Paraná Test: the resolution of problem situations of multiplicative structures
DOI:
https://doi.org/10.37001/ripem.v13i1.3233Keywords:
Multiplicative Conceptual Field, Paraná Test, Elementary SchoolAbstract
The present study aims to show the results of an qualitative investigation to from the logic and procedures organized by students of the 5th year of the elementary level of education education of a public school in União da Vitória — PR when solving problem situations of multiplicative structures, using as a reference the Theory of Conceptual Fields of Gerard Vergnaud. Information and records were collected from three assessment diagnosis instruments — Paraná Test. Among some aspects, it was noticed that there is a strong dependence on the field of additive structures in relation to the resolution strategies presented by the students in problem situations, highlighting the need to deepen the ruptures and continuities between addition and multiplication, according to what is proposed by the learning aspects of the mathematics education.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2017). Sistema de Avaliação da Educação Básica. BrasÃlia, DF: MEC/SEF.
Freitas, D. N. T. (2007). Avaliação da Educação Básica no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados.
Gitirana, V.; Magina, S.; Spinillo & A. Campos, T. M. M. (2014). Repensando a multiplicação e divisão: contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. São Paulo, SP: PROEM.
Magina, S. M. P.; Santos, A. & Merlini, V. L. (2014). O raciocÃnio de estudantes do ensino fundamental na resolução de situações das estruturas multiplicativas. Ciência e Educação. 20(2), 517-533.
Magina, S.; Merlini, V. & Santos, A. (2012). A Estrutura Multiplicativa sob a ótica da Teoria dos Campos Conceituais: uma visão do ponto de vista da aprendizagem. In: Anais do 3º Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 1-12). Fortaleza, CE.
Paraná. Secretaria de Estado da Educação. (2019). Prova Paraná. Curitiba, PR.
Vergnaud, G. (1993). Teoria dos Campos Conceituais. In: Anais do I Seminário Internacional de Educação Matemática (pp. 1-26). Rio de Janeiro, RJ: UFRJ.
Vergnaud, G. (1996). A trama dos campos conceituais na construção dos conhecimentos. Revista do GEMPA, 4(4), 9-19.
Vergnaud, G. (2009). A criança, a Matemática e a realidade: problemas de ensino da matemática na escola elementar. Curitiba, PR: Editora da UFPR.
Vianna, H. M. (2003). Fundamentos de um programa de avaliação educacional. Estudos em Avaliação Educacional. 28(1), 23-28.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.