Professional Didactic Situations: conceptions and obstacles in the teaching of linear systems and the use of GeoGebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v14i1.3795

Keywords:

Professional Didactic Situation, Didactic Engineering of Training, Linear Systems, GeoGebra, Teacher Training

Abstract

This article is derived from a master's research and explores challenges in teaching linear systems, focusing on the intersection between curriculum, methodological approaches, and in-service teachers' experience. The objective of this work is to understand teachers' conceptions, teaching methods, and obstacles in approaching systems of linear equations. The methodology of the study was Engineering of Formation, allied with the foundations of the Theory of Didactic Situations integrated with Professional Didactics. The analysis focuses on a Professional Didactic Situation for approaching the topic with the support of GeoGebra. Teachers' experience highlighted obstacles in teaching, emphasizing the need for specific pedagogical strategies. GeoGebra emerged as a resource enabling visual and intuitive learning, promoting an environment that fostered a solid and effective understanding of mathematical concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abar, C. A. A. (2020). A transposição didática na criação de estratégias para a utilização do GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, 9(1), 59-75.

Almouloud, S. A. (2007). Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba, PR: EdUFPR.

Almouloud, S. A. (2011). PCMA debate Engenharia didática de Segunda Geração. Entrevista concedida a Ana Paula Machado e laressa Santos. Jornal da UEM, 102.

Almouloud, S. A. & Coutinho, C. Q. S. (2008). Engenharia Didática: características e seus usos em trabalhos apresentados no GT-19 / ANPEd. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 3(1), 62-77.

Almouloud, S. A. & Silva, M. J. F. (2012). Engenharia Didática: evolução e diversidade. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 7(2), 22-52.

Alves, F. R. V. (2018). Engenharia Didática de Formação (EDF): sobre o ensino dos números (Generalizado) de Catalan (NGG). Educação Matemática Pesquisa, 20(2), 47-83.

Alves, F. R. V. (2020). Didática Profissional (DP) e a Didática das Ciências e Matemática (DCeM): Uma perspectiva de complementaridade e implicações para o trabalho do professor. Investigações em Ensino de Ciências, 25(3), 397-432.

Alves, F. R. V. (2021). Transposição Didática (TD) e Transposição Profissional (TP): uma discussão sobre a noção de competência profissional do professor de matemática. Revista Diálogo Educacional, 21(69), 901-921.

Alves, F. R. V. & Borges Neto, H. (2012). Engenharia Didática para a exploração didática da tecnologia no ensino no caso da Regra de L’Hôpital. Educação Matemática Pesquisa, 14(2), 337-367.

Alves, F. R. V. & Catarino, P. M. M. (2019). Situação Didática Profissional: um exemplo de aplicação da Didática Profissional para a pesquisa objetivando a atividade do professor de Matemática no Brasil. Indagatio Didactica, 11(1), 103-129.

Artigue, M. (1988). Ingénierie Didactique. Recherches en Didactique des Mathemátiques, 9(3), 281-308.

Artigue, M. (2014). Perspectives on design research: the case of didactical engineering. In: A. Bikner-Ahsbahs; C. Knipping & N. Presmeg. (Org.). Approaches to qualitative research in mathematics education. (pp. 467-496). Netherlands, Dordrecht: Springer.

Artigue, M. (2020). Didactic engineering in mathematics education. In: S. Lerman. (Org.) Encyclopedia of Mathematics Education. (pp. 202-206). Switzerland, Cham: Springer.

Battaglioli, C. S. M. (2008). Sistemas Lineares na segunda série do ensino médio: um olhar sobre os livros didáticos. 113f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP.

Boyer, C. B. (2010). História da Matemática. (3. ed.). São Paulo, SP: Blücher.

Brandl, E. (2018). Desenvolvendo sistemas lineares para o ensino médio, com base nos registros de representação semiótica de Duval. 96f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática). Universidade Regional de Blumenau. Blumenau, SC.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF : MEC/SEF.

Brousseau, G. (1986). Fondements et Méthodes de la Didactique des Mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7(2), 33-116.

Brousseau, G. (2002). Theory of Didactical Situations in Mathematics: Didactique des Mathématiques, 1970-1990. Tradução de N. Balacheff; M. Cooper; R. Sutherland & V. Warfield. Boston, MA: Kluwer Academic Publishers.

Brousseau, G. (2008). Introdução ao estudo da Teoria das Situações Didáticas: conteúdos e métodos de ensino. São Paulo, SP: Ática.

Dante, L. R. (2013). Matemática: contexto e aplicações (v. 2, 2. ed.). São Paulo, SP: Ática.

Fernandes, W. M. A. & Miyasaki, R. (2011). Sistemas Lineares e Aplicações. Anais VI Jornada de Pesquisa e Pós-Graduação e Semana Nacional de Ciência e Tecnologia (pp. 121-130). Anápolis, GO.

Freitas, I. M. (1999). Resolução de Sistemas Lineares Parametrizados e seu Significado para o Aluno. 96f. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP.

Jordão, A. L. I. (2011). Um estudo sobre a resolução algébrica e gráfica de sistemas lineares 3x3 no 2º do Ensino Médio. 48f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP.

Kitzinger, J. (2000). Focus groups with users and providers of health care. In: C. Pope & N. Mays, N. (Org.). Qualitative research in health care. (2. ed., pp. 21-31) Londres, UK: BMJ Books.

Pastré, P. (1999). La conceptualisation dans l’action: bilan et nouvelles perspectives. Éducation Permanente, 3(2), 13-35.

Reis, E. S. (2010). O estudo de sistemas de equações do primeiro grau em livros didáticos utilizados em escolas brasileiras. 135f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Campo Grande, MS.

Silva, H. N. & Abar, C. A. A. P. (2016). A utilização do GeoGebra na reconstrução de atividades do Imagiciel. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. (pp. 1-12). São Paulo, SP.

Smole, K. S. & Diniz, M. I. (2003). Matemática: Ensino Médio. (v. 2, 3. ed). São Paulo, SP: Saraiva.

Sousa, R. C.; Alves, F. R. V. & Fontenele, F. C. F. (2020). Engenharia Didática de Formação (EDF): uma proposta de situação didática do ENEM com o uso do software GeoGebra para professores de matemática no Brasil. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 26, 90-99.

Sousa, R. T.; Alves, F. R. V.; Aires, A. P. & Catarino, P. M. M. C. (2023). O ensino da cônica parábola: uma abordagem via Categorias Intuitivas e Teoria das Situações Didáticas. Indagatio Didactica, 15(3), 207-234.

Published

2024-04-15

How to Cite

SANTOS, M. G. M. DOS .; SOUSA, R. T. DE; ALVES, F. R. V. Professional Didactic Situations: conceptions and obstacles in the teaching of linear systems and the use of GeoGebra. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 14, n. 1, p. 1-22, 15 Apr. 2024.