Pure Mathematics and Mixed Mathematics: the plot about what is said and what is implied in Instituzioni Analitiche — Agnesi's possible motivations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v14i1.3875

Keywords:

History of Mathematics, Mathematics Education, Mixed Mathematics, Pure Mathematics, Maria Gaetana Agnesi

Abstract

This article presents an analysis of Maria Gaetana Agnesi's work Instituzioni Analitiche ad uso della giuventù italiana (1748), with a focus on the letter to the reader and correspondences. The aim is to understand the motivations of the scholar in writing about pure mathematics in a context dominated by mixed mathematics studies. Methodologically, it considers the articulation of epistemological, historiographical, and contextual analysis, associated with original documents organized in a network to provide context. Instituzioni Analitiche encompasses knowledge related to the introduction of Calculus and Analysis in Milan, within a complex scenario marked by religious, political, and social issues. The study reveals the multifaceted nature of eighteenth-century mathematics, as manifested in Agnesi's preference and the process leading to the specialization of mathematics as we conceive it today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agnesi, M. G. (1746) BAM-Correspondência e Manuscritos: Códices: O-181-204, Milão: Biblioteca Ambrosiana de Milão.

Agnesi, M. G. (1748) Instituzioni Analitiche ad Uso Della Gioventú Italiana. Milano: Nella Regia-Ducal Corte.

Agnesi, M.G. (1801) Analytical Institutions in Four Books. Tradução John Colson, London: Taylor and Wilks, Chancery-Lane.

Alfonso-Goldfarb, A. M. & Beltran, M. H. R. (Org.) (2004) Escrevendo a História da Ciência: tendências, propostas e discussões. São Paulo, SP: Educ; Livraria da Física.

Alfonso-Goldfarb, A. M. (1994) O que é História da Ciência. São Paulo, SP: Brasiliense.

Alfonso-Goldfarb, A. M. (2008) Centenário Simão Mathias: Documentos, Métodos e Identidade da História das Ciências. Circumscribere, 4, 5-9.

Baldini, U. (1982) L’Attività scientifica nelle academie lombarde del Settecento. De Maddalena, Rotelli, and Barbarisi, Economia, Istituzioni, Cultura, 2, 503-32.

Brognoli, A. (1785). Elogio del P. D. Elogio del P. D. Ramiro Rampinelli. Elogi di Bresciani per dottrina eccellenti del secolo XVIII. Vescovi, Brescia.

Brown, G. I. (1991). The Evolution of the Term ‘Mixed Mathematics. Journal of the History of Ideas, 52(1), 81-102.

Cambi, F. (1999). História da Pedagogia. São Paulo, SP: Editora da Unesp.

Castañeda, A. (2006). Formación de un discurso escolar: el caso del máximo de una función en la obra de L’Hospital y Maria G.Agnesi. Relime, 9(2), 253-265.

Clairaut, A. C. (1746). Elements D’Algebre. Paris: Chez Les Freres Guerin.

Diderot, D. & D’Alembert, J. R. (1989). Enciclopédia ou Dicionário raciocinado das ciências, das artes e dos ofícios, por uma sociedade de letrados. Discurso Preliminar e outros textos. Edição bilíngüe. Tradução de F. M. L. Moretto. São Paulo, SP: Editora da Unesp.

Euler, L. (1828). Elements of Algebra. London: Longman Rees, Orme and Co.

Hall, A. R. (1988). A revolução na ciência 1500-1750. Lisboa: Edições 70.

Hankins, T. L. (2002). Ciência e Iluminismo. Tradução de A. Sampaio. Porto: Porto Editora.

Manacorda, M. (1985). História da Educação: da antiguidade aos nossos dias. São Paulo, SP: Cortez.

Mazzone, S. & Roero, C. S. (2010). L’epistolario di Jacopo, Vincenzo e Giordano Riccati com Ramiro Rampinelli e Maria Gaetana Agnesi, 1727-1748. Olschki, Florence. In print.

Mazzotti, M. (2001). Maria Gaetana Agnesi: Mathematics and the Making of the Catholic Enlightenment. Isis, 92(4), 657-683.

Mazzotti, M. (2007). The World of Maria Gaetana Agnesi, Mathematician of God, Baltimore: The John Hopkings University Press.

Minonzio, F. (2006). Chiarezza e método: l’indagine scientifica di Maria Gaetana Agnesi. Milano: Lampi di stampa.

Montucla, J. F. (1802). Histoire of Mathematiques. (4. v.). Paris: Librarie A. Blanchard.

Moura, R. A. (2017). Um estudo sobre a Instituzioni Analitiche de Maria Gaetana Agnesi: Álgebra e Análise na Itália setecentista. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP.

Oki, S. (2013). The Establishment of ‘Mixed Mathematics’. Historia Scientiarum, 23(2), 82-91.

Paty, M. (2005). D´Alembert: ou A razão físico-matemático no século do Iluminismo. Tradução de F. Nascimento. São Paulo, SP: Estação Liberdade.

Reyneau, C. (1708). Analyse démontrée : ou La méthode de résoudre lês problèmes dês Mathématiques. (2 v.). Paris: Chez Quillau, Imprimeur Libraire de l’Université.

Roero, C. S. (2014). Clelia Grillo Borromeo, Maria Gaetana Agnesi e Diodata Saluzzo Roero. In: Conferenze e Seminari della Associazione Subalpina Mathesis-Seminario di Storia delle Matematiche “Tullio Viola” 2013-2014 (pp. 287-302). Torino, Itália.

Roque, T. (2012). História da Matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.

Saunderson, N. (1756). Elemens D’Algebre. Amsterdam et Leipzig: Chez Arkste’ e et Merkus.

Smith, D.E. (1958). History of Mathematic: Special Topics of Elementary Mathematics. (2. v.). New York: Dover.

Soppelsa, M. L. (1985). Jacopo Riccati – Maria Gaetana Agnesi: Carteggio (1745-1751), In: Annali dell’Instituto e Museo di Storia della Scienza di Firenze (10, pp. 117-159). Firenza: Parenti.

Truesdell, C. (1989). Maria Gaetana Agnesi. Archive for History of Exact Sciences, 40,113-142.

Venturi, F. (1969). Settecento Riformatore: da Muratori a Beccaria. Tuorino: Einaud.

Published

2024-03-31

How to Cite

MOURA, R. A. DE. Pure Mathematics and Mixed Mathematics: the plot about what is said and what is implied in Instituzioni Analitiche — Agnesi’s possible motivations. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 14, n. 1, p. 1-13, 31 Mar. 2024.