Purposes of questions promoted by teachers in Mathematics classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v14i1.3587

Keywords:

Communication, Questions, Purposes, Learning Environments, Mathematics

Abstract

This article presents a study that aimed to identify and characterize the purposes of teachers' questions in mathematics classes. It is a qualitative study in which data was collected through observations. The participants in the research were two elementary school mathematics teachers with different profiles in terms of the pedagogical practices they adopted. The analysis of the data indicates the following purposes of the questions in relation to the students: to verify and evaluate their knowledge; to stimulate their reflection and thinking; to collect information on mathematical concepts and calculations; to obtain information to ensure the smooth running of the lesson or to make requests; to direct their attention to certain aspects of the subject and help them arrive at the answers; to get them to adhere to the ideas presented and to exercise disciplinary control. Based on the purposes of the questions in the study, we infer that they can be associated with different learning environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alrø, H. & Skovsmose, O. (2002). Dialogue and learning in mathematics education: Intention, reflection, critique. Dordrecht, ZH: Kluwer Academic.

Alrø, H. & Skovsmose, O. (2006). Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Tradução de O. A. Figueiredo. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto (2. ed.). Porto Alegre, RS: Artmed.

?Faustino, A. C. (2018). “Como você chegou a esse resultado?”: o diálogo nas aulas de Matemática dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 2018. 224f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, SP.

Guerreiro, A.; Ferreira, R. T.; Menezes, L. & Martinho, M. H. (2015). Comunicação na sala de aula: a perspectiva do ensino exploratório da matemática. Zetetiké, 23(4), 279-295.

Hwang, S. (2019). Exploring the Relationships Among Teacher Questions, Turn-Taking Patterns, and Student Talks in Mathematics Classrooms. Journal Of The Korean School Mathematics Society, 22(4), 439-460.

Lira, L. T. O. (2022). Importância das perguntas do professor nas aulas de Matemática. In: Anais do 8º Congresso Nacional de Educação (pp. 1-12). Campina Grande, PB.

Menezes, L. & Nacarato, A. M. (2020). Comunicação no ensino e na aprendizagem da Matemática. Quadrante, 29(2), 1-5.

Menezes, L. (1995). Concepções e práticas de professores de matemática: contributos para o estudo da pergunta. 1995. 190f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Lisboa. Lisboa, PT.

Menezes, L.; Ferreira, R. T.; Martinho, M. H. & Guerreiro, A. (2014). Comunicação nas práticas letivas dos professores de Matemática. In: J. P. Ponte (Org.). Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. (pp. 15-42). Lisboa, PT: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

Milani, R. (2012). O diálogo e a ação de perguntar na educação matemática. In: Anais do 6o Seminário Sul-Mato-Grossense de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 224-235). Campo Grande, MS.

Milani, R. (2020). Diálogo em Educação Matemática e suas múltiplas interpretações. Bolema, 34(68), 1036-1055.

Powell, A. B. & Silva, W. Q. (2015). O vídeo na pesquisa qualitativa em educação matemática: investigando pensamentos matemáticos de alunos. In: A. B. Powell (Org.). Métodos de pesquisa em educação matemática (pp. 15-60). Campinas, SP: Mercado Letras.

Sahin, A. & Kulm, G. (2008). Sixth grade mathematics teachers’ intentions and use of probing, guiding, and factual questions. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(3), 221-241.

Silveira, M. R. A. (2014). Mathematics and language: perspectives of Wittgenstein’s philosophy for math education. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 4(2), 52-65.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para Investigação. Bolema-Boletim de Educação Matemática, 13(14), 66-91.

Published

2024-01-01

How to Cite

SILVA, T. DE J. DA .; BARBOSA, J. C. Purposes of questions promoted by teachers in Mathematics classes. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 14, n. 1, p. 1-19, 1 Jan. 2024.