Teachers' conceptions and Financial Education in the Final Years of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v10i3.2561

Keywords:

Financial Education, Transversals Contemporary Themes, Teachers’ Conceptions, Transdisciplinary, Elementary School

Abstract

In 2020, financial education became one of the mandatory contemporary drivers’ topics of the National Common Curricular Base (BNCC). To disseminate this theme, schools are of primary importance, and schoolteachers can play as multipliers. Therefore, it is necessary to know how they understand this subject, and how it expands to their students. In this perspective, the objective of this research is to identify teachers' conceptions about financial education, and how it is being developed in a state public school, located in the Paraíba countryside. For this purpose, the research sampled 14 teachers from Elementary School II of a state school in the city of Cajazeiras-PB. We used a structured survey with 10 questions for data collection, covering aspects of consumption, financial planning and media influence. The results revealed that 47% of teachers consider that they have insufficient knowledge on the subject. However, 50% stated that they work in a transdisciplinary way in their classes. Thus, it is important to develop policies that help to disseminate this type of education not only among students, but also among teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, A. C., & Arantes, A. (2014). A relação família e escola: pressuposto para o processo ensino-aprendizagem. Revista Eventos Pedagógicos, 5(2), 22-31.

Associação de Educação Financeira do Brasil-AEF Brasil (2018). Programa de Educação Financeira nas Escolas. Brasil: AEF-Brasil.

Atkinson, A., & F. Messy. (2013). Promoting financial inclusion through financial education: OECD/INFE evidence, policies and practice. OECD Working Papers on Finance,Insurance and Private Pensions. Paris, n. 34, OECD.

Bader, M., &Savoia, J. R. F. (2013). Logística da distribuição bancária: tendências, oportunidades e fatores para inclusão financeira. Revista de Administração de Empresas, 53(2), 208-215.

Banco Central do Brasil. (2013). Caderno de educação financeira: gestão de finanças pessoais. Brasília.www.bcb.gov.br/pre/pe/port/caderno_cidadania_financeira.pdf.

Banco Central do Brasil. (2015). Brasil: implementando a estratégia nacional de educação financeira. Brasília. www.bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: ed. 70.

Brasil (2010a). Casa Civil. Decreto nº 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Brasília.

Brasil (2020a). Casa Civil. Decreto nº 10.393, de 9 de junho de 2020. Brasília.

Brasil. (2018a). Comitê Nacional de Educação Financeira – CONEF. Deliberação nº 19, de 16 de maio de 2017. Brasília: Diário oficial da União. http://www.imprensanacional.gov.br/web/guest/consulta.

Brasil. (2010b). Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica – CNE. Parecer nº 11, de 7 de outubro de 2010. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. Brasília: Diário oficial da União.

Brasil (2020b). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Ministério da Educação – MEC. Resultado do Ãndice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) 2019. www.download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf.

Brasil (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 90394/96 de 20 de dezembro de 1996.www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.html.

Brasil (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação e a base. Brasília: Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_Ensino fundamental_embaixa_site.pdf.

Brasil (2018b). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação.

Brasil (2019). Ministério da Educação. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf

Brasil (1999). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF.

Braunstein, S., & Welch, C. (2002). Financial literacy: an overview of practice, research, and policy. Federal Reserve Bulletin. (pp. 445-457). https://www.federalreserve.gov/pubs/bulletin/2002/1102lead.pdf.

Brown, M., Grigsby, J., Klaauw, W., van der, Wen, J., & Zafar, B. (2016). Financial education and the debt behavior of the young. The Review of Financial Studies, 29, 2490-2522.

Brusky, B., &Magalhães, R. (2007). Assessing indebtedness: results from pilot survey among steelworkers in São Paulo. International Labour Office. http://www.ilo.int/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/documents/publication/wcms_117961.pdf.

Confederação Nacional de Dirigentes Lojistas - CNDL, & Serviço de Proteção ao Crédito - SPC Brasil. (2020). Pesquisa nº 7171. 48% dos brasileiros não controlam o orçamento.https://www.spcbrasil.org.br/pesquisas/pesquisa/7171/.

Destefani, S. M. (2015). Educação financeira na infância. Revista Eventos Pedagógicos, 6(4), 274-282.

EuropeanCommission. (2008). Educação financeira. Fin-Focus Europe, 5, 3-4.

Fernandes, A. H. S., & Cândido, J. G. (2014). Educação financeira e nível do endividamento: relato de pesquisa entre os estudantes de uma instituição de ensino da cidade de São Paulo. Revista Eletrônica Gestão e Serviços, 5(2), 894-913.

Franzoni, P., Martins, S. N., &Quartieri, M. T. (2018). A Educação Financeira como política pública no ensino básico: algumas reflexões. RevistaEducação, Cultura e Sociedade, 8(2), 383-395.

Heckman, J. J. (2008). Schools, skills, and synapses. Economic Inquiry, 46(3), 289-324.

Huston, S. (2010). Measuring financial literacy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 296-316.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. (2019). https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pb/cajazeiras/panorama.

Jacob, K., Sharyl, H., & Malcolm, B. (2000). Tools for survival: an analysis of financial literacy programs follower income families. Chicago: Woodstok Institute.

Kobarg, A. P. R., & Vieira, M. L. (2008). Crenças e práticas de mães sobre o desenvolvimento infantil nos contextos rural e urbano. Psicologia: reflexão e crítica, 21(3), 401-408.

Laureano, A. I. R., Mendes, D. P., & Mattos, S. H. (2019). Educação financeira: um estudo com discentes do Curso de Administração de uma Instituição de Ensino Superior. Revista Expressão Católica, 8(2), 79-91.

Lemes, A. L. (2010). Educação Financeira para o ensino médio da rede pública: uma proposta inovadora. Centro Universitário Salesiano de São Paulo – UNISAL. https://unisal.br/wp-content/uploads/2013/04/Disserta%C3%A7%C3%A3o_Ana-Lucia-Lemes-Negri.pdf.

Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2007). Baby Boomer retirement security: the role of planning, financial literacy, and housing wealth. NBER Working Paper nº 12585. https://www.nber.org/papers/w12585.

Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2011). Financial literacy and planning: implications for retirement wellbeing. NBER Working Paper Nº 17078. https://www.nber.org/papers/w17078.

Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The economic importance of financial literacy: theory and evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), 5-44.

Lusardi, A., Mitchell, O. S., &Curto, V. (2010). Financial literacy among the young. The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 358-380.

Marconi, M. de A. &Lakatos, E. M. (2010). Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas.

Organisation for Economic Co-operation and Development (2018). PISA: Programe for international Student assessment. https:// www.oecd.org/pisa/data/

Organização para a Cooperação e o Desenvolvimento Econômico – OCDE (2005). Recommendation on principles and good practices for financial education and Awareness.www.oecd.org.

Pessoa, C. A. S., Muniz, I., &Kistemann Jr., M. A. (2018). Cenários sobre Educação Financeira Escolar: entrelaçamentos entre a pesquisa, o currículo e a sala de aula de Matemática. Em teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 9(1), 1-25.

Ramon, R., & Trevisan, E. (2019). Educação Financeira: um comparativo entre estudantes de escolas públicas e privadas. Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, 7(2), 109-125.

Rebello, A. P., Rocha, J., & Bernardes, J. (2015). Educação Financeira: uma proposta pedagógica para alunos do ensino médio politécnico. Holos, 6.

Rodrigues, P. M. L., Lima, W. S., & Viana, M. A. P. (2017). A importância da formação continuada de professores da Educação Básica: a arte de ensinar e o fazer cotidiano. Revista Saberes Docentes em Ação, 3(1), 28-47.

Rossi, P. S., & Batista, N. A. (2006). O ensino da comunicação na graduação em Medicina – uma abordagem. Interface- comunicação, saúde e educação, 10(19), 93-102.

Seidl-De-Moura, M. L., Ribas Júnior, R. C., Piccinini, C. A., Bastos, A. C. S., Magalhães, C. M. C., Vieira, M. L., Salomão, N. M. R., Silva, A. M. P. M., & Silva, A. K. (2004). Conhecimento sobre desenvolvimento infantil em mães primíparas de diferentes centros urbanos do Brasil. Estudos de Psicologia, 9(3), p. 421-429. 2004.

Santos, J. O. (2014). Finanças para todas as idades um guia prático. São Paulo: Atlas.

Santana, D. R. (2013). O currículo e o projeto pedagógico na educação infantil: uma visão interdisciplinar. Revista Espaço Acadêmico, 142, 61-68.

Savoia, R. F., Saito, A. T., &; Santana, F. A. (2007). Paradigmas da educação financeira no Brasil. Revista de Administração Pública. Rio de Janeiro, 41(6), 1121-1141.

Silva, I. B. (2007). Projeto pedagógico. Revista Uniara, 20, 103-111.

Silva, A. L. P., Benevides, F. T., Duarte, F. V., Oliveira, J. N., & Cordeiro, R. (2018). Finanças pessoais: análise do nível de educação financeira de jovens do IFPB. Revista Principia de divulgação científica e tecnológica do IFPB, 41, 215-223.

Silva, A. M. (2016a). Uma proposta continuada de professores em educação financeira escolar. XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo.

Silva, D. F. (2016b). Educação financeira como prática pedagógica na Educação Infantil. REP’s - Revista Eventos Pedagógicos, 7(3), 1056-1067.

Soares, F. P. (2017). Os debates sobre a educação financeira em um contexto de financeirização da vida doméstica: desigualdade e exclusão financeira. Tese Doutoral, Pontifícia Universidade Católica de Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Stephani, M. (2005). Educação financeira: uma perspectiva interdisciplinar na construção da autonomia do aluno. Dissertação (Mestrado). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre/RS.

Tadeu, S. A., Breyer, L., & Soares, T. G. (2016). Consumo e meio ambiente: reflexões em torno de uma teoria compreensiva.Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas, 2, 305-329.

Teixeira, J. (2015). Um estudo diagnóstico sobre a percepção da relação entre educação financeira e Matemática Financeira. Tese Doutoral, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Vergara, S. C. (2013). Projetos e relatórios de pesquisa em Administração. 14. ed. São Paulo: Atlas.

Way, W., & Holden, K. (2009). Teachers’ background and capacity to teach personal finance: results of a national study. Madison: Final Report. School of Public Affairs University of Wisconsin-Madison.

Vargas, J. (2008). Maestros de educación financiera - un sistema para vivir mejor. San José, Costa Rica: Red Financiera Bac-Credomatic.

http://www.detce.mep.go.cr/sites/all/files/dinero_y_finanzas_personales.pdf.

Weisz, T. (1999). O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. São Paulo: Ãtica.

Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução de Daniela Bueno. Revisão técnica de Dirceu da Silva. Porto Alegre, RS: Penso.

Published

2020-09-01 — Updated on 2020-09-01

How to Cite

SILVA, R. N. DA .; VASCONCELOS, D. C. DE .; FRASCAROLI, B. F. . Teachers’ conceptions and Financial Education in the Final Years of Elementary School. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 10, n. 3, p. 157-175, 1 Sep. 2020.