Mathematics and Art: insubordinate movements in a Countryside Teachers’ Education classroom
DOI:
https://doi.org/10.37001/ripem.v9i3.2365Keywords:
Mathematics, Art, Countryside Education, Teachers' Education, Exercises of ThoughtAbstract
To what and how do we become sensitive in an education space that brings together mathematics, art and countryside education? What do forces and desires move us to think on countryside education governed by mathematics and art? These problem-questions guide and set the problematizing tone of this insubordinately creative writing. They operated as triggers in a workshop that brought together mathematics, art images, students and a teacher-researcher in a 7th phase class of teachers’ education degree program in countryside education. Our aim is to shake up ideas and to make people think, not with the intention of understanding and conforming to what we problematize, but rather to propose insubordinate movements that go against the status quo and canned ideas. Movements, which create conditions for the emergence of other ways to approach Mathematics Education, make a different way of experiencing, living and feeling.
Downloads
References
D'AMBROSIO, B. S. LOPES, C. E. (2015). Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema [online]. vol.29, n.51, p.1-17.
DELEUZE, G. Diferença e Repetição. 2ª ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
DIDI-HUBERMAN, G. (2006). L´image brûle. In: ZIMMEMANN, Laurent (Org.) Penser par les images. Autour des travaux de Georges Didi-Huberman. Nantes: Éditions Cécile Defaut, p. 11-51.
FLORES, C. R. (2017). In-fante e profanação do dispositivo da aprendizagem matemática. Perspectivas da Educação Matemática – INMA/UFMS – v. 10, n. 22, p. 171-188.
FOUCAULT, M. (1979). “Pour une morale de l’inconfortâ€. In: Dits et Écrits III – 1976-1979. Paris: Gallimard, p.783-787.
GALLO, S. As múltiplas dimensões do aprender. Congresso de Educação Básica – Aprendizagem e CurrÃculo. Florianópolis, 2012.
KASTRUP, V. (2007). A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica.
LARROSA, J. (2013). O enigma da infância ou o que vai do impossÃvel ao verdadeiro. In.: Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Trad. Alfredo Veiga-Neto. 5ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, p. 183-198.
LEMOS, F. C. S.; ROCHA, M. L. da. Pensar. (2012). In: FONSECA, Tania; NASCIMENTO, Maria; MARASCHIN, Cleci (Orgs.). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina.
MACHADO, A. (2010). Poema XXIX. In:. Proverbios y cantares. DisponÃvel em https://www.biblioteca.org.ar/libros/158144.pdf Acesso em 16/10/2019.
OSTETTO, L. E. (2014). Danças circulares na formação de professores: a inteireza do ser na roda. Florianópolis: Letras Contemporâneas.
PRADO FILHO, K. (2012). Desnaturalizar. In. FONSECA, T.; NASCIMENTO, M.; MARASCHIN, C. (Orgs.). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina.
SAMAIN, E. (2003). Antropologia de uma imagem “sem importânciaâ€. ILHA, Florianópolis, v. 5, n. 1, 2003, p. 47-64.
SAMAIN, E. (2012) As peles da fotografia: fenômeno, memória/arquivo, desejo. VISUALIDADES, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 151-164.
SKLIAR, C. (2014). O ensinar enquanto travessia: linguagens, leituras, escritas e alteridades para uma poética da educação. Salvador: EDUFBA.
WAGNER, D. R. (2017). Visualidades movimentadas em oficinas-dispositivo pedagógico: um encontro entre imagens da arte e professores que ensinam matemática. Tese (Doutorado em Educação CientÃfica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.