Children's literature and the verbal and visual narrative: how these interrelationships can favor the learning of mathematical concepts
DOI:
https://doi.org/10.37001/ripem.v10i2.2171Keywords:
Children's Literature and Mathematics, Double Narrative, Verbal and Visual Narrative, Illustration, MathematicsAbstract
This article aims to analyse the interrelationships between verbal and visual narrative in Children's Literature and how they may favour the learning of mathematical concepts. To this end, an analysis was made of the illustrations created for the collections of Classic Forever Classic and Illustrated Classical Children's Tales, both published by Maurício de Souza, in order to establish if they are in complementary or repetitive relations with the text Written. From this, we tried to present some possibilities of using visual narrative in the process of learning mathematical concepts related to the construction of numbers. In its entirety, the text is permeated by the idea that, when working on reading images, the teacher invests in the development of other reading attitudes that encourage the formation of autonomous readers.
Downloads
References
ALEIXO, E. A. Palavras e imagens que tecem histórias: ilustradores/escritores e a criação literária para a infância. 2014. 310 f. Tese (PPG Educação, conhecimento e inclusão social) – Faculdade de Educação, UFMG. 2014.
AMARILHA, M. Estão mortas as fadas? Literatura infantil e prática pedagógica. 6. Ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2004.
ARNOLD, D. S. Matemáticas presentes em livros de leitura: Possibilidades para a Educação Infantil. 2016. 182 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
BETTELHEIM, B. A Psicanálise dos Contos de Fadas. 34ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
COELHO, N. N. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
CUNHA, A. V. da. Guardados do baú da vovó: sobre matemática, contação de histórias e a construção do conceito de número. 2019. 104 p.: il.color. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Tecnologia) ― Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, Pelotas, 2019.
FARIAS, M. A. Como usar a Literatura infantil na Sala de Aula. São Paulo: Contexto, 2013.
KAMII, C. A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação com escolares de 4 a 6 anos. 35ª edição. Campinas: Papirus, 2007.
LORENZATO, S. Educação Infantil e percepção matemática. Campinas. Autores Associados LTDA, 2011.
MACHADO, A. M. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
MARIA, L. de. O clube do livro. ser leitor − que diferença faz? São Paulo: Globo, 2009.
SOUSA, M. de. O patinho feio. Coleção Clássicos Ilustrados. São Paulo: MaurÃcio de Souza: Girassol Brasil, 2016a.
SOUSA, M. de. O soldadinho de chumbo. Coleção Clássicos Ilustrados. São Paulo: MaurÃcio de Souza: Girassol Brasil, 2016b.
SOUSA, M. de. O pequeno polegar. Coleção Clássicos Ilustrados. São Paulo: MaurÃcio de Souza: Girassol Brasil, 2016c.
SOUSA, M. de. Cachinhos Dourados. Coleção Clássicos para sempre. São Paulo: MaurÃcio de Souza: Girassol Brasil, 2015a.
SOUSA, M. de. Pinóquio. Coleção Clássicos para sempre. São Paulo: MaurÃcio de Souza: Girassol Brasil, 2015b.
SOUSA, M. de. Os três porquinhos. Coleção Clássicos para sempre. São Paulo: MaurÃcio de Souza: Girassol Brasil, 2015c.
SOUSA, M. de. As 12 princesas dançarinas. Coleção Clássicos para sempre. São Paulo: MaurÃcio de Souza: Girassol Brasil, 2015d.
SOUSA, M. de. Branca de Neve. Coleção Clássicos para sempre. São Paulo: MaurÃcio de Souza: Girassol Brasil, 2015e.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.