodrigues de Araújo, R. (2023). State of the Mathematics Learning Question in Brazil: What do Events and Research in Mathematics Education say?. Educação Matemática Em Revista, 28(78), 128-140. https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.2620