Conceptions about the people who produced Mathematics manifested in drawings by 8th grade students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v14i1.3703

Keywords:

Student Conceptions, Designs, History of Mathematics

Abstract

The main objective of this research was to investigate the indirect conceptions of elementary school students about the people who produced Mathematics. As a theoretical contribution, discussions by authors who discuss beliefs, slogans and distorted views of science and mathematics were chosen. The data was produced based on drawings from 87 students in the 8th year of Middle School at a school in Maringá — Paraná (Brazil), in which they were invited to represent the person who prepared the mathematics, as well as the place where that person lived. Data analysis was carried out by grouping the drawings into the following defined slogans: a) Mathematics is a male activity; b) Mathematics is an activity of eccentric people; c) Mathematics is expressed in numbers; d) Mathematics was produced in a period very distant from the current one. It is concluded that, if we want to prioritize teaching in which individualities can be considered and in which subjects feel that they belong to the process, then this teaching must avoid the reproduction of beliefs and slogans that distance students and present knowledge that appears to be produced by people far from their reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles, 348-322 A.C. (1979). Metafísica: livro 1 e livro 2; Ética a Nicômaco; Poética/Aristóteles. Tradução de V. Cocco et al. São Paulo, SP: Abril Cultural.

Carvalho, T. F.; Ferreira, D. H. L. & Penereiro, J. C. (2016). Matemática, Mulheres e Mitos: causas e consequências históricas da discriminação de gênero. Educação Matemática Pesquisa, 18(2), 571-597.

Galvão, C. & Reis, P. (2008). A promoção do interesse e da relevância do ensino da ciência através da discussão de controvérsias socio-científicas. In: R. M. Vieira et al. (Org.) Ciência-tecnologia-sociedade no ensino das ciências: Educação científica e desenvolvimento sustentável (pp. 131-135). Aveiro: Universidade de Aveiro.

Garnica, A. V. M. (2008). Um ensaio sobre as concepções de professores de Matemática: possibilidades metodológicas e um exercício de pesquisa. Educação e Pesquisa, 34(3), 495-510.

Lorin, J. H. & Batista, I. L. (2016). Natureza do conhecimento matemático na formação de professores. In: T. S. Santos & F. A. Borges. (Org.) Pesquisa em educação matemática: implicações para o ensino (pp.139-154). Campo Mourão, PR: Editora da Fecilcam.

Lorin, J. H. & Nogueira, C. M. I. (2015). Do paradigma pitagórico ao paradigma euclidiano: um estudo histórico sob a ótica epistemológica kuhniana. Revista Paranaense de Educação Matemática, 4(7), 113-134.

Machado, N. J. (2011). A matemática e a língua materna: análise de uma impregnação mútua. São Paulo, SP: Cortes.

Minayo, M. C. S. (2001). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. (18 ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Moutinho, S. (2014) Participação desigual. Instituto Ciência Hoje –Disponível em: https://cienciahoje.uol.com.br/blogues/bussola/2014/03/participacao-desigual. Acesso em: 21 de setembro de 2021.

Pérez, D; Montoro, I. F; Alís, J. C; Cachapuz, A. & Praia, J. (2001) Por uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, 7(2), 125-153.

Reis, P.; Rodrigues, S. & Santos, F. (2006). Concepções sobre os cientistas em alunos do 1º ciclo do Ensino Básico: Poções, máquinas, monstros, invenções e outras coisas malucas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciências, 5, 51-74.

Ruiz, A. R. (2002). A Matemática, o matemático, as crianças e alguns sonhos educacionais. Ciência & Educação, 8(2), 217-225.

Silva, H. C.; Zimmermann, E.; Carneiro, M. H. S.; Gastal, M. L. & Cassiano, W. S. (2006). Cautela ao usar imagens em aulas de ciências. Ciência e Educação, 12(2), 219-233.

Steiner, H. G. (2021). Aspectos filosóficos e epistemológicos da matemática e sua interação com a teoria e prática em educação matemática. Tradução de M. A. Santos & S. Almouloud. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 16, 1-16.

Zamunaro, A. N. B. R. (2002). Representações de Ciência e cientista dos alunos do Ensino Fundamental. 2002. 130f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência). Universidade Estadual Paulista. Bauru, SP.

Published

2024-04-15

How to Cite

LORIN, J. H.; BORGES, F. A. Conceptions about the people who produced Mathematics manifested in drawings by 8th grade students. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 14, n. 1, p. 1-11, 15 Apr. 2024.