Malba Tahan's Al-Karismi magazine (1946-1951): literature as a didactic resource for the teaching and learning process in Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.37001/ripem.v10i2.2174Keywords:
Malba Tahan, Mathematics, Literature, Al-Karismi Magazine, TeachingAbstract
This article comprises part of a research project in primary sources, together with the Center for Research and Studies in Mathematics Education of the Federal University of Uberlândia (NUPEm/UFU). Of a qualitative nature, it aims to present literary discourses present in the journal Al-Karismi (1946-1651) directed by Malba Tahan in the city of Rio de Janeiro and its potential to contribute to the teaching and learning process of mathematics as a didactic resource. Literature was an element that led the trajectory of writer and teacher of Júlio César de Mello e Souza (1895-1974) – The Malba Tahan. Thus, it is expected to contribute to the discussion/reflection of interfaces that can be established between mathematics and literature in the field of practice and research in Mathematical Education.
Downloads
References
BRASIL. (2017). Base Nacional Comum Curricular. BrasÃlia, Ministério da Educação.
CATANI, D. B. (1989). Educadores à meia luz: um estudo sobre a Revista de Ensino da Associação Beneficente do Professor Público de São Paulo – 1902-1918. 1989. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo - USP, São Paulo.
COPPE-OLIVEIRA, C. (2001). Do menino Julinho a Malba Tahan: uma viagem pelo oásis do ensino da Matemática. Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista –Unesp, Rio Claro.
COPPE-OLIVEIRA, C. (2008). A sombra do arco-Ãris: um estudo histórico/mitocrÃtico do discurso pedagógico do discurso de Malba Tahan. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo – USP, São Paulo.
COSTA, J.R. (1946). O processo de Antônio Fogueteiro. Revista Al-Karismi, 1, 13.
DURAND, G. (1996). Campos do Imaginário. Lisboa: Instituto Piaget.
FARIA, J. C. (2004). A Prática Educativa de Júlio César de Mello e Souza Malba Tahan: um olhar a partir da concepção de Interdisciplinaridade de Ivani Fazenda. Dissertação de mestrado, Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. (2006). Investigação em educação matemática – percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados.
FREIRE, P. (1988). A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez.
FERREIRA, A. Sinais contrários (poesia). Revista Al-Karismi, 2, 18.
FUX, J. (2010). A matemática em Georges Perec e Jorge Luis Borges: um estudo comparativo. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
GONÇALVES, C.F. Moedas mal contadas. Revista Al-Karismi, 7, 16.
GRIM, V. O menino morto e a geometria. Revista Al-Karismi, 1, p. 48-49.
GRIM, V. História de um número. Revista Al-Karismi, 2, 30.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO.(2016). Retratos da leitura no Brasil. 4ª Edição. Recuperado em 21 de novembro de 2019.
LEITE, F. A cobra e a matemática. Revista Al-Karismi, 1, 23.
LEME, A.R. O salto de Vera. Revista Al-Karismi, 1, 26-32.
MARIOTTO, R. (2008). A imersão em um mundo mágico e maravilhoso: um estudo sobre a obra literário-educacional de Mario Tourasse Teixeira. Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista - Unesp, Rio Claro.
MELLO E SOUZA, J.C. (1946). A cinemática nas Histórias em Quadrinhos. Revista Al-Karismi, 1, 7-9.
MELLO E SOUZA, J.C. A matemática e as profecias do Apocalipse. Revista Al-Karismi, 2, 7-17.
MENEZES, L. (2011). Matemática, literatura e aulas. Educação e Matemática, Nov/Dez, 67-71.
NÓVOA, A. (1997).A Imprensa de educação e ensino. Em CATANI, D.B.; BASTOS, M.H.C. (Eds.), Educação em Revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras.
PEREIRA, A. C.C.; ALCANTARA, C.S. História em quadrinhos. Interdisciplinaridade e educação. São Paulo: Reflexão.
RIOS, I. Um problema singular. Revista Al-Karismi, 7, 22-23.
ROEDEL, T. (2016). A Importância da Leitura e da Literatura no Ensino da Matemática. Anais do EBRAPEM, 20 (1).
ROEDEL, T. (2018). A contação de histórias no ensino de gemetria no 5º ano do Ensino Fundamental. Dissertação de mestrado. Universidade Regional de Blumenau, Blumenau.
SANTOS, A.O. (2019). Vida, pensamento e obras do professor Júlio César de Mello e Souza – Malba Tahan: o ensino de matemática no Brasil nas primeiras décadas do século XX. Tese de doutorado, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.
SILVA, V. B. (2005). Saberes em viagem nos manuais pedagógicos: construções da escola em Portugal e no Brasil (1870-1970). Tese de doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo.
SILVA DA SILVA, C.M.; Lourenço, S.T. (2004). Côgo, A.M. O ensino-aprendizagem da matemática e a pedagogia do texto. BrasÃlia: Plano.
SIQUEIRA FILHO, M.G. (2008). Ali Iezid Izz-Edim Ibn Salim Hank Malba Tahan: episódios do nascimento e manutenção de um autor-personagem. Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
TASSINARI, E. N. C. (1999). A voz do passado e a memória dos homens: um estudo sobre periódicos (1974-1979) antecedentes ao BOLEMA – Boletim de Educação Matemática (1985 -1994). Dissertação de mestrado, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
TAHAN, M. (1946). No cÃrculo do chicote. Revista Al-Karismi, 2, 44.
TAHAN, M. (1946). O decreto lei e o barbeiro de Bagdá. Revista Al-Karismi, 3, 24-28.
TAHAN, M. (1946). Revista Al-Karismi, 3, 38-40.
TAHAN, M. (1947). O padre pulava um número. Revista Al-Karismi, 5, 9-12.
TAHAN, M. (1947). O colecionador de coincidências. Revista Al-Karismi, 5, 21-52.
TAHAN, M. (1947). O número de automóvel. Revista Al-Karismi, 7, 8.
TAHAN, M. (1947). Problema dos Mouros e Cristãos. Revista Al-Karismi, 7, 13-15.
TAHAN, M. (1947). Viagem de ida e volta. Revista Al-Karismi, 7, 35-36.
TAHAN, M. (1947). Os três maridos. Revista Al-Karismi, 7, 72.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.