Mathematics curriculum materials: state of knowledge of Brazilian research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v13i1.3304

Keywords:

Curriculum Materials, Textbook, Mathematics Curriculum, Mathematics Education

Abstract

The purpose of the article is to identify Brazilian research that has curriculum materials as a research topic and to reflect on its results. Therefore, through a qualitative approach and of a bibliographic character, we carried out a study of the knowledge. The textual collection here was taken as a study object is compounded by 25 researches spread between thesis and dissertations in the temporal space in between 2013 to 2019. The results point that the academic Brazilian community of Mathematical Education has searched for a more accurate comprehension of the relationship aspects between teachers and curriculum materials, decreasing its intensity over other physical characteristics of curriculum materials. The study about this relationship has been showing relevant and subject to another investigations so that the knowledge of this field continue to progress.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves-Mazzotti, A. J. (2002). O método nas ciências sociais. In: A. J. Alves-Mazzotti & F. Gewandsznajder. (Org). O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa (pp. 109-187). São Paulo, SP: Pioneira Thomson Learning.

Bernstein, B. (1990). Class, codes and control (v. IV: The structuring of pedagogic discourse). Londres: Routledge.

Bicudo, M. A. V. (2014). Meta-análise: seu significado para a pesquisa qualitativa. Revemat, 9, 7-20.

Bonafé, J. M. (1999). Trabajar en la escuela. Profesorado y reformas en el umbral del siglo XXI. Materiales curriculares y cambio educativo. Siete cuestiones abiertas y una propuesta de urgência. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.

Brown, M. W. (2009). The Teacher-Tool Relationship: theorizing the design and use of curriculum materials. In: J. T. Remillard; B. A. Herbel-Eisenmann & G. M. Lloyd. (Ed.). Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and classroom instruction (pp. 17-36). New York: Taylor & Francis.

Davis, E. & Krajcik, J. (2005). Designing educative curriculum materials to promote teacher learning. Educational Researcher, 34(3), 3-14.

Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2006). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução de S. R. Netz. (2. ed.). Porto Alegre, RS: Artmed.

Fan, L. (2013). Textbook research as scientific research: towards a common ground on issues and methods of research on mathematics textbooks. ZDM: Mathematics Education, 45(5), 765-777.

Fiorentini, D. & Lorenzato, S. (2006). Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados.

Januario, G. & Lima, K. (2019). Materiais curriculares como ferramentas de aprendizagem do professor que ensina Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, 8(17), 414-433.

Januario, G. (2017). Marco conceitual para estudar a relação entre materiais curriculares e professores de Matemática. 194f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP.

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press.

Lima, K. & Januario, G. (2017). Princípios de integração de valores culturais ao currículo e a organização dos conteúdos em livros didáticos de Matemática. Educação Matemática Debate, 1(1), 76-98.

Lorenzato, S. (2006). Laboratório de Ensino de Matemática e materiais manipuláveis. In: S. Lorenzato. (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores (pp. 31-43). Campinas, SP: Autores Associados.

Oliveira, A. M. P. (2016). Desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: colaboração e materiais curriculares (educativos). Zetetiké, 24(1), 157-171.

Palanch, W. B. L (2016). Mapeamento de pesquisas sobre currículos de Matemática na Educação Básica Brasileira (1987 a 2012). 297f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP.

Prado, A. S.; Oliveira, A. M. P. & BARBOSA, J. C. (2016). Uma análise sobre a imagem da dimensão estrutural da prática pedagógica em Materiais Curriculares Educativos. Bolema, 30(55), 738-762.

Remillard, J. T. (2005). Examining key concepts in research on teachers’use of Mathematics Curricula. Review of Educational Research, 75(2), 211-246.

Romanowski, J. P. & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte†em educação. Diálogo Educacional, 6(19), 37-50.

Rosa, M. V. F. P. C. & Arnoldi, M. A. G. C. (2006). A entrevista na pesquisa qualitativa: mecanismos para a validação dos resultados. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Sacristán, J. G. (2000). O currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução de E. F. F. Rosa. (3. ed.). Porto Alegre, RS: Artmed.

Sacristán, J. G. (2013). O que significa o currículo? In: J. G. Sacristán. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo (pp. 16-35). Tradução de A. Salvaterra. Porto Alegre, RS: Penso.

Schneider, R. M. & Krajcik, J. (2002). Supporting Science Teacher Learning: the role of educative curriculum material. Journal of Science Teacher Education, 13(3), 221-245.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14, 1986.

Souza, J. V. B. (2015). Professores de Matemática e materiais curriculares educativos: participação e oportunidades de aprendizagens. 109f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências). Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana. Salvador, BA.

Stein, M. K.; Remillard, J. T. & Smith, M. (2007). How Curriculum Influences Student Learning. In: Lester Jr., F. K. (Ed.). Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 319-369). Charlotte, NC: Information Age.

Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Published

2023-01-19

How to Cite

SOARES, M. C. R. A.; JANUARIO, G.; SANTOS, F. A. DOS . Mathematics curriculum materials: state of knowledge of Brazilian research. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 13, n. 1, p. 1-18, 19 Jan. 2023.