“I want a triangle of type...”: mathematics teachers' learning in a lesson study with GeoGebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i80.3352

Keywords:

Mathematics Education, Phenomenology, Teacher Formation, Digital Technologies

Abstract

This text explains the learning of mathematics teachers who were willing to analyze classes in which they worked on triangle content with the GeoGebra software. The data discussed are an excerpt from a doctoral research and were produced in a group of three mathematics teachers from a public school. This group was constituted for the research, and the actions were carried out following the stages of the lesson study, which provides for the definition of themes, planning, implementation and discussion of classes. This clipping, it is exposed what was shown in the discussion of classes on classification of triangles and metric relations in the right triangle. The conduction of the research and the analysis of the data took place in a phenomenological posture. The results indicate that participation in the formation process led teachers to learn aspects related to communication in the classroom, their own practice and students' reasoning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Cordeiro Batista, Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Guaratinguetá/Pós-doutoranda

Possui graduação em Computação (2009) pelo Centro Universitário Teresa D`Ávila - UNIFATEA e graduação em Licenciatura em Matemática (2015) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP/Campus de Guaratinguetá. Possui mestrado (2017) e doutorado (2021) em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Campus de Rio Claro. Atualmente é pós-doutoranda na UNESP/Campus de Guaratinguetá, bolsista de Pós-Doutorado Junior do CNPq

Rosa Monteiro Paulo, Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Guaratinguetá/Professora

Possui graduação em Ciências com Habilitação Plena em Matemática pela Universidade de Mogi das Cruzes (UMC - 1984). Possui mestrado (2001) e doutorado (2006) em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, campus de Rio Claro. Atualmente é professora e orientadora do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática do Instituto de Geociências e Ciências Exatas de Rio Claro. Professora do Departamento de Matemática da Faculdade de Engenharia e Ciências de Guaratinguetá, UNESP. É pesquisadora e vice coordenadora do grupo de pesquisa Fenomenologia em Educação Matemática, vinculado a UNESP/Rio Claro, com projeto cadastrado e aprovado pelo CNPq.

References

BATISTA, C. C. Perceber-se professor de matemática com tecnologia no movimento de forma/ação. 2021. 258f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filhoâ€. Rio Claro. 2021. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/215834. Acesso em: 10 ago. 2023.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020, p. 107-119.

BICUDO, M. A. V. Filosofia da educação matemática: sua importância na formação de professores de matemática. In: SILVA, R. S. R. (Org.). Processos formativos em educação matemática: perspectivas filosóficas e pragmáticas. Porto Alegre: Fi, 2018, p. 29-45. Disponível em: https://www.editorafi.org/310processosformativos. Acesso em: 10 ago. 2023.

BICUDO, M. A. V. A pesquisa qualitativa olhada para além dos seus procedimentos. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa qualitativa segundo uma visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011. p. 11-28.

BICUDO, M. A. V. O Professor de matemática nas escolas de 1º e 2º graus. In: BICUDO, M. A.V. (Org.). Educação Matemática. São Paulo: Moraes, 1987, p. 45-57.

CARVALHO. M. O. G. Escuta Sensível: protagonismo na educação. 2017. 183f. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade de Sorocaba. Sorocaba. 2017. Disponível em: http://educacao.uniso.br/producao-discente/teses/Teses_2017/margly-genofre.pdf. Acesso em: 10 ago. 2023.

CURI, E. Grupo de Pesquisa Colaborativo: espaço para promoção do desenvolvimento profissional docente. In: CURI, E.; NASCIMENTO, J. C. P; VECE, J. P. (Org.). Grupos Colaborativos e Lesson Study: contribuições para a melhoria do ensino de matemática e desenvolvimento profissional de professores. São Paulo: Alexa Cultural, 2018, p. 17-33.

DETONI, A. R. Investigações acerca do Espaço como modo da Existência e da Geometria que ocorre no Pré-Reflexivo. 2000. 276 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro. 2000.

FUJII, T. Designing and adapting tasks in lesson planning: a critical process of Lesson Study. ZDM Mathematics Education, v. 48, n. 4, p. 411-423, 2016. Disponível em: https://core.ac.uk/reader/191462546. Acesso em: 10 ago. 2023.

GAMA, A. E.; LIMA, W. M. O aprender e o ensinar a partir da obra Que é uma coisa?,

de Martin Heidegger. Educação (UFSM), Santa Maria, v. 44, p. 1-17. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/37922/html. Acesso em: 10 ago. 2023.

HIRATSUKA, P. I. A mudança da prática do professor e a construção do conhecimento matemático. In: PINHO, S. Z.; SAGLIETTI, J. R. C. (Org.). Cadernos dos Núcleos de Ensino. São Paulo: Unesp, 2006. p. 182-189.

LEWIS et al., C. How Does Lesson Study Work? Toward a Theory of Lesson Study

Process and Impact. In: HUANG, R.; TAKAHASHI, A.; PONTE, J. P. (Eds.). Theory

and Practice of Lesson Study in Mathematics. Suíça: Springer, 2019. p. 13-38.

LEWIS, C.; PERRY R. R. A Randomized trial of Lesson Study with Mathematical

Resource Kits: Analysis of Impact on Teachers’ Beliefs and learning Community.

Research in Mathematics Education, p. 133-158, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Catherine-Lewis-8. Acesso em: 10 ago. 2023.

LEWIS, C., PERRY, R. R. Lesson Study with Mathematical Resources: A Sustainable

Model for Locally-led Teacher Professional Learning. Mathematics Teacher

Education and Development, v. 16, n. 1, p. 22-42, 2014. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1046670. Acesso em: 10 ago. 2023.

LIMA, E. A.; BANDEIRA, S. M. C. Aprendizagem virtual durante a pandemia: aprendendo a ensinar geometria com o GeoGebra. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 27, n. 75, p. 85-98, 2022. Disponível em: http://www.sbemrevista.com.br/revista/index.php/emr/article/view/3078/2146. Acesso em: 10 ago. 2023.

MOREIRA, P. C.; DAVID, M. M. M. S. A formação Matemática do Professor: licenciatura e prática docente escolar. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

PONTE, J. P. et al. O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de matemática. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 56, p. 868-891, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/KDpjQXZsJz8DyHhd9CCLq9R/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 ago. 2023.

PONTE, J. P. et al. Exercícios, problemas e explorações: Perspectivas de professoras num estudo de aula. Quadrante, Lisboa, v. 24, n. 2, p. 111-134, 2015. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/22628/1/Ponte,%20MQ,%20JMP,%20MB%20Quadrante%2024(2)%202015.pdf. Acesso em: 10 ago. 2023.

RIBEIRO, R. S. Políticas públicas educacionais: o papel da formação continuada no desenvolvimento da Educação Básica. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 23, jun. 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/23/politicas-publicas-educacionais-o-papel-da-formacao-continuada-no-desenvolvimento-da-educacao-basica. Acesso em 10 ago. 2023.

RICHIT, A.; PONTE, J. P. Conhecimentos Profissionais evidenciados em Estudos de Aula na perspectiva de Professores Participantes. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, p. 1-29. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/YR6KZj98VjKR9VmWPtWFjXr/?lang=pt. Acesso em 10 ago. 2023.

SILVA, A. P. GeoGebra, Meet e Classroom: experiências com docentes que ensinam geometria nos Anos Iniciais. Educação Matemática em Revista. Brasília, v. 27, n. 75, p.99-111, 2022. Disponível em: http://www.sbemrevista.com.br/revista/index.php/emr/article/view/3050/2147. Acesso em 10 ago. 2023.

SOUZA, M. A. V. F.; WROBEL, J. S.; BALDIN, Y. Y. Lesson Study como Meio para

a Formação Inicial e Continuada de Professores de Matemática – Entrevista com Yuriko Yamamoto Baldin. Boletim Gepem, Seropédica, n. 73, p. 115-130, 2018. Disponível em: https://doi.editoracubo.com.br/10.4322/gepem.2018.020. Acesso em: 10 ago. 2023.

UTIMURA, G. Z. Um Panorama Teórico sobre Lesson Study (Estudo de Aula). In: CURI, E.; NASCIMENTO, J. C. P; VECE, J. P. (Org.). Grupos Colaborativos e Lesson Study: contribuições para a melhoria do ensino de matemática e desenvolvimento profissional de professores. São Paulo: Alexa Cultural, 2018, p. 49-65.

Published

2023-09-13

How to Cite

Cordeiro Batista, C., & Monteiro Paulo, R. (2023). “I want a triangle of type.”: mathematics teachers’ learning in a lesson study with GeoGebra. Educação Matemática Em Revista, 28(80), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v28i80.3352