Arithmetic Progression and Problem Solving: an experience in the Mathematics Supervised Internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3546

Keywords:

Mathematics Education, Supervised Internship, Problem Solving, Arithmetic progression

Abstract

This article aims to report an experience linked to the development of a mathematics workshop – within the scope of Mathematics Supervised internship – aimed at first-year high school students from a public school in Londrina, Paraná state, in Brazil. The workshop featured problems which were proposed in order to foster the learning of Arithmetic Progression from the perspective of mathematics teaching through Problem Solving. It is possible to state that the experience described in this paper provided all participants with learning opportunities, and we hope it could contribute to the work developed by mathematics teachers and future teachers regarding the theme that was presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BONJORNO, José Roberto; GIOVANNI Jr, José Ruy; SOUSA, Paulo Roberto Câmara. Prisma Matemática: Funções e Progressões, 1. ed. Ensino Médio. Área do conhecimento: Matemática e suas Tecnologias. São Paulo: Editora FTD, 2020. Disponível em: https://pnld.ftd.com.br/ensino-medio/matematica-e-suas-tecnologias/prisma-matematica/. Acesso em: 17 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias / Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN+). Ciências da Natureza e Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC / SEF, 1998.

LEONARDO, Fabio Martins. Conexões: Funções e Aplicações, 1. ed. Ensino Médio. Área do conhecimento: Matemática e suas Tecnologias. Obra coletiva; editor responsável: Fabio Martins de Leonardo. São Paulo: Moderna, 2020. Disponível em: https://pnld.moderna.com.br/ensino-medio/obras-didaticas/area-de-conhecimento/matematica/conexoes. Acesso em: 17 jan. 2023.

ONUCHIC, Lourdes De La Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/72994. Acesso em: 17 jan. 2023.

Published

2024-06-03

How to Cite

Lonardoni, B. S. ., & Santos, E. (2024). Arithmetic Progression and Problem Solving: an experience in the Mathematics Supervised Internship . Educação Matemática Em Revista, 29(83), 1-10. https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3546

Issue

Section

Relatos de Experiência