What is implicit in the recontextualization of Mathematics Educational Curriculum Materials in Youth and Adult Education?
DOI:
https://doi.org/10.37001/ripem.v14i1.3672Keywords:
Curriculum Materials, Mathematics, Youth and Adult EducationAbstract
In this article, we raise the interlocution of the themes Educational Curriculum Materials (MCE) and Youth and Adult Education (YAE). Our aim was to identify the principles underlying the recontextualization of MCE when moved to the context of YAE. For this, we analyze — through a qualitative approach and inspired by Bernstein's theoretical constructs — the pedagogical practice of teachers using MCE of Mathematics in the context of YAE. Among the principles we highlight the text of the material that communicates an expectation of contextual realization, the linking of the choice to a logical link between contents, the desire of teachers to legitimize a directive teaching methodology, heterogeneity and specificities of students in this modality and the non-consideration of professors to the guidelines of the MCE. The MCE applied were not prescriptive objects with a static message, on the contrary they were subjected to transformations to meet the complexity of the context.
Downloads
References
Amado, J.; Ferreira, S. (2013). A entrevista na investigação educacional. In: J. Amado (Coord.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. (pp. 207-232). Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.
Aguiar, W. R. & Oliveira A. M. P. (2016). Uma análise dos princípios presentes na transformação de materiais curriculares educativos por professores que ensinam Matemática. Revista Ensino e Pesquisa, 14, 214-239.
Bernstein, B. (1996). A estruturação do discurso pedagógico: classe, código, controle. Petrópolis: Vozes.
Bernstein, B. (2000). Pedagogy, symbolic control and identify: theory, research, critique. Lanham: Rowman e Littlefield Publishers.
Paiva, J.; Haddad, S. & Soares, L. (2019). Pesquisa em educação de jovens e adultos: memórias e ações na constituição do direito à educação para todos. Revista Brasileira de Educação. 24, 1- 25.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. (2014). Guia dos Livros Didáticos do PNLD EJA 2014. Natal: EdUFRN; Brasília, DF.
Barbosa, J. C. & Oliveira. A. M. P. (2018) Materiais curriculares e professores que ensinam Matemática. Estudos Avançados. 32(84), 137-152.
Davis, E. A.; Palincsar, A. S; Smith, P. S.; Arias, A. M. & Kademian, S. M . (2017). Educative Curriculum Materials: uptake, impact, and implications for research and design. Educational Researcher, 46(6), 293-304.
Fiorentini, D. (1995). Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetiké, 3(4), 1-38.
Ferreira. A. R. C. & Fonseca. M. C. F. R. (2015). Práticas de numeramento no Ensino Médio da EJA: reflexões para a sala de aula. Revista Cadernos de Educação. (52), 1-17.
Haddad, S. & Di Pierro, M. C. (2021). Considerações sobre educação popular e escolarização de adultos no pensamento e na práxis de Paulo Freire. Ensaio, 42, 1-18.
Januario, G.; Pires, C. M. C. & Manrique, A. L. (2018) Pesquisas sobre materiais curriculares de Matemática: mapeamento de produções brasileiras. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias. 43, 43-61.
Kripka, R.; Scheller, M. & Bonotto, D. L. (2015). Pesquisa documental: considerações sobre conceitos e caraterísticas na pesquisa qualitativa. CIAIQ, 2, 243-247.
Lima. C. L. F. & Fonseca, M. C. F. R. (2018). Concepções de ensino de matemática e estratégias docentes: uma reflexão a partir do discurso de estudantes da EJA. Em Teia, 9(2), 1-20.
Lima, R. F. (2019). Mapeamento da produção científica em educação matemática que trata de materiais curriculares educativos. Revista de investigação e divulgação em Educação Matemática, 3(2), 5-21.
Lima R. F & Oliveira, A. M. P. (2021). Mensagens da prática pedagógica em textos de materiais curriculares educativos: uma análise a partir da dimensão interacional. Educação em Revista. 37, 1-19.
Margolinas, C. (2013). Task design in Mathematics Education. Proceedings of ICMI Study. Oxford: ICMI, 1.
Morais, A. M.; Neves, I. P. & Ferreira, S. (2019). O currículo nas suas dimensões estrutural e interacional: perspectiva de Basil Bernstein. Práxis Educativa, 14(2), 405-431.
Morelatti, M. R. M; Ortega, E. M. V; Teixeira, L R. M; Fürkotter, M.; Fujita, O. M.; Carvalho, L. F. & Batista, A. R. (2019) São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality. Educação e Realidade, 44(3), 1-24.
Martins. P .B.; Curi. E. & Santos. C. A. B. (2019). O estado do conhecimento sobre as pesquisas brasileiras que focalizam as relações estabelecidas entre professores da Educação Básica com os materiais curriculares de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, 21(1), 461-476.
Mello, P. E. D. (2019). Políticas públicas para a produção de materiais didáticos para educação de jovens e adultos no Brasil entre 1995 e 2017: avanços, contradições e recuos. In: J. Paiva. (Org). Aprendizados ao longo da vida sujeitos, políticas e processos educativos. (pp. 79-96). Rio de Janeiro: EdUERJ.
Prado A. S.; Oliveira A. M. P. & Barbosa J. C. (2016). Uma análise sobre a imagem da dimensão estrutural da prática pedagógica em Materiais Curriculares Educativos. Bolema, 30(55), 738-762.
Prado. A. S.; Oliveira, A. M. P. & Barbosa. J. C. (2020). A recontextualização de textos na produção de um material curricular para os jogos de linguagem da matemática escolar. Educação Matemática Pesquisa, 22 (1), 320-347.
Remillard, J. (2018). Mapping the relationship between written and enacted curriculum: examining teachers’ decision making. In: G. Kaiser. (Ed.). Invited Lectures from the 13th International Congress on Mathematical Education, ICME-13 Monographs (pp. 481-498).
Soares, L. (2016). 30 anos de EJA na UFMG — extensão, formação e pesquisa. Revista Teias. 17. 43-58.
Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução de D. Bueno. Porto Alegre, RS: Penso.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.