Projeto Fundão Matemática: interview with Professor Lucia Tinoco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i80.3583

Keywords:

Fundão Project, Interview, Mathematics Education, Teacher Education

Abstract

In this text, we bring an interview conducted with Professor Lucia Tinoco, one of the founders of the Fundão Project, reference educator in teaching, research and training of teachers who teach Mathematics. In the unveiling of questions and answers, the professor discusses the trajectory of the Fundão Project, presenting how she conducted and conducts research in the area, having as partners professors of the Institute of Mathematics of UFRJ, teachers of the basic education network and undergraduate students of the university, gathered in thematic groups.  She also highlights how important it was for the groups to be involved in planning and carrying out the activities so that the Fundão Project could adopt a collaborative character, increasingly strengthening the achievement of its objectives. The Fundão Project, completing 40 years of foundation, in this year of 2023, still constitutes itself as a learning space and of great relevance for all those involved with Mathematics Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARCAVI, A. O sentido do símbolo, atribuindo um sentido informal à matemática formal. Em: Série Reflexões em Educação Matemática - Ãlgebra, História, Representação. Rio de Janeiro: MEM/USU, s.d., p. 38-72.

D’AMBRÓSIO, B. S.; D’AMBRÓSIO, U. Formação de Professores de Matemática: Professor-Pesquisador. Em Atos de Pesquisa em Educação – PPGE/ME FURB v. 1, nº 1, p. 75-85, jan/abr. 2006.

FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A.; MIGUEL, A. Contribuindo para um Repensar a Educação Algébrica Elementar. Em revista Proposições, FE/UNICAMP, vol 4, no 1, p.78-91, 1993.

GLAESER, G. La Didactique Experimentale des Marhématiques. Bulletin de l’APMEP, no 332, p. 82-92. Paris, 1982.

LOPES, M. L. M. L. (coord.). Tratamento da Informação: Explorando dados estatísticos a partir das séries iniciais. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 1997.

LOPES, M. L. M. L. (coord.). Tratamento da Informação: Atividades para o Ensino Básico. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2002.

LOPES, M. L. M. L. (coord.). Histórias para introduzir noções de combinatória e de probabilidade. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2004.

LOPES, M. L. M. L. (coord.). Grafos: jogos e desafios. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2010.

NASSER, L.; LOPES, M. L. M. L. (coord.). Geometria na era da imagem e do movimento. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 1996.

NASSER, L.; SANTANA, N. P. Geometria segundo a teoria de Van Hiele. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 1997.

NASSER, L.; TINOCO, L. Argumentação e Prova no Ensino de Matemática. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2001.

NASSER, L.; TINOCO, L. Curso Básico de Geometria – Enfoque Didático, Módulo 1: Formação de Conceitos Geométricos, 3 ed. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2004.

NASSER, L.; TINOCO, L. Curso Básico de Geometria – Enfoque Didático, Módulo 2: Visão Dinâmica da Congruência de Figuras, 3 ed. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2004.

NASSER, L.; TINOCO, L. Curso Básico de Geometria – Enfoque Didático, Módulo 3: Visão Dinâmica da Semelhança de Figuras, 3 ed. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2004.

NASSER, L. (coord.). Matemática Financeira para a Escola Básica: uma abordagem prática e visual. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2010.

OLIVEIRA, J. B. P. Projeto Fundão: três décadas integrando Universidade com Educação Básica. Rio de Janeiro, 2016. 293f. Tese (Doutorado em História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

PEREIRA, P. C. A Educadora Maria Laura Mouzinho Leite Lopes e o seu Olhar para o Futuro. Rio de Janeiro: EDUR, UFRRJ, 2013.

PONTE, J. P. Ãlgebra no Currículo Escolar. Em Revista Educação e Matemática, no 85, p. 36-41, APM, Lisboa, Portugal, nov./dez. 2005.

SANTOS, V. M. P. dos; REZENDE, J. F. de. (coord.). Números: linguagem universal. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 1996.

SANTOS, V. M. P. dos. Avaliação de Aprendizagem e Raciocínio em Matemática: métodos alternativos. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 1997.

SEGADAS, C. (coord.). Visualizando Figuras Espaciais. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2008.

SEGADAS, C. et al. Atividades matemáticas para deficientes visuais. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2010.

SEGADAS, C. et al. Atividades de contagem com adaptações para alunos surdos e com deficiência visual. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2018.

SEGADAS, C. et al. Ãrea e Perímetro: práticas acessíveis a alunos surdos e alunos com deficiência visual. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, Projeto Fundão, 2023.

SOUZA, E. R.; DINIZ, M. I. S. V. Ãlgebra: das Variáveis à s Equações e Funções. São Paulo: IME/USP, CAEM, 1994.

TINOCO, L. A. A. (coord.). Construindo o Conceito de Função. Rio de Janeiro: Instituto de Matemática – Projeto Fundão/UFRJ, 1996.

TINOCO, L. A. A. (coord.). Razões e Proporções. Rio de Janeiro: Instituto de Matemática – Projeto Fundão/UFRJ, 1996.

TINOCO, L. A. A. Geometria Euclidiana por Meio da Resolução de Problemas. Rio de Janeiro: IM/UFRJ – Projeto Fundão, 1999.

TINOCO, L. A. A. (coord.). Ãlgebra: pensar, calcular, comunicar... Rio de Janeiro: Instituto de Matemática – Projeto Fundão/UFRJ, 2008.

TINOCO, L. A. A. (coord.). Equações: ler, escrever, resolver, utilizar... Rio de Janeiro: Instituto de Matemática – Projeto Fundão/UFRJ, 2015.

Published

2023-09-08

How to Cite

Vieira, E. R. ., & Barbosa, P. M. (2023). Projeto Fundão Matemática: interview with Professor Lucia Tinoco. Educação Matemática Em Revista, 28(80), 01-20. https://doi.org/10.37001/emr.v28i80.3583